Meg kell néha hajkurászni

2001.10.04. 10:09
Van egy KTM 125-ös, 2000-es évjáratú kétütemű, enduró motorom. A probléma az, hogy nagyon sok olaj jön ki a kipufogón, vagyis nem ég el. A keverék arány 1:40 és teljesen szintetikus olajat használok (Mol 2T SYNT).
Próbáltam már a tűszelepen állítani, vagyis lejjebb engedni (kevesebb benzin), ettől a fogyasztás jobb lett, viszont gyengébb lett és továbbra is jön olaj.

A gyertya nem barna színű, hanem olajos fekete. A hajtómű olaj nem szivároghat, mert 3 hónapja állandó a szint. Mit lehetne vele csinálni, hogy jobban elégjen az olaj ? Főleg az a gond, hogy mindenhova jut belőle, rendszámra, gumira, és rám is.

 
   
   

Engedd meg, hogy egy butának tűnő kérdéssel kezdjem válaszom! Előre bocsátom bármilyen hülyén hangzik, de találkoztam már ilyennel. Az illető rendesen töltötte az olajat az olajtartályba, plusz keveréket tankolt a motor üzemanyagtankjába, így biztosítva a minden igényt túlzottan is kielégítő kenést. Feltételezem, esetünkben nem ilyen hibáról van szó.

Véleményem szerint elsőként meg kellene próbálni keményen megnyüstölni a motort huzamosabban, magas fordulatszám tartományban, hogy rendesen kitisztuljon. Egy ilyen versenyenduró motor hajlamos az általad leírt jelenség produkálására, amennyiben kizárólag alacsonyabb fordulatszám tartományban használjuk.

Mint leveledből kiderült a hajtóműolaj nem fogy, tehát nem azt égeti el a motor. Véleményem szerint érdemes lenne ellenőrizned a légszűrő állapotát, a tűszelepet a karburátorban, hogy rendesen bezár-e, ugyanis ellenkező esetben ömlik a benzin a motorba. Ellenőrizd a gyújtógyertya hőértékét, ugyanis ha az előírnál alacsonyabb a hőértéke, akkor sem forog el rendesen a motor és produkálhat hasonló jelenséget.

Amennyiben minden előzőekben leírt dolgon túl vagy, és még mindig semmi eredmény, akkor meg lehetne próbálni egy kisebb főfúvókát. De bármelyik megoldás is hozza meg a kívánt eredményt, ne felejtsd el a legfontosabb dolgot: Ne engedd a fordulatszámot 7,000 alá esni!

Köszi a választ, természetesen a megfelelő adag olajat keverem a benzinhez. Viszont a fordulatszám probléma valószínű. Ugyanis nem szeretem nagyon pörgetni a motort, miután főleg endúrózásra használom, sík terepen nem szoktam neki nagyon húzni.

Mondták mások is a pörgetést, de gondoltam más módszerrel is lehetne ezt csökkenteni. A légszűrő rendben van. A gyertya hőértéke kisebb, mint a hozzá való, úgy tudtam, hogy így ég el jobban az olaj. A 200-as motorhoz való gyertya van benne. De nekem úgy tűnik, ezzel valamit javult, szemben az eredeti gyertyával. Hát akkor ezek szerint a pörgetéssel van gond. De hiába, sima terepen nem szeretem pörgetni. Nagyobb motort (< 400 ) meg nem akarok venni, mert ezt a kicsit sokkal könnyebb kezelni, mint egy nagy és nehéz motort.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.