5000 kilométerenkénti szerviz az durva?

2015.02.17. 13:33

Üdv!

Első motoromra gyűjtök, nyáron már szeretnék lehetőség szerint venni egyet.
Magamról: 176 cm magas, higgadtan vezető, előregondolkodó srác vagyok. Munkába járni és túrázni szeretnék, akár külföldön is.

A vágy tárgya(i):
Mindig is szerettem a KTM-eket, a kedvenceim a 2003-2004-es 640 Adventure, és a 2008 óta gyártottt 690-es Enduro. Ezek mind igen magasak, többek között ezért is tervezem a gyakorlást, hogy egy lábbal is biztosan fogni tudjam majd a gépet.

Az egyik kiszemelt: KTM 640 Adventure
Az egyik kiszemelt: KTM 640 Adventure


A 640 ADV használtam 700-950 ezerért már van, kérdés, hogy ezekhez mennyire lehet még alkatrészeket kapni, illetve mi számít túlságosan sok kilométernek egy ilyen motornál?
A 690-eseket láttam 1 és 1,5 millió között. A régebbiekhez 5000 km-ként írják az olajcserét. Ez mennyire számít elfogadhatónak?
Az esszerűség oldaláról egyetlen motort találtam, ami még szóba jöhet, ez pedig a Honda CRF250L. Használtam kb annyiba kerül, mint a 690-es (2008-2009), gondolom a fenntartása olcsóbb. Viszont gyengébb. Nem szeretnék egy szezon után erősebb motor után nézni.
Hallgassak az eszemre (és az örök intelemre), hogy első motornak valami kicsi, gyengét vegyek, vagy inkább a szívemre hallgassak, és a hosszú távú terveimre?

Nincsenek motoros ismerőseim, így minden tanácsot szívesen fogadok!

Köszönöm,
Samu

 
 

Kedves Samu!

Mielőtt végleg elköteleznéd magad egy egyhengeres KTM mellett, mindenképpen próbálj ki egyet, és közben próbáld háttérbe szorítani érzelmeidet. Tedd fel magadnak a kérdést: tényleg bejön az egyhengeres hangulat?
Ha igen, akkor már csak a megfelelő példányt kell megtalálnod. A 640 Adventure nagyon jó motor. Hiába magas, nagyon könnyű, emiatt rendkívül jól lehet vele manőverezni, szerpentinen, földúton hatalmasat lehet veretni vele – gyengéje az autópálya, ahol nagy tempónál már bizonytalanná válik, illetve olyankor már kegyetlenül vibrál.
Kis szerencsével ugyanennyiért ki lehet fogni frissebb, dupla tárcsás darabokat is
Kis szerencsével ugyanennyiért ki lehet fogni frissebb, dupla tárcsás darabokat is

A futóműve csodálatos darab, nem túlzok, hogy a konkurensnek tekinthető japán endurók alá még csak hasonlót sem építettek.
A karbantartása annyira nem vészes, mint a korábbi 620-as blokkal szerelt KTM-eké – már utcai motorokhoz mérhető szervizintervallumokat kíván, azokat viszont sokkal szigorúbban be kell tartani, mint mondjuk egy Hondánál vagy egy Suzukinál, nem lehet ellébecolni a villaolaj és a fékfolyadék cseréket, tisztességesen végig kell haladni az előírásokon, és mindent pontosan elvégezni.
A képen ugyan egy 2010-es példány van, de lényeg azonos: kőkemény enduró, fejet letépő motorerővel
A képen ugyan egy 2010-es példány van, de lényeg azonos: kőkemény enduró, fejet letépő motorerővel

A KTM 690 Enduro még jobb választás, újabb, még jobban kitolt szervizintervallumok, finomabb járás, és hát még erősebb, mégis kulturáltabb blokk – csak hát sokkal drágább, és pont az endurósabb kialakítása miatt kényelmetlenebb. Túrára az Adventure-t ajánlom, terepes csapatásra viszont a 690 jobb.
Az alkatrészellátás megoldott, a KTM-re specializálódott szervizek jelentős készlettel rendelkeznek, ha pedig valami ritkább dolgora lenne szükség, azt is napokon belül beszerzik.
Ha viszont mégsem jön be annyira a valóságban a kihegyezett egyhengeres hangulat, a légkalapácsszerű járás, akkor vannak konszolidáltabb alternatívák. A 600-as és 650-es Transalp kiváló gép, nagyon jó hangja van, és a V2-es motor sokkal egyenletesebb teljesítményleadással rendelkezik. A 21-es elkső keréknek köszönhetően könnyű terepen el lehet boldogulni vele, de igazából az országút az vadászterülete – hosszú túrákon mutatja meg, mennyire jó motor. Ráadásul nagyon tartós, megbízható darab, jó alkatrészellátással.
A Honda XL650V Transalp minimális kockázatot jelent
A Honda XL650V Transalp minimális kockázatot jelent

Ha ezek után még mindig komolyan fontolgatod a Honda CRF250L-t, akkor érdemes megemlíteni, hogy egy rendkívül jó motor, de a hard endurós kinézete ellenére inkább a hobbi kategória. Ha szerencséd van, az árából kifoghatsz egy Yamaha WR250R-t, ami minden szempontból jobb - ráadásul a kilométereket sem kell figyelni, hiszen tudjuk, százezer kilométer meg sem kottyan neki.

Üdv: Nepperűző