A nagypapi Babettája életre kel

2001.10.16. 09:05

Van egy Babettám, most szabadítottam ki egy kamrából,.1971-s évjárat, 8 éve állt a helyén. A tulaj nagyon szépen vigyázott rá, gyönyörű állapotban van. Kb. 500km van benne. NEM GÉPELÉSI HIBA!. A tárolási hely száraz levegőjű, mindig normális hőmérsékletű volt. A tankban maradt egy kis benzin, a tank külsejére kipárolgott. Miket kell megcsináltatni? És ez kb. mennyibe fog kerülni?

 
   
   

Nem hagynék ki egy ilyen remek lehetőséget, hogy egy Babettáról írhatok ezen az oldalon! Szerintem sokak motoros pályafutása kezdődött a nagypapa Babettáján megtett néhány körrel. Hidd el engem is nosztalgikus érzések töltenek el akárhányszor felbőg egy Verhovina a közelemben. Ráadásul, ha emlékezetem nem csal a 71'-es évjárat még a klasszikus nagykerekű, merevvázas modell.

Ha a motor tényleg olyan megkímélt, mint írtad, akkor nem szorul restaurálásra, hanem csak egy alaposabb szervizre és néhány elöregedett alkatrész cseréjére. Néhány alkatrész az állásban is tönkremegy, ezeket részben biztonságtechnikai, részben működéstechnikai szempontból érdremes kicserélned. Biztonságtechnikai szempontból ilyenek a gumik, a fékbetétek, működéstechnikai szempontból pedig a főtengelyszimeringek, az üvegkeményre merevedett benzincső, a kilágyult rugójú érintkezőinél vakrozsdával borított megszakító.

Ezenkívül vizsgálat alá kell vetni a láncot és a bowdeneket. Ezeket jobb esetben lekezelni (tisztítás, olajzás, zsírzás), súlyosabb esetben szintén cserélni kell. És ezzel el is jutottunk magához az erőforráshoz. Első lépésként javasolnám, hogy vedd ki a gyertyát, az úgyis csere, és fecskendezz egy kis olajat a hengerbe mielőtt elkezdenéd átforgatni a gépet. Ezután kivett gyertyával forgasd át néhányszor a motort, tisztítsd ki a karburátort, a légszűrőt, cseréld ki a megszakítót és állítsd be a gyújtást.

Véleményem szerint érdemes egyből kicserélni a főtengelyszimeringeket, mert ezt hosszabbtávon úgysem lehet megspórolni! Ezek után engedd le a benzintankból az elöregedett üzemanygot és ellenőrizd nem rozsdás-e a tank! Amennyiben rozsdás, akkor azt feltétlen meg kell szűntetni. Töltsd fel rozsdamaróval és hagyd úgy állni, illetve egy régi házirecept szerint megcsinálhatod azt is, hogy miután kiöntötted a rozsdamarót a tankból teszel bele néhány marék sódert, vagy apró követ és elkezded alaposan rázni, hogy az apró kövek ledörzsöljék a rozsdát a tank belsejéből. Ezután mosd ki a tankot és tölts bele friss üzemanyagot.

Jöhet az indítás és utána a tesztkör! Az fentebb leírt beavatkozások természetesen igényelnek némi szakértelmet és szerszámozottságot. Amennyiben ezek közül valamelyik nem áll rendelkezésre, akkor javaslom, fordulj szakműhelyhez. A hozzávalókat te is megtudod vásárolni, a javítási költség pedig nem hiszem, hogy egetverő lenne.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.