Nyihog a Yamaha

2001.09.11. 08:58

Két hónapja birtokomban van egy, a laikus számára jó állapotúnak tűnő, 1991-es FZR 600-as.
Egy igen zavaró rendellenességet mutat, aminek okát első megközelítésben én szerettem volna kideríteni, de több tippem közül már nem tudtam tovább szűkíteni a kört.
Alacsony fordulatszámon (3000 alatt) rángat, amit óvatos gázkezeléssel és kuplungolással el tudok kerülni. A rángatás során halk, nem bántó, de feltűnő "nyihogó" hangot ad.

Lehet-e ennek az oka:
- laza vezérműlánc,
- karburátorsor aszinkronitás,
- a hengerek közötti jelentős kompresszió különbség, (aminek léte bizonyított),
- avagy a kuplungban keresendő?

 
   
   

Először is gratulálok a géphez. Az, hogy egy laikus számára jó állapotúnak tűnik a motor mindenképp jó jel, képzeld csak el, mikor már egy laikus számára is szörnyű állapotban van a motor! Nos ennyi bíztatás után térjünk rá a hibajelenségre!

Az általad említett 3000 rpm alatti rángatás kiváltó oka véleményem szerint a karburátorban keresendő. Ennek részben kiváltó oka lehet az asszinkron, illetve a nem megfelelő benzin-levegő keverék az adott fordulaton (szerintem sokat kap a motor), de a bizonyítottan jelentős kompresszió különbség is közrejátszhat a jelenségben.

A hangok meghatározása nem könnyű feladat így levélen keresztül, de azért van néhány tippem.
A vezérműláncot kizárnám a sorból, annak sokkal inkább zörgő hangja lenne. Nem tudom, hogy miután hozzád került a motor cseréltél-e olajat, és ha igen, akkor milyen olaj van a motorban, de amennyiben silány minőségű, túlontúl híg az olaj akkor fennállhat az, hogy ennek következtében zajosabb a kuplunghajtás (ez egy fogaskerékpár), illetve a váltó.

A másik ilyen kenéshiány miatt hanghordozóvá illetve hangkeltővé avanzsált alkatrész a lánc-lánckerékszett lehet. A láncot időnként nem árt lefújni láncspray-vel, az élettartam meghosszabbításának céljából. Ennek elmaradása azonkívül, hogy csökkenti az élettartamot hajlamossá teszi a láncot a zajkeltésre. A száraz görgők a kissé kopott lánckeréken is elég szép surrogó hangot képesek kiadni. Így látatlanban nagyjából ezekre tudok tippelni.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.