Robogóznék, de fontos a biztonság

2015.02.18. 14:35 Módosítva: 2015-02-18 14:35:12

Kedves Nepperűző!

Hamarosan fizetős lesz a parkolás a munkahelyem közvetlen közelében. Mélygarázs hely kb. 25 ezer forintra rúg havonta, úgyhogy valamit tennem kell. Jó pár évig motoroztam, tehát ez kézenfekvő megoldás lenne. Ám azóta családot alapítottam, így innen a passzív biztonság kényszere. Tudtommal egy ilyen kétkerekű létezett (illetve létezik), az a BMW C1.


Ezzel kapcsolatban van néhány kérdésem:
- magyar kínálat nem túl mély. Megéri kintről behozni vagy várjak a magyar forgalmis példányokra?
- kb. mekkora költségre lehet számolni? Vételár, átírás, esetleges honosítás, kötelező vétel utáni szervizek külön-külön?
- mire kell figyelni, van-e valamilyen típushibája?
- milyen éves szerviz költségre számolhatok kb évi 8 ezres futásteljesítmény esetén? (Gumiárak, kopó fogyó alkatrészigények.)

Fontos szempont, hogy esőben/fagyban is beérjek és lehetőleg ne igazán kelljen öltözködnöm. Persze lehet, hogy így is motoros nadrágot és dzsekit és bukót húzok...

Tényleg csak ez az egy megoldás egymillió forinton innen? (Persze minél inkább a félmillió forint környékén tartva a vételárat.) 50 cm nem opció, mert el kell érnie legalább a 80 km/h sebességet a járműnek.

Köszönettel:
Schwalbés

 
 

Kedves Schwalbés!

A BMW valóban úgy gondolta, hogy jó megoldás a zárt cella egy motorban, ami ráadásul az időjárástól is véd. Ennek viszont van egy súlyos árnyoldala, a magasra került súlypont. Innentől kezdve ízlés dolga, van, aki elfogadja, van, aki nem. Én inkább a nemet mondók táborához tartozom, de mielőtt rátérnék az alternatívákra, szaladjunk végig a BMW C1 előnyein és fenntartási költségein.

A hajtáslánc nem egy bonyolult dolog – hagyományos robogóként működik, lengővillára szerelt Rotax blokk, ékszíjautomata váltó, semmi extra. A 15 lóerős 125-ös blokk kimaxolja az A1 kategória lehetőségeit, és erre szükség is van a nagyobb tömeg és légellenállás miatt. Azonban városi, elővárosi közlekedéshez ez pont elég. A fogyasztásában sincs semmi meglepő, a nagymotorhoz mérhető felépítményt cipelve is csak 3-3,5 litert fogyaszt.
A fenntartási költségeket leginkább az határozza meg, hogy hol szervizeljük – a BMW márkaszerviz drága, de BMW-s fórumokat böngészve hamar megtaláljuk azokat a magánpraxisokat, ahol értenek hozzá. Az alkatrészárak változóak, a kopó-fogyó dolgok nem kimondottan drágák, a típusspecifikus dolgokért viszont néha meglepően sokat kell fizetni, ám ezekkel csak baleset, vagy a nem megfelelő karbantartás miatt kialakult hibák esetén kell számolni.

Hogy milyen gyakran kell gumit cserélni, az használat módjától függ, de a nagy tömeg miatt gyorsabban fogyasztja az abroncsot, mint más 125-ös, és éppen emiatt nem is érdemes ezen spórolni és olcsó gumikat venni. kb. 10-14 ezer kilométerenként viszont bele kell férnie, hogy 30 ezer forintból felgumizzuk a motort. A karbantartási igényei nem különlegesek. 7500 kilométerenként szükséges olajat, olajszűrőt, gyertyát cserélni, illetve ellenőrizni a szelephézagot, a légszűrőt és a hajtást. 15 ezer kilométerenként pedig az előbb felsoroltakon kívül cserélni kell a hajtásolajat is. Az anyagszükséglet sem drágább, mint más márkáknál, egy liter 15W40-es olaj, pár deci API GL4-es hajtásolaj és az előírt NGK CR8 EB gyertya nem nagy összeg, sokkal inkább a munkadíj dobhatja meg a költségeket.

Én általában az egyszerű megoldások híve vagyok, amibe egy nehéz, emiatt kevésbé mozgékony jármű csak mérsékelten fér bele. Egy jó állapotú 125-ös robogó egy jó minőségű – mondjuk Tucano Urbano – lábtakaróval, kormánymuffokkal és egy nap plexivel hasonló komfortot nyújt, a biztonságról pedig egy vezetéstechnikai tréning és jó minőségű védőfelszerelések gondoskodnak.

Üdv:
Nepperűző