Itt a tél: mit tegyek az akksival?

2008.12.16. 18:00
 

Szeva, Motordoki!  

Egy 2003-as Yamaha YZF R1 boldog tulajdonosa vagyok.  

A motorban még a gyári aksi van, ami sajna már elkezdett gyengélkedni. Még az elmúlt szezon végén vettem észre, amikor megjöttek az éjszakai fagyok, hogy az aksinak elég volt egy éjszaka ahhoz, hogy lemerüljön annyira, hogy már nem tudta beindítani a motort. Kb. 15 perces töltés után már indította a motort, és fel is vette a töltést, mivel utána az egész napos használat során szépen, erősen indított. A következő fagyos éjszakát követően viszont ismét lemerült. 

Ezek után az aksit kiszereltem a motorból, és a lakásban tartottam egész télen. Így akár 1 hónap múlva is szépen erősen indította a motort, rátöltés nélkül. Mikor megszűntek az éjszakai hidegek, már nem kellett kiszerelni az aksit, akár 2-3 hetes állás után is tökéletesen indított, és azóta is rendesen működött egész szezonban. Viszont most, hogy ismét küszöbön a tél, gondolom, előjönnek az említett tünetek. Az lenne a kérdésem, hogy szerinted ez a gyengélkedő aksi okozhat-e valamilyen kárt a motorom elektromos rendszerében? 

Ha ismét kihúzom vele tavaszig, és a melegebb időkben megtartja a töltést, akkor szerinted lehet még használni, vagy jobbat teszek a motornak, ha veszek végre bele egy újat? Előre is köszönöm a válaszod! 

Isti 

Kedves Isti!

A lemerülő, kis kapacitású akkumulátor elméletileg nem árt a motornak, azonban a hidegben történő gyors lemerülés (szinte kisülés) jelzi, hogy az akkumulátor kapacitása hidegben erősen csökken, ami arra utal, hogy el van öregedve. Azért nem érdemes vele sokáig kísérletezgetni, mert az állapota nem fog javulni, sőt, esetleg tud egy gyors cellazárlatot is produkálni, és egyik percről a másikra nullára csökken a kapocsfeszültsége. Ilyenkor a töltést sem veszi, sőt, egyéb bajt is produkálhat, ha a generátor folyamatosan tölti. Én azt javaslom, hogy cseréld ki az akkumulátort, a gyári aksinak az 5 év tisztességes teljesítmény, ez már a nyugdíjkorhatár...

Üdv:

Motordoktor

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.