Garanciális kérdések

2001.10.11. 10:48
Kérdésem kicsit eltérő, de remélem tud segíteni. Kb. 2 hete vásároltam egy új Bandit 600-ast és hát hál' Istennek már meg is van benne az 1000 km, ami egy olajcserét és a többi fődarab ellenőrzését jelenti. Fel is vettem a kapcsolatot a legközelebbi szakszervizzel (2 év gari miatt), vettem olajszűrőt. És megkérdezetem, hogy körülbelül mennyire számíthatok, és azt a választ kaptam, hogy kell bele 2700 Ft/l körüli árú olaj, 3.5 l, az olajszűrőt én vettem meg, de legjobban a végösszegen lepődtem meg, hogy 20-25000 Ft lesz a szerviz az olajat beleértve.
Megmondom őszintén, nem akarom barkácsolni a garancia miatt, de sokallom az összeget egy olajcserért végül is, mert a többi részét szemrevételezni kell. (Mi lesz, ha levegőszűrőt és fékbetétet is cserélni kell majd?) Szóval a kérdésem az lenne, hogy reális-e ez az ár, vagy nagyon sok?
 
   
   

A kérdést relativitásánál fogva érdemes több tényező figyelembevételével vizsgálni. Elsőként figyelembe kell venni, hogy az az idő már elmúlt, mikor a motorkerékpár mint egyszerű közlekedési eszköz szerepelt a köztudatban, miszerint akinek nem volt elég pénze autóra, az motorkerékpárt vásárolt, és ezáltal egy alárendelt másodlagos pozícióba helyeződött ez a közlekedési eszköz. A vásárlók többsége gazdasági megfontolásból, főként az olcsóbb vételár és üzemeltetési költségek miatt döntött a motorkerékpár vásárlás mellett.

Manapság elmondhatjuk, hogy a helyzet merőben megváltozott, a motorkerékpár mára inkább a luxuscikk kategóriába sorolódik. Nagy általánosságban elmondhatjuk, hogy a mai motorkerékpár tulajdonosok egyben autó tulajdonosok is. A gazdasági szempontok is megváltoztak, mivel egy komolyabb motorkerékpár fenntartási költsége magasabb, mint egy hétköznapi autóé, tehát ennek következményeként a vásárlói réteg is megváltozott, sokkal tagoltabb lett. Egyre több márka dobja piacra egyre több típusát és a nemegyszer csillagászati árért a vevő joggal vár el pazar környezetet és kiszolgálást (bemutatóterem, szerviz, kiegészítők-felszerelések-alkatrészek árusítása,...stb). Ennek magas beruházási és üzemeltetési költségeit természetesen nekünk vásárlóknak kell megfizetni a szolgáltatások díjaiban.

Ezzel el is jutottunk a téged most leginkább érintő ponthoz. Szervízszolgáltatás. A márkák közti kiélezett verseny eredményeképp szinte minden cég relatív hosszútávú garanciát nyújt termékeire, aminek viszont előfeltétele a szak és tervszerű szervizelés. Ez a gyártó részéről egy jogos követelmény ismerve a motorokat "érhető" igénybevételt. Véleményem szerint ennek költségeit, mintegy biztosítási díjként kell felfogni, melyet a tulajdonos fizet, cserébe az esetleges nagyobb javítások átválalásáért.

Itt jöhet a mérlegelés, mint egy bármilyen más biztosítás esetében, hogy megéri-e, vagy sem. Aki mint "versenymotort" használja a gépet annak érdemes válalni ezeket a költségeket, aki viszont higgadt túrázó hírében van és rendelkezik kellő ismeretekkel, az esetleg elgondolkodhat ezen a kockázatválalással járó költségcsökkentésen. (Saját maga szervizel, de elveszti a garanciát) Véleményem szerint érdemes megőrizni a garanciát, de érdemes körülnézni a szervizek között mivel eltérő feltételek és árak mellett dolgoznak még azonos márkák hivatalos szervizein belül is.

Végeztem egy gyors felmérést és jelentős eltérést tapasztaltam mind a rezsióradíjakban (2,000+ÁFA-tól 5,000+ÁFA-ig), mind pedig a hozott anyagok felhasználhatóságában. Van ahol ragaszkodnak az áltakuk forgalmazott termékhez, van ahol pedig bármilyen általad hozott anyagot (olaj, olajszűrő, légszűrő...stb) felhasználják. Ezek olyan tényezők, melyek jelentősen befolyásolhatják egy kötelező szerviz költségeit. Ezek tükrében azt javaslom, telefonálj körbe néhány szervizt , és valós piaci kép alapján könnyebben meg tudod ítélni az ár realitását.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.