Mennyit tömjek a kipufogódobba?
Kedves Doki!
Motorom utángyártott kipufogójából kezd kiégni a gyapot, egyre hangosabb, eljött az ideje, hogy visszaállítsam a régi, emberbarát akusztikai állapotot. Kérdésem: mennyi gyapot kell egy 4T motor dobjába, és hogyan kell megtömni? Lazán vagy szorosan, végig vagy csak félig, melyik jobb, a paplan vagy az ömlesztett cucc, stb.? Kérlek próbálj minél több hasznos tanáccsal ellátni!
Köszönöm
Pityu
Kedves Pityu!
A kipufogó gondolom egy átmenő (nyitott) abszorpciós dob,
komolyabb fojtás nélkül. Belül van egy perforált cső, ami vagy egyenes,
vagy kúposan szűkülő (konfúzoros) és ezt veszi körül a csillapítóanyag.
A csillapítóanyagot érdemes tömve beletenni, mert a folyamatos
nyomáshullámok úgyis kilazítják, ezért változik a hangja is a csöveknek
az első üzemórák után. A tömés mértékét, hogy mennyire tömjük meg
általában az is befolyásolja, hogy mekkora a perforált csövön a
furatméret, mert ha nagy és nem tömjük meg erősen, akkor hamar kihordja
a csillapítóanyagot. Az ilyen jellegű kihordások miatt szokták a
gyártók az adott kipufogóhoz méretben illeszkedő tömőanyagot egy
zsákba, egy átjárható, éghetetlen paplanba tenni, ami a
zajcsökkentésben (elnyelésben) nem akadályoz számottevően, de az
élettartamot meghosszabbítja. Ha a tömőanyagot sikerül egy ilyen zsákba
elhelyezni ez a legjob módszer a nyomáshullámok ellen, amelyek
szétverik és kihordják a tömőanyagot a dobból.
Mindenképpen telire kell tömni, a részben vagy nagyon lazán
tömött dob nem jó, rosszul csillapít, és nem is tartós. Nem szabad
azonban keményen, zömítve tömni, mert (tömőanyagtól függően) a hosszabb
szálú tömőanyag ilyenkor rosszul csillapít, a nyomáshullámokat nem is
nagyon engedi be, pedig a célunk ez lenne.
Egy tompa rúddal, egy vékony söprűnyéllel gyenge kézerővel elég
megtömni, ha nincs méretre szabható, megfelelő anyagú zsák, amibe a
tömést el tudod helyezni.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.