Makacs Pannónia

2001.09.20. 09:33

Először gratulálni szeretnék rovatodhoz, ami egyedülálló a magyar Interneten.
Nos, van egy problémám és ezért a tanácsod szeretném kérni. Nemrég vettem egy Pannónia P20-as gépet. Mára már gyönyörű lett (új festés, új nikkel stb.), de a blokk nem akar rendesen üzemelni.
1. A motor csak tolásra indul, rúgásra csak melegen, de akkor is sokat kell rúgni, mire lélekre kap.
2. Ha beindult, akkor csak az egyik henger megy a másik csak ókor-ókor indul be. A gyújtás jó, benzint is kap rendesen, és nem akar menni. A csapszegek újak.

 
   
   

Először én is gratulálni szeretnék a motorodhoz, mely a magyar motorkerékpárgyártás egyik legendás darabja. Igaz sokan csak anyagi megfontolásból vásárolnak idősebb motorkerékpárt, de akár így, akár úgy, számomra mindenképp értékelendő, ha valaki hazai modell mellett dönt, és ráadásul fel is újítja.
Mint ez leveledből egyébként ki is derül, eme hazai modell minden szépsége és patinája mellett olykor olykor képes megkeseríteni gazdája életét, és némiképp csökkenteni a motorozás élményét, vagy legalábbis megnehezíteni az indulást.

Az, hogy a motor hidegen kizárólag tolásra indul, utalhat a hengerekben uralkodó alacsony kompresszióra (alacsony nyomás), a hidegindító rendszer elégtelenségére, illetve a főtengelyszimeringnél fellépő tömítettlenségekre egyaránt. A hidegindítórendszer működését viszonylag könnyen ellenőrizheted. Ennek egyik legegyszerűbb módja, hogy a hideg motornál leveszed a légszűrőket és tenyereddel befogva a karburátor toroknyílásait megpróbálod berugni a motort. Bár itt megjegyezném, ez a módszer kismértékben hat (jótékonyan) a szimering és a kompresszió problémára is, de valahol el kell kezdeni a problémafeltárást.

Ha beindult a motor és rendesen bemelegedett, akkor rövid motorozás után következik a gyertya színének vizsgálata. A gyertyákat meg kell vizsgálni külön-külön és egybevetve is. Nagyon fontos, hogy azonos, vagy eltérő a két gyertya színe. Amennyiben egyforma a két gyertya színe, csak nem megfelelő, akkor ennek függvényében állítani kell a karburátorokon.(Itt feltételezzük a motor "normális" működését) Ha viszont akét gyertyaszín különböző, akkor érdemes kicsit mélyebben elgondolkodni a dolgon. Ez lehet a karburátor hibája, például eltérő fúvókák, eltérő tűállás, egyik tűszelep nem zár rendesen, az egyik karbi hidegindítója állandóan üzemel, stb.

Lehet szimering probléma, például a baloldali henger gyertyája sötétebb, ha a váltóolaj bekerül a forgattyúsházba, illetve a jobboldali henger gyertyája világosabb a kelleténél, ha a szimeringen keresztül távozik a keverék egyrésze.

Kérdésed második pontjával kapcsolatban: az, hogy az egyik henger kihagy és csak néha-néha indul el, a véleményem szerint esetlegesen visszavezethető az elöbb vázolt problémákra (egyoldalasan), illetve érdemes lenne a gyújtásrendszert is górcső alá venni. Az rendben van, hogy látunk szikrát, ha kivesszük a gyertyát és tételezzük fel, hogy jó helyen is van, de van olyan jelenség is, hogy a gyertya nyomás alatt nem ad szikrát. Ez egy szimpla gyertyacserével ellenőrizhető, illetve előfordulhat, hogy a trafó makacsolja meg magát hő hatására. Ez is viszonylag gyorsan felderíthető probléma az amúgyis rendelkezésreálló másik trafó segítségével.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.