Nyomaték vagy lóerő? Suzuki vagy Honda?

2012.10.06. 09:46

Kedves Nepperűző,

Jelenleg első motorom, egy Yamaha XJ400-as nyergét koptatom.

Az idei szezonban világossá vált számomra, hogy a 105kg testsúlyomhoz ez a 41 lovas kis jószág nem elégíti ki mindennemű igényemet, így lecserélném, viszont amióta nézegetem a lehetséges utódokat, csak sodródok egyik típustól a másikig. Kezdve a Fazer-ektől a Bandit-S-en át a Hornetig, szinte mindenre azt gondoltam, hogy igen ez lesz a jó választás.

Egy ideje a Suzuki SV650 felé kacsingatok, mert arról azt hallottam, hogy elég nyomatékos és a jelenlegi Yamahámban pont a pörgetést nem szeretem annyira. Sokszor szeretnék inkább alacsonyabb fordulaton, erőből, nyugodtabban motorozni, de ez azért ne párosuljon lomhasággal sem. Félre értés ne essék, nem 100+ lóerős szörnyetegre vágyok, csak valami erősebbre, fiatalabbra és megbízhatóra.

Van-e valami félnivaló a V2-es sport/túra motoroknál illetve konkrétan az SV650-nél? (zsibbasztó rezonanciák, széteső blokkok stb.) Árban azt hiszem még csak a régi karburátoros piacba férek bele (max 600eFt), van-e ennek valami típushibája?

Elfogadok jó tanácsot más márkákból is, de az sem egy utolsó szempont nálam, hogy ha oda kerül a sor, akkor ne egy nehezen értékesíthető kihalt márka legyen. Amire használom, az inkább csak hobby motorozás és ritkán az agglomerációból Budapestre bejárás (dugómentesen, a sorok között előretörve a pirosnál - csak szabályosan). Persze egy fiatalabb géppel egy-egy távolabbi túrát is bevállalnék.

Köszönettel,

Tamás

Kedves Tamás!

Szeretnék eloszlatni egy széles körben elterjedt tévhitet, azt, hogy a V2-es motor nyomatékos. Az nyilvánvaló, hogy a tervezési szempontok, a mechanikai szilárdság miatt nem tudják nagyon forgósra készíteni, mert különleges és drága anyagok kellenének hozzá, ezért a V2-es motorok inkább nyomatékra hangoltak, de ha összehasonlítunk két azonos lökettérfogatú, nagyjából azonos fordulatszámra tervezett négyhengerses és V2-es motort, azt látjuk, hogy nincs a forgatónyomaték értéknél nagyobb számadat a katalógusban a kéthengeresnél, ráadásul nem is biztos, hogy alacsonyabb fordulaton jön.

Egy Hornet nem nyomatékszegényebb, mint egy SV650-es, pedig még lökettérfogat hátránya is van, nagyjából azonos adat szerepel a katalógusban.

Általában az a helyzet, hogy a V2-esek maximális fordulata is kisebb, valamint a maximális teljesítmény és nyomaték is kisebb fordulaton jelentkezik ezért a köznyelv nyomatékosabbnak nevezi őket. Ehhez még hozzájön az is, hogy a kéthengeres hangját adott fordulaton úgy érezzük, mintha kevesebbet pörögne, mint négyhengeres társa, így már azonnal nyomatékosabbnak érezzük.

Ha azonban terhelni kezdjük, esetleg utassal csomaggal haladunk, akkor nincs több ereje, nem erősebb vagy nyomatékosabb, legfeljebb kevésbé kell pörgetni, de ezzel például többet kell kapcsolni, mert a használható fordulatszám tartomány szűkebb.

Összességében a Suzuki SV650-es jó választás lehet, nincs a motorral probléma, a későbbi típusok apró betegségeit is kiküszöbölték. Használtan vásárláskor még az is jó, hogy értékvesztése nagy, ez persze ellenkezőleg hat majd, ha mi szeretnénk eladni. Ennek több oka is van, egyik a Suzuki kisebb presztízse a márkák között, valamint az, hogy ez egy racionális motor, kevés olyan technikai megoldása, speciális alkatrésze van, ami a sportmotorosok vagy a sportosabban motorozó, esetleg sokat túrázó tapasztalt motorosok szívét megdobogtatja.

Ha az eladási okokat firtatjuk, akkor általában nem a minőségi probléma a fő ok, hanem az, hogy jobbra, erősebbre vagy jobb futóművű motorra vágynak, esetleg jobban pakolhatóra vagy pályanapon gyorsabbra. Ezek az okok sorolták be az SV650-eseket a kezdők vagy újrakezdők motorjai közé, amelyet aztán ők joggal kedvelnek, pontosan addig, amíg tapasztalatokat gyűjtenek és ki nem próbálnak valami drágább márkát. Ekkor általában megérik a csere gondolata.

Vásárlás előtt érdemes valahogy alkalmat keríteni a kipróbálásra, esetleg összehasonlítani egy 600-as Hornettel.

Üdvözlettel

A nepperűző