Bosszantó féknyikorgás

2001.11.27. 10:37
Vettem egy Honda Lead AF20-ast. Elég nagy hiba volt, mert bár lényegesen kényelmesebb, mint előző Yamaha Jog-om, de apró hibák sorával bosszant gyakorlatilag folyamatosan.
A fékpofák valószínűleg egy kicsit hozzáérnek behúzatlan állapotban is a tárcsához, mert ha lassan megyek vagy tolom nyikorog, mint egy rossz talicska. Visszavittem, ahol vettem, kicseréltek a fékpofát de a hiba, nem szűnt meg. Mit tehetek?
Tulajdonképpen milyen benzinnel mennek ezek? Eddig 95-öst tankoltam, de most 98-ast és az a szubjektív érzésem, hogy jobban megy.
Úgy tudom, ezek leszabályoznak 55 km/h körül. Az enyém sem megy jobban.

Ki lehet ezt szedni belőle, vagy eszembe se jusson? Picit bánt, hogy a Jog dombra felfelé lefektette a 60-ig kalibrált sebességmérőt...
Mennyit kellene ennek az 50 köbcentis gépnek fogyasztania? Az enyém - bár nem nagyon kímélem - lenyel 3,6-ot vígan. Kicsit sokallom, igaz a Yama is elnyelt 3,2-t alattam. A 90 cm3-es mennyivel fogyaszthat többet?

 
   
   

Tudom, most joggal fogsz elfogultnak tartani, de Yamahában a jövő! A viccet félretéve, nem tartom magam a robogók csalhatatlan szakértőjének és bevallom, nem ismerem annyira a robogók termékpalettáját, hogy azt mondhassam például, a 87'-es Yamaha Mint ezért és ezért jobb, mint a 87'-es Honda Dio. Ezeket előrebocsátva az a véleményem, hogy az általad említett problémák nem kifejezetten a típusra, sokkal inkább az adott motor állapotára vezethetők vissza.

Ilyen például a fékbetétek szorulása is, mely sajnos nem orvosolható egy egyszerű fékbetét cserével. E hiba megszüntetéséhez szét kell szedni és kitisztítani a fékmunkahengert, az összerakásnál pedig szilikon zsírt kell használni a munkahenger dugattyúinak visszarakásakor. Ez valószínűleg megoldja az első fék problémáját.

Az üzemanyaggal kapcsolatosan azt tudom mondani, hogy gyárak a 95-ös euro normájú benzint írják elő, ugyanis ehhez az oktánszámhoz vannak beállítva motorjaik. Természetesen a magasabb oktánszámú üzemanyag használatánál érezhetünk némi teljesítménynövekedést, de ez nem számottevő, sokszor inkább csak pszichikai jellegű. Itt el kell dönteni, hogy megéri-e ez a felárat.

Véleményem szerint az 55 km körüli leszabályzás nem általános, hanem esetenként az egyes robogók specifikuma. A két robogó közötti minimális sebességkülönbség jó eséllyel megint csak visszavezethető motorjaik állapotára. A Lead futásteljesítménye nem derült ki leveledből, de lehet, hogy a megtett kilométerek mennyisége indokolja a gyengébb teljesítményt. A fogyasztással kapcsolatosan tudom, terjengnek legendák, az 1-1,5 literekről, de szerintem egy ilyen robogó (ahogy leveledben írod, nem nagyon kímélve) 3-3,5 literes fogyasztása teljesen normálisnak mondható.

A köbcenti növeléssel párhuzamosan természetesen fogyasztásnövekedéssel is kell számolni. Ennek mértéke lehet az alig észrevehetőtől a duplájáig, attól függően, hogy csak egy hengert cserélsz (ezen belül sem mindegy, hogy csak köbcentiben, vagy vezérlésben is különbözik az eredetitől), vagy pluszba jönnek a karburátor, a kipufogó, kuplung, stb.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.