Bejáratás precízen

2008.08.27. 10:21
Hello Doki !

Lenne egy 1990-es kiadású Kawasaki ZZ-R 600 (ZX600D)-om. Megvettem a motort szakember nélkül, és kiderült hogy fel kell újítani. Igen ez meg is történt új szelepek, gyűrűk... meg ami vele jár. Úgyhogy most sokban van, nem szeretném elrontani, hogy valami banális hiba miatt menjen tönkre megint.
Kérdés az lenne, hogy kell bejáratnom a kis kawát ? :) Mennyire kell bemelegítenem a motort idulás elött, kézmelegre vagy sütősre? Menet közben egyenletes kis fordulaton használjam, vagy inkább változtassam a fordulatot alacsony tartományban? És mivel igy lassaban megyek az átlagosnál, ha jobban melegszik a motor, akkor tartsak egy kis pihenőt? Egyhuzamban mennyi kilométert tehetek meg? És mennyi az ajánlott járatási kilométer?

üdv Ákos
Gratula a rovatért és a Dokinak!

Kedves Ákos!

A bejáratásra valójában nincs egy mindig jó formula vagy metódus, hanem vannak kerülendő üzemállapotok, mint a nagy fordulat, de még inkább a kis fordulat és nagy terhelés kombinációja. A mai új motorok szinte nem is igényelnek semmilyen bejáratást, az élettartamuk csak kb. 10%-ban függ a bejáratástól, míg ez régen ennek a többszöröse is lehetett. Ennek magyarázata a pontos megmunkálás, az alkatrészek kis tűrése és anyagminősége, valamint az alkalmazott kenőanyagok magas színvonala.
A felújított motor bejáratása pedig függ a gépmunka minőségétől, ahogy a bejáratás hossza is. Általában a bejáratás 1000 km, ez elég a felületi hibák, a megminkálási pontatlanságok kíméletes összedolgozására.
Indulásnál amikor a motor már veszi a fordulatot, enm torpan, jól reagás azonnal el kell indulni. Általánosságban elmondható, hogy közepes fordulaton, alacsony terhelésen (kis gázállással) kell menni és néha gyorsítani, lassítani, nem mindig pl. 70-nel utazni. Városban ne araszolgassunk, és félóránként álljunk meg 10 percre az első 200 km-ben. Ez is amolyan túlbiztosítása a dolognak, de mivel legyünk óvatosak, ha nem a kedvencünkkel?
Én azt szoktam mondani, hogy közepes gázas gyorsításokkal a forgalom ritmusát felvéve, úgymond normálisan közlekedve a legjobb bejáratás minden járműnek.
A bejáratás után mindenképpen, de a ciklus felénél is egy olajcsere jól jön, ilyenkor ugyanis a motorban több kopadék és szennyeződés van és keletkezik folyamatosan, amelyek az olaj és szűrőcserével megnyugtatóan távoznak.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.