Ezres GSX-R-t a 25. születésnapra

2015.02.03. 09:22

Tisztelt Totalbike!


Márciusban töltöm huszonötödik születésnapomat, és szeretném magam meglepni egy 2005/2006-os, 1000 ccm-es, (elvileg) 24500 km-t futott GSX-R-rel. A kérdésem hasonló lenne, mint a Honda CB 1300-as sporttársnak: vásárlásnál, mekkora hangsúlyt fektessek az évjáratra, a futott km-re, illetve milyen tényezőkre érdemes odafigyelni?
Kicsit szkeptikus vagyok a márkát illetően, ugyanis egy 2004-es  750-es GSX-F-fel sokat kellett a szervizbe járnom, és ha jól tudom, ugyanaz blokk van benne, lebutítva.
De hát kategóriájában mégis csak az ezres Gixer a legerősebb?!
Segítségüket előre is köszönöm!

Tisztelettel:
Szabó Csaba

 

 

Kedves Csaba!

A GSX-R1000 2005-től lett igazán ütőképes, akkor lett keskenyebb a tank, nagyon jó lett a váz, növelték a féktárcsa átmérőjét, radiális főfékhengert kapott – a korábbiaknál kezesebb és gyorsabb lett. Azóta gyökeresen nem is módosítottak rajta, persze, variáltak a műanyagokon, a blokk erősebb lett (2007-re például 4%-kal), voltak finomhangolások, átvariálták a kipufogót, jöttek új színek, de az alapok nem változtak. Egyetlen módosítás miatt érheti meg egy későbbi példányt választani, az pedig a K7-esek S-DMS üzemmódkapcsolója, amivel a motor brutalitását lehet szabályozni három fokozatban. Az első állásban a motor mindent lead, amit tud. A második opciónál ugyanúgy rendelkezésre áll az összes teljesítmény, de finomabbak a gázreakciók, óvatosabban lehet kigyorsítani vele. A harmadik állásban szintén lágyabb a gázvétel, de a teljesítményt 120 lóerőre korlátozza. Ez utóbbi kettő nagyon hasznos lehet az összeszokási időszakban.
2005 óta nem változott gyökeresen a GSX-R1000
2005 óta nem változott gyökeresen a GSX-R1000

A GSX-R-ek egyébként nagyon tartós motorok, előbb törték rommá őket, minthogy elromlanának. A pályázást is jól bírják – körülbelül 20 000 kilométer versenyzés (nem hobbi pályázás, versenyzés!) után viszont elkezdhet széthullani a mechanika, de mondom, nagyon kevés darab kapott ilyen terhelést úgy, hogy közben ne verték volna vagy százszor oda.
A K5-ös típusról terjedt el a rémhír, hogy a váz elülső hegesztése elengedhet. Ez a hiba nem rendeltetésszerű használatnál (első, illetve hátsó keréken való közlekedés, esés) jelentkezett, a gyár ezért egy amerikai per után megelőzési céllal ellenőrizte a 2005-ös és 2006-os modellévben gyártott példányokat, és megerősítették a vázat, illetve ha már sérült volt, cserélték.
Üzemeltetésnél érdemes figyelni a kipufogószelep beállítására. Ez speciális művelet, ha elhalasztjuk, egy új léptetőmotor 50-60 ezer forint körüli költséget jelent. Szintén érzékeny a szívó oldalon a második pillangószelep vezérlése, meghibásodás esetén ennek költsége 200 ezer forint közötti tétel.
A GSX-R legendát egyébként nem a számos sportsiker alapozta meg, hanem a nulla önrészes hitelek, nem is véletlen, hogy mára szinte eltűntek az utakról. Felhívnám a figyelmed arra, hogy a GSX-R1000-nek közös csavarja sem nagyon van a 750-es GSX-ekkel.
A futott kilométerek nem nagyon számítanak, sokkal fontosabb, hogyan használták, mennyire figyeltek rá oda, mennyire lelkiismeretesen szervizelték. Utcai vagy túra üzemben nem számít a kilométer, a tuningolást is elég jól viseli – és mivel viszonylag olcsón is egész jó eredményeket lehet elérni (2-300 ezerből 8-10% teljesítménynövekedés!), ezzel általában éltek is a tulajdonosok. A nagy gondot jelentő töréskárokat, a sunyin visszahúzatott vázat, az egyengetett teleszkópokat, és hasonlókat viszont már nagyon nehéz kiszúrni, komoly rutin és szakavatott szem – vagyis olyan tudás kell hozzá, amit egy nem lehet az interneten szörfölve összeszedni.

Üdv: Nepperűző

Motort vagy robogót vásárolna és tanácsra van szüksége? Erre a címre várjuk kérdéseit.