Miért nem fog normálisan a fékem?

2001.12.04. 08:00
A rossz idő beköszöntével beköltöztettem a motoromat (GS500) a garázsba. A letisztogatáson túl egy-két apró hibát is szeretnék kijavítani rajta, amíg emlékszem, hogy mi bosszantott. Ide tartozik a telószimering és a fék is.
Ez utóbbi miatt kérem a tanácsod. Változik a fékhatás, ha nem gyári betétet veszek? Így se fogott valami jól, néha szabályszerűen elmúlt. Lehet, hogy öreg a rendszer?
 
   
   

Általánosan elmondhatjuk, hogy a fékerő függ a fékezéskor kapcsolódó aktív felületek nagyságától, minőségétől, az azokat összeszorító erőtől, a két felület között kialakuló súrlódási együtthatótól és a féktárcsa átmérőjétől.

A lehetséges hibákat áttekintve, ha az első villa szimmeringje rossz, és emiatt az olaj ráfolyik a féktárcsára a teleszkópból, a fékbetétek és a féktárcsa között nem alakulhat ki megfelelő tapadás. Ilyenkor a súrlódási együttható tört részére csökken, fékezés helyett bizony kapaszkodhatunk a bringa szarvába.

Utángyártott fékbetét alkalmazásakor fel kell készülnünk arra, hogy nem lesz az eredeti zoral fékünk, a ragasztott betéteket pedig jobb, ha elkerüljük.

Az egyenetlen, görbe, limit alá kopott féktárcsa is a fékhatás drasztikus romlásához vezet.

 
   
   

A fékerőt a hidraulikus rendszer elemeinek erőssége nagyban befolyásolja. Figyelnünk kell a fékfolyadék minőségére, korára, a rendszer merevségére. Elöregedés miatt csökken a fékfolyadék forráspontja, és fékezéskor a melegedés miatt extrém módon párologhat az öreg fékfolyadék, ezért a fékhatás csökkenhet, esetleg megszűnhet (A folyadékkal ellentétben a gázok összenyomhatók!). A fékfolyadék lecserélésének, elmulasztása annak elöregedéséhez vagy mechanikailag, vegyileg szennyezettségéhez vezethet. Ez a főfékhenger működésében hibát okozhat.

Az elöregedett fékcső anyaga nyomásra a kelleténél nagyobb mértékben tágul, ami fékhatás csökkenését eredményezi. A fékrendszer teljes tömítettsége alapfeltétel. Aki teheti, és javítani szeretne féke működésén, de egy sport szettre nincs elég lehetősége, gondolkozhat a fékcsövek fémre cserélésén.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.