2014.09.06. 05:40 Módosítva: 2014.09.06. 09:20

Kedves Nepperűző!

Nem tudok egyelőre dönteni, ezért az ön véleményét kérném ki. A kettő kiszemelt gép a Suzuki Burgman 400-as, illetve a Yamaha Majesty 400-as. Mindkettő 2007-es vagy újabb kiadásban érdekelne. Jelenleg egy KTM 640 Sm-et hajtok. Sokat használom városban, több kisebb megállóval, néha pakkal, illetve utassal is. A motorozás élmény helyett kezd betörni a funkcionalitás és a kényelem. Emiatt lenne a csere. Olyan kell, amivel akár 100 km-et is tudok utazni 2 személlyel, segg zsibbadás nélkül. 2 teljes sisakot nyeljen el a tárolója. Kocsik között elférjek. Legyen megbízható. Árban olyan 600-900 ezer között gondolkodom. Köszönöm válaszát.

Köszönettel:

András

Kedves András!

Sok egykori motoros búcsúzik mostanában a kalandoktól és lép tovább a racionalitás felé. A nagyrobogók térnyerése évek óta folyamatos, de látványos, hogy a használtmotor-piacon mennyivel lendületesebben zajlik mindez. A tíz legnépszerűbb import típus közül az első a Suzuki Burgman 400 összes generációja. Elfogadható időjárás esetén élvezet velük a közlekedés, még ha messze nem is akkora, mint egy jó motorkerékpárral. 

Mivel a két vágyott típus közül csak a Suzuki Burgman 400-at ismertem közelebbről, kicsit nyomozni kezdtem a Yamaha YP400, vagyis a Majesty ügyében. Kíváncsi voltam, mit kap a kevésbé népszerű Yamaha vásárlója a fél- egymillió forintos ársávban. Röviden: ha elég körültekintő, mindent amire vágyik, vagy egy szépre sminkelt hullát, ha óvatlan.

Az AN400 hat évvel korábban jelenet meg, mint a Yamaha négyszázasa. A korai Burgman gyakorlatilag egy kettőötvenes robogó nagyobb hengerűrtartalommal, ennek minden előnyével és hátrányával. A régi Burgmanek (2007. előtt) alaptulajdonsága a motorolaj-fogyasztás, ezért még a Burgman bázis szerelői is csak akkor javasolják a manapság 500 ezer alatt kapható régebbi kiviteleket, ha valaki képes tankolásonként akkurátusan ellenőrizni a szintet és töltögetni egy kicsit, ha szükséges. 

A Burgman olajfogyasztása, egyes vélemények szerint a bevonatolt aluhengerrel gyártott K7-es modell, vagyis a 2006-2007-es évjárat megjelenésével szűnt meg. Mások szerint akkor is inkább csak csökkent, de máig jelentkezhet. A Suzuki ettől az évjárattól készül dupla első tárcsafékkel, ami jelentős fékerőtöbbletet eredményez. Kasznija is nagyobb, mint a korábbié, ami a szél- és esővédelem szempontjából fontos.

A Yamaha YP400 első évjáratától kezdve fejlettebb, igényesebb és drágább robogó volt, mint az akkori Suzuki. Váza nem egyszerű acélcső szerkezet, hanem masszív alumínium, ami nagyobb merevséget jelent, nagyjából azonos tömeg mellett. A Majesty közelről kisebbnek tűnik, mint a Suzuki, ami nem is csoda, mert bár kerekei közel azonos méretűek (elöl 14, hátul 13 colos), a tengelytávja mindössze 1565 milliméter a Suzuki 1590 milliméterével szemben, ugyanakkor mindkét gép száraz tömege kétszáz kiló fölött van.

Egy ilyen, 33-34 lóerős kanapérobogó egészen más vezetési stílust igényel a forgalomban, mint a KTM 640 Supermoto. Talán nincs is két, egymástól távolabbi kategória. Jól írta, hogy a kényelmi szempontok az elsődlegesek a váltásnál, mert ezek a nagytestű automaták elsősorban kényelmesek, és csak másodsorban élvezetes járművek. Futóművük például nem bírja a rossz utakat. A négyszázas robogók CVT-váltója alacsony fordulatszámra hangolt, vagyis gyárilag nehéz görgőkkel szerelik. Állóhelyzetből nem ugranak akkorát, mint egy egészséges kettőötvenes, viszont később, úgy nyolcvan-százkilométeres sebesség fölött simán elhúznak mellettük. Így országúton, illetve autópályán nem pörgik szét magukat. A karakterisztikán a CVT utólagos hangolásával lehet változtatni, de a Yamaha 2009-es modellváltásánál is gondoltak erre.

Azt írja, főként városban robogózna, szerintem ez még utassal a háta mögött is ideálisabb egy kettőötvenessel.

A Burgman a K7 után 62 literes ülés alatti tárolórekesszel készült, ami elvileg két zárt bukósisakot elnyel, de tapasztalatom szerint ez nem szentírás, mert a sisakok formája sokat számít. A két robogó benzinfogyasztása hasonló, 4 liter/100 kilométeres átlag környékén lehet tartani, de a fenntartásuk nem csak ebből áll.

Sokan nem számolnak azzal, hogy egy robogót is karban kell tartani és amikor hatévesen behozzák az országba, többnyire kell is rá költeni. Csak annyit mondok, óratekerés égen-földön. Törött, vagy abból felépített példányt nem vennék sem a Suzukiból, sem a Yamahából és tényleg nem csak azért, mert a Majesty 400-hoz pusztán egy gyári fejidom is 160 ezer forintba kerül. A gond inkább az, hogy amikor egy robogót összetörnek, a könnyen javítható idomok alatt is összekuszálódik pár dolog, és ezeket nehéz helyreállítani.

A fejidomtartó-konzol például mindkét típuson az első fényszórót és a környező burkolatokat is tartja, vagyis ha deformálódik, referencia híján lehetetlen úgy visszahúzni, hogy minden tartópont a helyére kerüljün. Érdemes megnézni, hogy a Burgman vagy Majesty orra nem ferde-e az első kerékhez képest, illetve, ha már leguggoltunk a robogó elé, ellenőrizhetjük, hogy az egyetlen (alsó) villahíd és a két teleszkópszár nem ferde-e egy korábbi ütközés miatt.

Az azonos kerékméretek ellenére csak a Yamahára jellemző, hogy idővel (30 ezer kilométer táján) lógni kezd a kormánycsapágy. A gyári alkatrész 40 ezer forintba kerül, a szerelés viszont még a szakszervizben is eltart 4-5 órán át. A végösszeg biztosan több lesz mint 60 ezer forint. A Suzukiban gyárilag kúpgörgős csapágy van, ez sokkal tartósabb, nem jellemző, hogy cserélni kell.

A tipikus sérüléseken kívül többnyire az olajcsere hiánya szokta kinyírni a nagyrobogókat. Amikor az egy liternél alig nagyobb olajtöltetet elfelejtik időben lecserélni, a robogó egy idő után biztosan csipegetni fogja, majd lassan a nívó minimumszintje alá kerül és először általában a hengerfej, majd a főtengely megy tönkre.

A másik, szintén mindkét típusra jellemző probléma, hogy nem cserélik a levegőszűröt, pedig az a városi használatban elég gyorsan, akár tízezer kilométerenként elkoszolódik. a Yamaha World szervizében találkoztak olyan, kopott hengerű Majestyvel, amelynek légszűrőjét benzinnel moshatták ki korábban, majd visszaszerelték. Ez tilos. Innentől az olajjal átitatott papírbetét már nem fogta meg a kvarchomokot, és kosz lassan elvégezte munkáját a hengerfalon.

A Majestyben, a Suzukival ellentétben rögtön két levegőszűrő is van, ezek együttes gyári alkatrészára, körülbelül 14 ezer forint, de a használt-robogós vonalon ismert Wilker szerint megfelelő az olcsóbb Hiflo Filtro gyártmányú is. A lényeg a rendszeres ellenőrzés és csere. A gyári hajtószíj mindkét robogóhoz körülbelül 43-45 ezer forint, ám a Yamaha visszatérő problémája, hogy induláskor nem tapad ki rendesen az ötpofás hátsó kuplung, ezért hosszan csúszik, majd elkopik és sírni kezd. A Suzukiról nem hallani ilyesmit, de mindkettő javítható felújítással tízezer forint körül, esetleg új, gyári alkatrésszel ezen összeg többszöröséért.

A Burgmant és a Majestyt is ki kell próbálni mindenféle tempónál és manőverrel, hogy el tudja dönteni, önnek melyik a megfelelő, vagy melyiken tud kényelmesen elhelyezkedni. Nekem kicsit jobban tetszik a Majesty, de a Suzuki is jól szolgált a nyári osztrák túránkon. A Wilkernél egyébként 3-6 hónap garanciát adnak ezekre a használt robogókra, a Burgman Bázisnál pedig egységesen 6 hónap szavatosság jár minden eladott gépre. A kínálat óriási, magánszemélytől is lehet kiváló állapotú példányt vásárolni, ennyi pénzért biztosan talál majd megfelelőt. Mindkét modellből gyártottak blokkolásgátlós kivitelt, de ezzel az extrával elég ritkán találkozni a magyar kínálatban. A szezon lassan végetér, ilyenkor néha egy kis alkura is van lehetőség.  

Üdv:

Nepperűző