Megújult modell, vagy fiatalítás?

2001.12.27. 11:49

Egy Yamaha FZ250 Phazer-t szeretnék vásárolni 1991-es évjáratút. (Igaz hogy rossz a motor, de ez most nem számít). Kerestem a neten ezt a típust ebben az évjáratban (1991), de sehol nem találtam ilyent, csak 85-86-ost.
Most engem át akarnak vágni?

Lehet, hogy a motor csak a forgalmiban 91-es? Tudnál valamit mondani erről a mociról (megbízható pl)? Ha esetleg képet is tudnál küldeni, azt nagyon megköszönném! Milyen dolgokra kell figyelni a 91-es mocinál?

 
   
   

Igazán nem akarlak elrettenteni, de én is csak a 85'-86' körüli példányokról hallottam ez idáig. Természetesen ismereteimben is vannak hiányosságok és lehet, hogy ez is közéjük tartozik. Vannak egyes modellek, melyeket nagy sikerükre való tekintettel, az esetleges modellváltások ellenére is tovább gyártanak és forgalmaznak a már megújult modellel párhuzamosan. Erre jó példa, hogy az Egyesült Államokban simán találsz 95'-96'-os évjáratú két-kereklámpás FZR 600-ast.
Nem az FZ250 volt a gyár sikermodellje, ezért nem tartom valószínűnek, hogy folytatták volna a gyártást, bár a Japán belsőpiacon bármi megtörténhet.

Legegyszerűbben úgy tudod ellenőrizni az évjáratot, ha felírod az alvázszámot, és a Yamaha Hungáriában, vagy bármelyik Yamaha kereskedésben megmondják ez alapján a motor évjáratát. Ezen kívül néhány alkatrészben fellelhető a gyártási év, ami szintén támpontot adhat, bár ezen alkatrészek eredetisége nem száz százalékos. Ilyenek például a fékcsövek.

Magáról a motorról nem sokat tudok mondani, legalábbis sok újat nem ahhoz képest, amit magad is láttál. Gondolom nem kerülte el a figyelmedet, hogy a fordulatszámmérő majd húszezerig skálázott. Bár az FZ és FZR sorozatot is egyaránt nagyon megbízhatónak tartom, azért az ilyen magas fordulatszámon való dolgozás nem éppen a hosszú élettartam záloga.

Az, hogy mire kell figyelni egy ilyen évjáratú motornál, igazából nem különbözik az általánostól. Első ránézésre meg lehet mondani egy motorról, hogy mennyire törődtek vele. Amit külsőre ellenőrizni tudsz, az a gumik, a lánc, a lánckerekek, fékbetétek állapota. Ha ezek közül mindegyik katasztrofális állapotban van, akkor már nagyjából sejtheti az ember, hogy mennyire foglalkoztak a géppel. Ezen kívül a próbaúton kell odafigyelni a váz, a futómű esetleges hibáira, illetve a motorblokk állapotára. Ebben segítségedre lehet egy kompresszió mérés, amennyiben van rá lehetőség.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.