Bejáratás precízen
Hello Doki !
Lenne egy 1990-es kiadású Kawasaki ZZ-R 600 (ZX600D)-om. Megvettem a motort szakember nélkül, és kiderült hogy fel kell újítani. Igen ez meg is történt új szelepek, gyűrűk... meg ami vele jár. Úgyhogy most sokban van, nem szeretném elrontani, hogy valami banális hiba miatt menjen tönkre megint.
Kérdés az lenne, hogy kell bejáratnom a kis kawát ? :) Mennyire kell bemelegítenem a motort idulás elött, kézmelegre vagy sütősre? Menet közben egyenletes kis fordulaton használjam, vagy inkább változtassam a fordulatot alacsony tartományban? És mivel igy lassaban megyek az átlagosnál, ha jobban melegszik a motor, akkor tartsak egy kis pihenőt? Egyhuzamban mennyi kilométert tehetek meg? És mennyi az ajánlott járatási kilométer?
üdv Ákos
Gratula a rovatért és a Dokinak!
Kedves Ákos!
A bejáratásra valójában nincs egy mindig jó formula vagy metódus,
hanem vannak kerülendő üzemállapotok, mint a nagy fordulat, de még
inkább a kis fordulat és nagy terhelés kombinációja. A mai új motorok
szinte nem is igényelnek semmilyen bejáratást, az élettartamuk csak kb.
10%-ban függ a bejáratástól, míg ez régen ennek a többszöröse is
lehetett. Ennek magyarázata a pontos megmunkálás, az alkatrészek kis
tűrése és anyagminősége, valamint az alkalmazott kenőanyagok magas
színvonala.
A felújított motor bejáratása pedig függ a gépmunka minőségétől,
ahogy a bejáratás hossza is. Általában a bejáratás 1000 km, ez elég a
felületi hibák, a megminkálási pontatlanságok kíméletes
összedolgozására.
Indulásnál amikor a motor már veszi a fordulatot, enm torpan, jól
reagás azonnal el kell indulni. Általánosságban elmondható, hogy
közepes fordulaton, alacsony terhelésen (kis gázállással) kell menni és
néha gyorsítani, lassítani, nem mindig pl. 70-nel utazni. Városban ne
araszolgassunk, és félóránként álljunk meg 10 percre az első 200
km-ben. Ez is amolyan túlbiztosítása a dolognak, de mivel legyünk
óvatosak, ha nem a kedvencünkkel?
Én azt szoktam mondani, hogy közepes gázas gyorsításokkal a
forgalom ritmusát felvéve, úgymond normálisan közlekedve a legjobb
bejáratás minden járműnek.
A bejáratás után mindenképpen, de a ciklus felénél is egy
olajcsere jól jön, ilyenkor ugyanis a motorban több kopadék és
szennyeződés van és keletkezik folyamatosan, amelyek az olaj és
szűrőcserével megnyugtatóan távoznak.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.