Melegítés és járatás

2001.09.04. 10:27
Tavaly vettem egy Husqvarna WR-125 (1994-es) versenyendurót. Teljes felújítás következet (teló persely és szimering, láncszett, összes csapágy és szimering csere a blokkban, új dugó, új hajtókar, újra nicasilozot henger), ami egy évbe telt. Most végre összeállt a gép, az a kérdésem, hogy mi a módja a bejáratásnak.

Milyen keverékkel, mennyi ideig kell bejáratni (km-ben)? Hányadik fokozatig lehet felkapcsolni? Mikortól lehet rendeltetésszerűen húzni neki(hány km után)? Bejáratás után milyen keveréket használjak (1:40 - 1:50)? Utolsó kérdésem a kétütemű motorok melegítése, hogy történik (alapjárton vagy kis gázzal, meddig legyen rajta a szívató)?

 
   
   

Alapértelmezésben induljunk ki abból, hogy ez egy versenyendúró motor. Teljesen leegyszerüsítve egy versenymotor, tehát eképpen kell kezelnünk a kérdést is. Egy versenymotor köztudottan nagyobb teljesítmény leadására képes, mint a velük megeggyező hengerürtartalmú utcai testvéreik (kivételt képez néhány házilag elvégzett ellentuning). Ennek a teljesítménytöbbletnek természetesen ára van.

Először is efektív az ára magasabb, másrészt az élettartama jóval rövidebb és ettől jóval szervízigényesebb a motor. Mivel a motor élettartama rövidebb, mint utcai társaié, ezáltal a bejáratási ideje is le lett rövidítve. Bevallom ezzel kapcsolatos emlékeimben nem kilóméterek, hanem időtartamok élnek de megpróbálom ezt átváltani hosszmértékre. Itt egy kis kitérőt teszek és válaszolnék egyik részkérdésedre.

Természetesen kapcsold végig a fokozatokat, ennek nincs köze a bejáratáshoz. Szóval első lépésként melegítsd be rendesen a motort. (Erre a későbbiekben még kitérek.) Utána indulj el vele és motorozz kb: 10-15 percet ~4000 fordulaton, majd újabb 10-15 percet ~6000 fordulaton, végül 10-15 percet ~8000 fordulaton, és kész is! Ez nagyjából úgy 50 km lehet. A javasolt távot motorozd le egyhuzamba de ne úgy, hogy elindulsz, felváltasz hatodikba az autópályán és egy gázon végig, hanem váltogass fel-le, gyorsíts-lassíts csak bármely fokozatban vagy tartsd az adott fordulaton a motort. Ha ezzel végesztél, akkor jöhet az igazi terhelés!

Visszatérve a bemelegítésre, a szivatót a lehető legkevesebb ideig használd. Amint beindult a motor nyomd vissza a szivatót, és gázadással tartsd fordulaton a motort. Állóhelyben szépen gázfröccsökkel melegítsd legalább addig, míg langyos-meleg lesz a henger. Ezt legegyszerűbben manuálisan tudod ellenőrizni. Ezután indulj el és mégegy kis menetközbeni melegítés után jöhet az igazi terhelés! A keveréknél nagyon fontos, hogy megfelelő minőségű olajat használj. A keverési aránynál is befolyásoló tényező az olaj minősége és fajtája. Én bejáratáshoz 1:30-as, utánna pedig 1:40-es keveréket javaslok, de érdemes utánnanézned mind keverési arány, mind olajminőségi előírás szempontjából a gyárilag előírtnak.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.