Miért nem fog normálisan a fékem?
A rossz idő beköszöntével beköltöztettem a motoromat (GS500) a garázsba. A letisztogatáson túl egy-két apró hibát is szeretnék kijavítani rajta, amíg emlékszem, hogy mi bosszantott. Ide tartozik a telószimering és a fék is.
Ez utóbbi miatt kérem a tanácsod. Változik a fékhatás, ha nem gyári betétet veszek? Így se fogott valami jól, néha szabályszerűen elmúlt. Lehet, hogy öreg a rendszer?
Általánosan elmondhatjuk, hogy
a fékerő függ a fékezéskor kapcsolódó aktív felületek
nagyságától, minőségétől, az azokat összeszorító erőtől, a két
felület között kialakuló súrlódási együtthatótól és a féktárcsa
átmérőjétől.
A lehetséges hibákat áttekintve, ha az első villa szimmeringje rossz, és emiatt az olaj ráfolyik a féktárcsára a teleszkópból, a fékbetétek és a féktárcsa között nem alakulhat ki megfelelő tapadás. Ilyenkor a súrlódási együttható tört részére csökken, fékezés helyett bizony kapaszkodhatunk a bringa szarvába.
Utángyártott fékbetét alkalmazásakor fel kell készülnünk arra, hogy nem lesz az eredeti zoral fékünk, a ragasztott betéteket pedig jobb, ha elkerüljük.
Az egyenetlen, görbe, limit alá kopott féktárcsa is a fékhatás drasztikus romlásához vezet.
A fékerőt a hidraulikus rendszer elemeinek
erőssége nagyban befolyásolja.
Figyelnünk kell a fékfolyadék minőségére, korára, a rendszer
merevségére. Elöregedés miatt csökken a fékfolyadék
forráspontja, és fékezéskor a melegedés miatt extrém módon
párologhat az öreg fékfolyadék, ezért a fékhatás csökkenhet,
esetleg megszűnhet (A folyadékkal ellentétben a gázok
összenyomhatók!). A fékfolyadék lecserélésének, elmulasztása annak
elöregedéséhez vagy mechanikailag, vegyileg szennyezettségéhez
vezethet. Ez a főfékhenger működésében hibát okozhat.
Az elöregedett fékcső anyaga nyomásra a kelleténél nagyobb
mértékben tágul, ami fékhatás csökkenését eredményezi. A
fékrendszer teljes tömítettsége alapfeltétel. Aki teheti, és
javítani szeretne féke működésén, de egy sport szettre nincs elég
lehetősége, gondolkozhat a fékcsövek fémre cserélésén.
Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.