no

Magad uram, ha szolgád nincs

2007.04.05. 15:17

Az egyik legtöbb márkára ráállt cég, például a Highway Hawk , - persze nem egyedüli - mely kínálatából megfelelő markolatot kaphat Yamahánk, dörgedelmes kipufogót Hondánk, vagy csillogó ködlámpákat Suzukink. A kiegészítők árai sajnos sem a HD, sem az egyéb márkákhoz kínált termékek terén sem mondhatók olcsónak. Pénzünkért viszont biztosak lehetünk abban, hogy motorunkhoz tervezett alkatrész kapunk, melyek engedélyekkel ellátva kerül a piacra, így később a műszaki vizsgáról sem zavarnak haza minket, mondván, hogy nem alkalmas gépünk a közúti forgalomban való részvételre.

A szolidabb átalakítások a kormány, kormánykapcsolók, markolatok, a lábtartók, fékpedál, váltókar, az ülés, a tank lecserélésével érhetők el. A nagyobb munkát - és vastagabb pénztárcát - kívánó átalakítások már jelentősen javíthatják a minőséget és a megjelenést. A féknyergek, féktárcsák és fékcsövek jelentik az első lépést a komolyabb változáshoz. A kerekek, és a gumik cseréje tovább növeli az átváltozás mértékét, és itt – mint a többi részletnél is – a tulaj saját ízléséhez igazodik minden.

Az első futómű megerősítése, lecserélése alapjában változtatja meg a kétkerekű viselkedését, kezelhetőségét, és optikai élményét. A villaszög módosítását egyszerűbb esetben a villahidak cseréjével érhetjük el. Az egyik módszer, amikor a villaszárak furatai ferdén helyezkednek el a villahídban, így módosítva a motor utánfutását. A másik, drasztikusabb átalakítást eredményező megoldásnál az alsó villahíd egy gömbcsuklóval csatlakozik a vázhoz, így nagyobb utánfutás érhető el.

Manapság a váznyakat már nem nagyon szokás hegesztéssel piszkálni, és így módosítani a villaszöget. Ha ez az igény, akkor speciálisan vázgyártásra szakosodott cégek kínálatából választhatjuk ki a nekünk megfelelő, pontosan tervezett és engedélyezett technológiával készült fődarabot. Anyagilag ugyan komolyabb teher ez a megoldás, de ebben az esetben nemcsak a villaszög módosulhat, hanem többek között eldönthetjük, mekkora hátsó kereket szeretnénk motorunkba.

Nekifognál egy komolyabb átalakításnak?

Manapság nagy divat a széles hátsó kerék, mely a HD-n kívül japán márkáknál is kivitelezhető módosítássá vált az utóbbi időben. Csillagászati összegbe kerül, de a szépség és az egyediség mindent megér. Egy 280-as hátsókerék ára elérheti az egymillió forintot is, és ekkor még csak a felniről beszéltünk. Kell még mellé gumi is, de a nehézségek és a költségek másik részét a hajtáslánc kialakítása, egész pontosan komplett cseréje jelenti. Láncos, szíjas és kardános motoroknál is komoly beavatkozást igényel ez a módosítás, mely nélkül nem lehetne helyére illeszteni a 280-as, vagy akár a 340-es hátsó gumit.

A kezdetekhez nem kell hatalmas szervizháttér, vastag pénztárca és a legdrágább motor. Elég, ha jó ízléssel választjuk meg kedvencünk lecserélendő alkatrészeit, ha itt-ott a nagyvilágban nyitott szemmel járunk, ha észrevesszük az új, általunk is megvalósítható ötletet, no meg nem utolsó sorban ismerünk egy ügyes kezű szerelőt, aki ellát tanácsokkal, és máris kész saját ízlésünk kivetülése, a hűséges, csillogó vasparipa.