Mennyit tömjek a kipufogódobba?

2008.08.28. 09:23
Kedves Doki!

Motorom utángyártott kipufogójából kezd kiégni a gyapot, egyre hangosabb, eljött az ideje, hogy visszaállítsam a régi, emberbarát akusztikai állapotot. Kérdésem: mennyi gyapot kell egy 4T motor dobjába, és hogyan kell megtömni? Lazán vagy szorosan, végig vagy csak félig, melyik jobb, a paplan vagy az ömlesztett cucc, stb.? Kérlek próbálj minél több hasznos tanáccsal ellátni!

Köszönöm
Pityu

Kedves Pityu!

A kipufogó gondolom egy átmenő (nyitott) abszorpciós dob, komolyabb fojtás nélkül. Belül van egy perforált cső, ami vagy egyenes, vagy kúposan szűkülő (konfúzoros) és ezt veszi körül a csillapítóanyag.
A csillapítóanyagot érdemes tömve beletenni, mert a folyamatos nyomáshullámok úgyis kilazítják, ezért változik a hangja is a csöveknek az első üzemórák után. A tömés mértékét, hogy mennyire tömjük meg általában az is befolyásolja, hogy mekkora a perforált csövön a furatméret, mert ha nagy és nem tömjük meg erősen, akkor hamar kihordja a csillapítóanyagot. Az ilyen jellegű kihordások miatt szokták a gyártók az adott kipufogóhoz méretben illeszkedő tömőanyagot egy zsákba, egy átjárható, éghetetlen paplanba tenni, ami a zajcsökkentésben (elnyelésben) nem akadályoz számottevően, de az élettartamot meghosszabbítja. Ha a tömőanyagot sikerül egy ilyen zsákba elhelyezni ez a legjob módszer a nyomáshullámok ellen, amelyek szétverik és kihordják a tömőanyagot a dobból.
Mindenképpen telire kell tömni, a részben vagy nagyon lazán tömött dob nem jó, rosszul csillapít, és nem is tartós. Nem szabad azonban keményen, zömítve tömni, mert (tömőanyagtól függően) a hosszabb szálú tömőanyag ilyenkor rosszul csillapít, a nyomáshullámokat nem is nagyon engedi be, pedig a célunk ez lenne.
Egy tompa rúddal, egy vékony söprűnyéllel gyenge kézerővel elég megtömni, ha nincs méretre szabható, megfelelő anyagú zsák, amibe a tömést el tudod helyezni.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.