Kétütemű baj

2001.11.13. 08:52

Az elmaradozó teljesítményugrásokért több minden felelős lehet. A motor természetes elhasználódása (kopás), melyet elősegít a napi 4-4 kilométerek hideg motorral való megtétele, vagy a kipufogó égéstermékek által való eltömítődése. Itt nem kizárólag a kipufogócsőre gondolok, ez a lerakódás képződhet a kipufogónyílás hengerbe eső részén is.

 
   
   

Először is nagyon tetszenek a válaszaid, és minden fellelhetőt elolvastam az oldaladon. Még a válaszod olvasása előtt én is megpróbálom a válaszadást, és a kétütemű mociknál elég nagy eséllyel meg is oldom a problémákat.
Épp itt van a bökkenő, hogy a saját mocimmal nem boldogulok mégsem. Pedig kétütemű, Kawasaki 125 KMX. 1989-es szegény. Sajna nem telik fiatalabbra. 1 éve vettem, és gyakorlatilag nagyon elégedett vagyok vele, mert - amilyen utakon járok -, még nem találtam ideálisabb motort.

Viszont tipikus kétütemű baja van. Az alapjárat össze-vissza megy. Egyszer felpörög, máskor alig ketyeg. A nagyobb húzatások után mindig nagyon nagy az alapjárata. A levegőcsavart negyed fordulatig lehet csak kicsavarni, mert különben nagyon nehezen veszi fel a gázt, szinte gondolkodik, hogy felpörögjön-e? A gyújtás, ahogy látom, gyári fix, állítani nem lehet... A szimmeringek jók a főtengelyen. Nincs olaj a lendkerék alatt, nem fogy és nem is hígul a hajtóműolaj sem. A KIPS szelep mozog, szóval ránézésre működik a fordulatszám változására.

A porlasztó, és a henger közti gumi szemre jónak látszik. A légszűrőt már cseréltem. Különböző szűrőket próbáltam eredmény nélkül. A porlasztót szerintem megfelelően tisztítottam ki. Igazán a shubertű 3 állására sem nagyon reagál, csak a fogyasztással. Kipufogó tiszta.

A gyertya nagyon sötét, pedig katalógusból van választva. A sötét gyertyát elfogadom, mert szinte mindig 5000 alatti fordulaton járok a motorral. Ritkán pörgetem meg, akkor is csak azért, hogy kicsit kitisztuljon a kipufogó. Régebben nagyobb fordulat elérésekor szinte rakéták gyúltak be a motoron, most meg folyamatosan gyorsul, és minden fordulaton egyforma nyomatéka van. Szinte MZ-s ez, hogy nincs hirtelen megugró teljesítménynövekedés a magasabb fordulatokon. Pedig nemrég még volt.

A szívató működik, mert anélkül nem indul a hideg motor. Amúgy hidegen-melegen is könnyen indul. Munkába járásra használom különben. Naponta, és szinte mindig hideg motorral járok, hiszen csak 4-4 km-t teszek meg vele. Télen is, hóban is. 4 liter a fogyasztása. Castrol 2T olajat használok.

Ez a megbízhatatlan alapjárat nagyon zavar. Tudnál esetleg segíteni 1-2 ötlettel? Ha van türelmed válaszolni, még azt is szeretném tudni, hogy lehet-e a központi hátsó rugó-előfeszítést úgy állítani, hogy nem bontom le a fél motort? Mert nem jövök rá, hogy kéne.

Ahogy leveledből kiderül rendesen karbantartod a motorodat, foglalkozol vele és a bosszantó alapjárat ingadozási problémánál is a problémát kellően körüljárva vizsgálódtál. Cseppet se vesse vissza lendületedet, hogy nem sikerült azonnal orvosolnod a problémát. Nem tartom magam igazán nagy szaktekintélynek, de tudásom javarészét tapasztalati úton szereztem és velem is megesett már, hogy nem tudtam azonnal orvosolni a problémát. Ilyenkor jött a fejtörés, a próbálkozás, a tanácskérés, stb.

Jelen esetben, az alapjárat ingadozásra én azt mondom alapvetően karburátor probléma. Bár azt írtad ki lett tisztítva, mégis nézd át még egyszer, különös gondot fordítva az alapjárati fúvóka és az alapjárati rendszer járatainak tisztaságára. Ellenőrizd a shuber állapotát, mert amennyiben meg van kopva a hengeres illesztett felület, akkor mellette fals levegőt szívhat a motor, ami szintén alapjárat ingadozáshoz vezethet.

Ugyanilyen tüneteket okozhat, ha a shuber zárófedele (legyen az menetes, vagy csavarral leszorított) nem zár tökéletesen, lelazul és ezáltal szintén levegő áramolhat a karburátorba. Azt írtad, kísérleteztél több légszűrővel is. Akármennyire tiszta és jól beállított is egy karburátor, nem fog rendesen üzemelni a motorod, ha módosítod a gyári levegőszűrőt, de nem állítod hozzá a karburátort a megváltozó levegőmennyiséghez. Ettől szintén instabillá válhat a motor járása.

Az elmaradozó teljesítményugrásokért több minden felelős lehet. A motor természetes elhasználódása (kopás), melyet elősegít a napi 4-4 kilométerek hideg motorral való megtétele, vagy a kipufogó égéstermékek által való eltömítődése. Itt nem kizárólag a kipufogócsőre gondolok, ez a lerakódás képződhet a kipufogónyílás hengerbe eső részén is.

A rugó-előfeszítéssel kapcsolatosan, az adott típusról pontos információm nem lévén csak általánosságokban tudok nyilatkozni. Általában az előfeszítéshez semmit nem kell szétbontanod, mivel azt a rugóstag alsó részén tudod elvégezni, egy villáskulcs, vagy egy speciális körmös kulcs segítségével.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.