Yamaha XJ 600 porszívó

2001.05.04. 16:15

Üdv, Doki!
Nemrég vettem egy XJ 600-ast ('86), és 2 kérdésem van vele kapcsolatban.
1. Amikor bekapcsol az olajhűtő (főleg álló helyzetben), mindig azt hiszem, hogy a szomszédban porszívóznak... Ez nem zavarna, de ekkor "szimultán" kigyullad az "Oil" lámpa is... Olaj a maximum közelében van. Ha leáll a hűtő, a lámpa is elalszik... Ez most így jó, vagy van valami gebasz?
2. Akkucsere után véletlenül fordítva kötöttem be az akkut.:-((( Hamar rájöttem, viszont azóta a benzinszintmérő véletlenszerűen mászkál a "Full", illetve a valódi szint jelzése között. Gondolom, vagy a jeladó, vagy a mutató adta meg magát... Hogy állapíthatom meg, hogy melyik?
Köszönettel: MaFa

Kedves MaFa!

A kérdéseid kapcsán igencsak el kellett gondolkodnom és felidézni emlékeimben az XJ 600-ast. Első kérdéseddel kapcsolatban visszakérdeznék. Nem lehet, hogy amikor a szomszédban porszívóznak, akkor azt hiszed, hogy beindult a ventillátor?
Viccet félretéve, emlékeimben felidézve a YAMAHA XJ 600-ast, egy léghűtéses motorkerékpár rajzolódik ki a szemeim előtt, mely el van látva olajhűtővel. Én még soha nem láttam olyat, hogy az olajhűtőt ventillátor hűtené, ezt általában a menetszélre bízzák a gyárak. Amennyiben a motorodon ilyen ventillátor van, akkor azt szerintem házilagosan, utólag szerelték rá.
Azt mindenesetre tisztázni kellene, hogy egy modellről beszélünk-e (nem valamilyen amerikai, vagy japán modellről van-e szó, amiben esetleg FZ 600-as blokk van). Amennyiben az utólagos a felszerelés a helytálló, akkor érdemes elektromosan átnézni a bringát. Tudni kellene, hogy hőgomba, vagy manuális kapcsoló indítja be, honnan kapja az áramot stb.
Valószínűleg a "jó" elektromos bekötés játszik közre abban a jelenségben is, hogy ezzel párhuzamosan kigyullad az olajlámpa. Mivel ez szintjelző kontroll lámpa, nem pedig olajnyomás jelző, nem kell nagy jelentőséget tulajdonítani neki, amennyiben a kis kémlelő ablakon át megbizonyosodsz, hogy kellő mennyiségű olaj van a motorban. Ez esetben ez csak egy elektromos hiba.

Második kérdésedre válaszolva, szerintem a felcserélt polaritás magát a műszert vágta haza, mivel ellentétes irányba feszítette a műszer mutatóját. A jeladó nagy valószínűséggel megúszta.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.