Elegem van a vonatból, motorra ülnék!

2015.01.08. 13:38 Módosítva: 2015.01.08. 13:43

Üdv!

Húsz éves,dolgozó ember vagyok, aki kicsit belefásult a mindennapos vonattal történő ingázásba, és mivel eléggé meghúztam a nadrágszíjat 2014-ben, sok spórolt pénzem van. Szabadság után vágyom, mivel a késő vonatokból és az állomáson töltött felesleges órákból elegem van. Jogosítvánnyal egyelőre nem rendelkezem, de egy eléggé friss élménynek hála beleszerettem a motorokba, és emiatt minél hamarabb szeretnék megkaparintani egy A2 (vagy korlátlan) jogosítványt. Kétkerekű barátainkról keveset tudok, mivel idáig inkább az autók körül nyüzsögtem. A gépet elsősorban napi 110 kilométer megtételére használnám, leginkább egyedül, de eléggé sanszos, hogy utassal is. Olyat keresek, ami megbízható, és sokkal hosszabb utak megtételére is alkalmas egyenletes tempóban, akár egy utassal is. A pénzmennyiség amit rá tudnék szánni alapból 800 ezer forint lenne, talán nagyot nyújtózva egymillió. Friss jogosítvánnyal rendelkező embernek, a feltételekhez milyen motort javasolna?

Előre is köszönöm:
Bálint
 
Kedves Bálint!

Sajnos leveledből nem derült ki, hogy milyen alkatod van, vagy mik tetszenek, így igen nagy lesz a merítés, amiből válogathatsz. Nyolszázezer forintért lényegében már bármilyen stílusú motort kapsz, a majdani friss jogosítvány és a felhasználási szándék miatt a két szélsőséget, a cruisereket és a sportmotorokat egyből kiszórtam. Ez előbbiek feleslegesen nehezek, az utóbbiak pedig nem kezdőknek valók, ráadásul a napi 110 kilométeres ingázásra sem feltétlenül a hasalós pozíció a legjobb, a hosszú utak pedig meggyötrik a vezetőt, aki még nem tanulta meg, hogyan tartsa magát combból és hasizomból, ahelyett, hogy a csuklóját terhelné feleslegesen. Sőt, ezek az utasnak is kimondottan kényelmetlenek, egy párkapcsolatban simán lehet szakítópróba egy két fős balatoni kiruccanás egy Yamaha R6 nyergében.

Sajnos az sem derült ki leveledből, hogy a nyolc kilót kizárólag a motorra szánod, vagy a motorra és a felszerelésre. Az utóbbira érdemes félretenni legalább egy százast, hiszen szükséged lesz sisakra, nadrágra, csizmára, kabátra, kesztyűre, hogy csak a legszükségesebbeket említsem, és ezek a kilóból éppen kijönnek, ha az olcsóbb motyókat vásárolod össze. Ráadásul első motorra felesleges sokat költeni, egyszer úgyis el fog dőlni, rosszabb esetben egy kisebb baleset is jó eséllyel befigyel az első pár évben, arra pedig felesleges a kiállítási állapot.

Mindenes motornak jó választás a Suzuki SV650, a régebbi, csővázas, karbis példányok már fél millióért kaphatók (1999–2002), a takarékosabb, injektoros kivitelből (2003-tól) már hétszázezerért nagyon jót találhatsz. 2007-től már dupla gyújtással készültek, ettől az évjárattól már kaphatók voltak ABS-szel. Létezik naked változat magas kormánnyal, és sportos csutkákkal szerelt félidomos is. A kínálat bőséges, van miből válogatni, nagyon megbízható típus, bár 50-60 ezer kilométeres futás fölött elkezdik csipegetni az olajat, illetve a sebességmérő jeladójáról törhetnek le a fülek, ennek pótlása körülbelül 10–15 ezer forintos tétel.

Képbe kerülhetnek a Suzuki Banditok és a hatszázas Yamaha XJ-k, ezek nagyon hasonló gépek, de a Suzukiknak valamivel jobb a futóművük – de mind a kettőnél jobb vétel a Honda CB600F Hornet. Jó forma, megbízható blokk, jó teljesítmény jellemzi. Papíron száz lóerő, de nem kell tőle félni, ez az érték ötszámjegyű fordulaton jelentkezik, abba pedig a gyakorlatlan kéz sem forgatja bele véletlenül. Nagyon könnyű vezetni, és rendkívül bőséges a kínálat is. Én a 2000 utáni évjáratokat ajánlom.

A Kawasaki ER-6F és csupasz ER-6N formaterve megosztja a közönséget, de megbízhatóságukhoz nem férhet kétség. A soros kéthengeres blokk jó karakterű, lent nyomatékos, de szépen ki lehet forgatni. Szintén rendkívül kezes típus mind a kettő, ráadásul nagyon szép részletmegoldásokat találunk rajta, ilyen a különleges, jobb oldalra szerelt központi rugóstag. Az első évjáratoknak (2006–2008) típushibája volt a váz repedése, ami rengeteg konfliktust generált a forgalmazó és a vásárlók között, ám működési zavart nem okozott, illetve a legtöbb esetben ezt már javították. A 2009 utáni modelleknél ilyesmivel már nem kell számolni.

Ha tetszik, nyugodtan be lehet vállalni egy Yamaha FZ6-ot is, aminek karaktere a Hornethez hasonlít, de kidolgozása bizonyos területeken elmarad a Hondától. Cserébe nagyon jó áron mennek mostanában, a főegységek pedig ennél a típusnál is hosszú életűek. A Suzuki GSR600 is hasonló kategória, úgy tartja a mondás, hogy ha egy GSR-nek van szervízkönyve és jó a gumija, bátran meg lehet venni.

Ha tetszenek a túraendurók, kinyílik számodra a világ: ezek kezes, kényelmes, jól pakolható, megbízható típusok, amik kialakításuknak köszönhetően sérülés nélkül átvészelhetnek kisebb eséseket, eldőléseket. Érdemes őket bukókerettel ellátni, ami nem csak jól áll egy ilyen motoron, hanem az egyik legfontosabb extra is, hiszen védi a blokkot és a fényezett elemeket.

A kategória két favoritja a Suzuki DL650 V-Strom és a Honda Transalp 600-as és 650-es változata. Mind a kettő piszkosul megbízható. A mérleg nyelvét a Suzuki felé billenti, hogy némileg erősebb, és hatsebességes váltóval szerelt, a Transalp cserébe viszonylag olcsóbb, és 21-es első kerékkel rendelkezik, vagyis terepen valamivel ügyesebb. A 600-as Transalpok közül a második szériás, ezüst blokkos példányokat kell keresni, ezek örök darabok. Típushibái ismertek (feszültségszabályozó és a CDI gyújtás egysége), ezekre fel lehet készülni, illetve ha az előző tulajdonos már megcsináltatta őket, gondtalan kilométerek következnek.


Üdv: Nepperűző

Motort vagy robogót vásárolna és tanácsra van szüksége? Erre a címre várjuk kérdéseit.