Autós vagyok, robogóznék. Mit vegyek?

2014.04.08. 12:38

06 Liberty 50 4T

Kedves Nepperűző!

A segítséged illetve a véleményed szeretném kérni robogó vásárlás ügyben. Már régóta gondolkodom egy robogó beszerzésén. Mindig a következő nyár a kitűzött cél, de most már szeretnék végre valóban a tettek mezejére lépni. Ehhez kérném a segítséged.

A cél inkább a praktikum lenne, bár ha e mellé valamennyi élvezeti faktor is társul, azt nem vetném meg. Leginkább a dugóban állást, és a relatíve nagy üzemanyag fogyasztást, tehát az autót szeretném elkerülni, legalábbis a nyári időszakban.

Nagyon szeretnék egyszer A kategóriás jogosítványt, és egy valamire való motort, de mivel jelenleg csak B-s jogosítványom van, csak ötvenes motorban gondolkodom. Persze jó lenne százhuszonötös, de most nem ez volna a szempont.

piaggio-liberty-zarejestrowany-3269792649

Nagykerekűt szeretnék, valamint jó lenne, ha nagyobbacska testű lenne. Nyilván a fogyasztása sem mellékes. A Piaggio Liberty 50-est szemeltem ki. Tetszik ez a motor, nagyobb testű, nagy kerekű, igazából ideális választás lenne az én szempontjaim alapján. Neked mi a véleményed róla? Esetleg más alternatíva?

A rászánt összeg 100-150 ezer forint lenne. Ha nagyon megtetszik valami, akkor maximum kétszáz. Még egy utolsó kérdés a végére: mennyire bírják ezek a kis motorok a egyhuzamban megtett "nagyobb" távokat? Ha tehát ki szeretnék ugrani mondjuk Vácra, azt már nem jó szívvel tolerálják, vagy igazából még örülnek is neki?

Kedves Szabolcs!

Egy igazán szép és jó ötvenes robogó ma közel annyiba kerül itthon, mint egy olcsóbb, rendszámos százhuszonötös. Ennek egyszerűen az az oka, hogy a kisebb gépet sokkal többen vezethetik legálisan az autósok közül. Bár számodra most nem opció az utóbbi, de a helyedben erősen elgondolkodnék a gyorsított A1-es jogsin (tudod, a B125), mert rengeteget nyernél egy rendszámos nagyrobogóval.

Piaggio liberty 50 2009 01 1280x960

Amíg ez nem elérhető, a megfelelően kiválasztott Liberty jó szolgálatot tehet, és nagyon hasonló felhasználói élményt ad egy Aprilia Scarabeo is. Rengeteg van ebből a két típusból itthon, alkatrész is kapható és nem elromlós fajta egyik sem, ha nem lerúgott példányt választasz. A kínálat zöme kétüteműekből áll, százezer forintért már lehet jót találni, ám sajnos a négyüteműek az általad megjelölt felső összeghatárhoz esnek közelebb.

Érdemes többet is kipróbálni, és ügyelni minden apró részletre. Ne legyen repedt az idomzat, vállas a féktárcsa, kopottak a gumik, és induljon könnyen a motor hidegen is. Meg kell vizsgálni a kormánycsapágyat, hogy nem lóg-e, illetve a meghajtótömb felfüggesztéséhez tartozó szilenteket, mert ezek idővel elnyíródnak és nem két perces munka a cseréjük.

Piaggio liberty 50 2009 10 1920x1200

A próbaúton gyorsíts néhányszor álló helyzetből, majd keress egy emelkedőt. Mindent elmond a hajtás állapotáról, hogy mennyire esik vissza a kezdeti lendület a domb tetejéig. Egy jó ötvenes Libertynek, gyári fojtással is mennie mennie kell óra szerint ötvenöttel, bár a szabályok szerint a segédmotorkerékpárok legnagyobb megengedett sebessége csupán negyven kilométer. A tulajdonosok jelentős része ismeri az elektronikus tiltás kiiktatásának módját: belefűrészelnek az elektronikába. Így egy kicsit még nő a végsebesség. Legyen gyanús, ha nem világítanak a lámpák, a feszültségszabályozó is elromolhat és húszezer forint egy új, utángyártott. Néhányan az előírtnál nagyobb teljesítményű fényszóróizzót szerelnek be, ez jobban melegszik és idővel kiégeti a foncsort.

Ha szépen gyorsul, nem füstöl és csendesen jár a robogó, nem lehet nagy baj a motorjával. Kerüld a tuningot, azzal magasabb fogyasztás jár és rövidebb élettartam. Az ötvenes kétüteműek körülbelül 3-4 litert kérnek, ez nagyjából ugyanannyi, mint egy százhuszonöt köbcentis, vagy akár kettőötvenes négyütemű fogyasztása.

A Liberty 50-ből létezik négyütemű verzió is. Motorja kétszelepes, karburátoros. Sokkal gyengébben megy mint a kétütemű, viszont csak 2-2,5 liter körül fogyaszt és nem füstöl. A négyütemű változat további előnye, hogy nem kell szintetikus olajat töltögetni bele, amit aztán eléget menet közben. Csak az oljacserékre kell figyelni, mert az meghatározza a motorblokk várható élettartamát. A Piaggio néhány éve elkészítette a Hi-PER4 motorblokk élhetőbb, négyszelepes változatát is, melyet tudomásom szerint sajnos nem szereltek a Libertykbe, csak a Vespa LX-be és a Fly-ba.

Minden ilyen kis gép alkalmas akár hosszabb utakra is, ha egészséges a motorja, tiszta a légszűrő, kap kenést, megfelelő a karburátor beállítása, illetve jó gyertya van benne. Nyilván nő a motor igénybevétele a folyamatos nagy tempó miatt, de a szíjautomata váltó közel állandó fordulaton nincs komolyan igénybe véve. Lakott területen kívül lassúnak számítassz majd egy segédmotorral és kerülgetni fognak az autósok, de meg lehet szokni az ilyesmit.

Különösebb hozzáértés nélkül is mutat majd valamilyen összképet a kiválasztott Piaggio Liberty. Sokszor a személyes benyomások is segíthetnek a döntésben, ha nem tudsz szerelőt vinni az eladóhoz, viszont ha jó vételt csinálsz garantáltan jönnek a megspórolt órák és megtakarított tízezer forintok akár a két- akár a négyütemű robogó mellett döntesz.

Motort vagy robogót venne? Kérdése van? Írjon nekünk!