Motort vennék apámnak. Segítsetek!

2012.08.01. 10:09

Tisztelt Nepperűző!

Régóta dédelgetett álmomat szeretném megvalósítani, ám egyre nehezebb a döntés, fontos lenne egy szakértő vélemény. Segítsetek egy kétségbeesett leányzónak!

Szóval édesapám betölti az 50-et és fájdalma enyhítésére egy motort szeretnék neki venni, amire már jó ideje spórolok. Nem értek a motorokhoz igazán, csak az elképzeléseimet tudom körvonalazni:

- Apu szeret gombázni, persze nem úgy, úgyhogy hétvégi mászkálós-lazulós 500-600-as túramotorra gondoltam, lényeg a kényelem, megbízhatóság és a funkció. Nem csajozni megy.

- Van rá kb. 700 ezer, ebből kellene a lehető legjobbat kihozni. Ha lehet, a fenntartás is megoldható legyen kevésből.

- Honda Transalpot javasoltak, én speciel Honda NT 650 V DEAUVILLE-t néztem ki neki, de szükségem lenne pár ötletre, mielőtt belevágok a bizniszbe:

- Milyen gépek vannak ebben a halmazban?

- Kitől érdemes venni?

- Mire figyeljek vásárlásnál?

Nagyon hálás lennék a segítségetekért, küldök nektek sört.

Köszi: Edit

Kedves Edit!

Hétszázezer forint elég lehet egy hétvégi, mászkálós, kényelmes, hatszáz köbcenti körüli használt motorkerékpárra. Kevesebb pénzért válogattam, hogy ha cserélni kell a gumiabroncsokat, a láncszettet, a fékbetéteket, vagy egyszerűen szeretnéd elvinni egy szervizbe mielőtt átadod apukádnak, legyen miből kifizetni a költségeket. Feltételeztem, hogy apukád tapasztalt motoros, ezért egy nagyobb teljesítményű példány sem válik fegyverré a kezében.

Az átíratásra is gondolj, arra is el kell különítened néhány tízezer forintot, továbbá meg kell oldanod, hogy egyből apukád nevére kerüljön a motor, ne kelljen duplán átíratni. Nyugat-Európában az eladók jelentős része a következő tulajdonos megelégedettségére elvégezteti az időszerű karbantartásokat mielőtt meghirdeti a gépet, erre itthon nem számíthatsz. Egy motorkerékpár fenntartása lehet rendkívül olcsó, de akár méregdrága is, ezért nagyon ajánlom, hogy akármelyik típus mellett döntesz végül, nézesd meg egy szakemberrel.

A Honda Transalp kedves hintaló. A nyolcvanas évek második felétől gyártják a típus különböző generációit, 1994-től vállalható a külseje, a 2000-ben megjelent hatszázötven köbcentis, az XL650V pedig a legnagyobb és talán legkényelmesebb az összes közül. Az ennél újabbakat nem tudod kifizetni, ezért azokat hagyjuk is.

A szép, karakteres hangú Honda mérsékelten alkalmas terepmotorozásra, ugyanakkor egy sima földúton még lazán elmegy, túrázáshoz és általános közlekedéshez is kiváló. Akármelyik évjárattal mentem eddig, minden alkalommal nagyon jó érzésekkel szálltam le. A korábbi törések nyomaira, illetve a futómű állapotára azért figyeljen az a szerelő, aki eldönti, mikor nyisd ki a pénztárcád és nem árt tudni, hogy túraalkalmassága miatt, rendszerint nagyon sok kilométer kerül egy ilyen 10-15 éves motorkerékpárba az évek során.

Biztosan lesznek néhányan, akik gyűlölni fognak ezért, mégis vállalom, hogy a Transalppal konstrukciós rokonságban álló Deauville egy nyomorult külsejű, nehézkes dög, legfeljebb átlagos manőverezési képességgel. Kétségtelen, hogy integrált oldaldobozaival és kardánhajtásával kitűnik a hasonló motorok közül, de összeségében nyomába sem ér sokoldalú testvérmodelljének.

Ha mindenképpen utcai motort keresel, mert mondjuk apukád lába nem érne le egy Transalp nyergéből, nézz meg egy ép példányt a Yamaha FZS600 Fazerből. Ez egy erős motorkerékpár, kizárólag aszfalton használható, de ott élmény vele az élet. A régebbi, acél csővázas típus blokkja sokkal rugalmasabban viselkedik, mint a későbbi pörgős, alul nyomatékszegény FZ6-é. A 2004-ig gyártott FZS-en nem kell annyira gyakran visszakapcsolni előzések előtt, az ülése nagy és kényelmes, szerintem a formája is rendben van, az utolsó, íves lámpákkal szerelt széria biztosan neked is tetszeni fog. A sportos Yamaha naked bike-on akár órákig is kényelmesen ülhet a papád, és bőven akad belőle 600 ezer forint körül a magyar piacon.

Ha már a klasszikus, csupasz motorkerékpároknál tartunk, ajánlom figyelmedbe a Suzuki Bandit 600-at, a Honda Hornet 600-at és a Honda CB500-at is. Összességében ezeknél jobb vételnek tartom az azonos korú FZS-t, de ha végképp nem találsz megfelelő Yamahát, a felsoroltakat is érdemes számításba venni. A CB500 nem négy-, hanem kéthengeres, a teljesítménye ötven lóerő körüli, ugyanakkor tömege is kisebb, vagyis ideális egy újrakezdőnek, illetve annak, aki tényleg nagyon kevés pénzből szeretne motorozni. Ha fogadnom kéne, hogy ebből a mezőnyből melyik típus viseli a legjobban a kemény igénybevételt, akkor a CB-re, illetve a módosított vázzal készült CBF500-ra tippelnék.

A fentiekben csupa tucatmodellt soroltam fel. Ezekhez sokan értenek, van, és lesz pótalkatrész is bőven. Nem kétlem, hogy kommentelőinknek lesznek még ötletei, de abban talán mind egyetértünk, hogy egy használt motorkerékpárnál nem csupán az adott típus eredeti rendeltetése, formája és alapadatai számítanak. Ezeknél sokkal fontosabb, hogy a korábbi tulajdonosok, hogyan használták és tartották karban a gépet. Puhatold ki, hogy apukád milyen jellegű motorra vágyik és válaszd azt, amelyik ezeknek a paramétereknek leginkább megfelel. Ha egyszerre sokféle használt öt-hatszázas motort szeretnél megnézni, érdemes elmenned a Red Baron kereskedésébe. A gépekért gyakorta a magáneladók árainál többet kérnek, de átadás előtt minden szükséges szervizteendőt elvégeznek, garanciát is adnak, ami pénzt ér. Ez a vásárlás másik módja, érdemes mérlegelni.

Üdvözlettel: Zách Dániel