Mitől viselkedhet egy motorkerékpár instabilan az úton?

2001.05.02. 11:30

Kedves Motordoktor!
Engem is megcsapott a streetfighterezés szele. Szeretnék kormányon ülve egykerekezni, a menetközben a tankon állva motorozni, meg efféle akrobatikus mutatványokat végezni. Sajnos a motorom a hétköznapi használat során sem valami stabil. Igazából a kormányt sem merem elengedni. Mi lehet a baj?

Ez egy igen érdekes és mondhatni gyakori probléma. Érdekessége és gyakorisága is abból adódik, hogy jó pár kiváltó oka lehet, a legszembetűnőbbtől az apró rejtett hibáig. Idősebb vagy elhanyagoltabb motoroknál a hibák többnyire együtt jelentkeznek és így mi is hatványozottabban érzékeljük ezt az instabilitást.
Gondolom sokunknak - köztük nekem is - volt már olyan élménye, hogy a motor a kanyarban eljárta a Hully-Gully-t , vagy úgy mentünk át a vasúti átjárón, hogy a kormány ütközőtől ütközőig csapódott.

Az instabilitásnak lehetnek személyi és műszaki okai. Személyi okok közé sorolnám a vezető magas véralkohol szintjét, vagy a félénk és rutintalan biker pszichés instabilitás érzetét, mely igazából csak az Ő fejében létezik. Ez éppúgy elképzelhető, mint ahogy az is köztudott, hogy aki éveken át csámpás, rossz műszaki állapotú motorokkal járt, annak fel sem tűnik, ha egy jobb motoron kicsit kopott a kormánycsapágy.

Most térjünk át a személyi okokról a műszaki okokra. Viszonylag egyszerűbben felismerhető a váz, vagy a teleszkópok sérülése. Ezeket súlyosabb esetekben első ránézésre, kisebb sérülés esetén apróbb házilag is elvégezhető mérésekkel felismerhetjük (tengelytáv, egy nyomon futás, stb.). Általában vannak apró árulkodó jelek. Például a tank nehezen megy a helyére, nem tökéletesen esnek egybe a felfogatási pontok, fényezett váz esetében gyanús festékfelpattanások a kényes helyeken, egyengetési nyom a teleszkópszárakon. Amúgy tökéletesen ki lehet egyengetni a teleszkópokat, de ha már látszik, az baj.

Nagyon fontos a gumik állapota és a megfelelő guminyomás. A gumi állagából következtetni lehet a futómű csillapítási hibáira. Gyakran egy rossz teleszkóp-szimering felelős az egészért. A rajta keresztül kiszivárgó olaj csökkenti a csillapítást, majd előbb-utóbb keni a fékeket és a gumit. A rossz csillapítástól a gumi kagylósra kopik.

Nagyon gyakori hiba, hogy valamelyik csapágy mondja fel a szolgálatot. A motorkerékpáron jó pár dolog van csapágyazva, ezek közül bármelyik előidézhet stabilitási problémát. Ilyen a kerékcsapágy, a kormánycsapágy, a lengővilla-csapágy, a hátsó rugóstag felfogatási pontjai. Ezen alkatrészeknél az egyetlen és üdvözítő megoldás a csere, kivéve a kormánycsapágyat, ahol van állítási lehetőségünk, de itt sem a végtelenségig, csak bizonyos határok között.

Végül a láncfeszítés alkalmával mindig ellenőrizzük, hogy a hátsó kerék tökéletesen fusson az elsővel vagyis, hogy ne álljon keresztbe! Ez is egy gyakori és azonnal érezhető hiba.


Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!


A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.


Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.