Kuplung nélküli váltás
Szia Motordoki!
Két kérdésem lenne hozzád:
Honda CBF 1000A tip. motorom van. Szerinted árt-e a motornak, hogy felváltásoknál nem kuplungolok? Természetesen káros hangok nélkül, gázelvétel után motorfék előtt teszem, a megfelelő időben mindenféle erőltetés nélkül.Azt tapasztalom , hogy a motor mintha ezt jobban szeretné. Visszakapcsolásnál gázfröccs és kuplung használata kötelezően. Szervízben egyértelműen a kuplungolást javasolták. Fórumokon nagyon megoszlanak a vélemények, sportmotoros ismerősök szerint az Ő motorjukon "versenyváltó" van ezért nem kell nekik a kuplung. A CBF motorja a CBR tipusból való lebútított változatban, váltójuk szerintem azonosak, max. áttételben különbözhetnek.
A szervizfüzetben meghatározott 12 000 km-erenként cseréltetek olajat. Szervízben javasoltak mindenféle olajat, csak a gyárit nem. Én mégis a honda GN4 10W-40 tip. olajat rakattam bele, megnéztem az olaj paramétereit, és úgy láttam, hogy nem rosszabb a többinél. Árban meg magasan verte az összes javasolt olajukat.
Helyesen jártam-e el, talán gyakrabban cseréltessek olajat, vagy esetleg más olajjal jobban járnék? Gondolom a gyár sem akar rosszat nekem.
Válaszodat előre is köszönöm.
Tisztelettel:
Egy motoros, aki szeret utánanézni a dolgoknak.
Kedves Lajos!
Egy-két üdítő kivételtől eltekintve az összes motorkerékpáron
azonos szerkezeti felépítésű váltó van, ahol a kuplung csak az
erőátvitelt szakítja meg, váltáskor egyéb szinkron stb. nem kell, tehát
lehet kuplung nélkül váltani, lényeg, hogy ne legyen erő a
hajtásláncon, tehát sem motorfék, sem gyorsítás. Lehet ezt hallani,
mert akkor a váltó könnyenn és reccsenés nélkül beveszi a fokozatot
akár felfelé, akár lefelé. Ilyenkor nem is károsodik, nem is kopoik
jobban, a hangsúly az erőátvitel tehermentesítésén van, akár
kuplunggal, akár okos gázkezeléssel.
Az egyes versenymotorokon alkalmazott versenyváltó sem
szerkezetileg különbözik, hanem anyagminőségben és tűrésekben, ezek
azonban nem az „utcai” sportmotorok, a CBR, GSX-R és társaik…
Az olajcsere-periódusra a gyári ajánlás a legjobb, nemcsak a
pénztárca miatt, hanem a környezetszennyezés miatt sem érdemes
gyakoribb periódusra állni. A kenőolajnak ilyenkor még vannak
tartalékai, nincs ok aggódni addig, amíg rendeltetésszerűen használod a
motort.
Ha kicsit jobban terheled, kicsit pályanapozol vele, akkor már
érdemes gondolkodni egy jobb minőségű olajon, esetleg sűrűbben
cserélni.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.