Létezik jó 125-ös enduró?

2015.06.09. 17:09 Módosítva: 2015.06.09. 17:10

Tisztel Nepperűző!

Sikeres érettségi után szeretnék megválni az anno még örökölt Simson S51-es géptől, és venni egy 125-ös motort. Eddig ha lehetőségem volt rá, akkor próbáltam minél több pénzt félretenni, plusz kaptam némi szülői segítséget is. Traktoros család lévén inkább endurók és supermotók között keresgéltem és sikerült leszűkíteni a kört (Husqvarna SM, Yamaha DT, KTM EXC), leginkább a KTM fogott meg, de nyitott vagyok bármire.

A DT-ről azt hallottam, hogy nem egy erős gép, de megbízható, és sok helyre el tud vinni. A KTM úgy tudom, hogy közel áll a versenysporthoz, így több karbantartást igényel. A Husqvarnaról meg nem tudok nagyon semmit. Használnám országúti közlekedésre,'lightos' enduróra és néha-néha egy kis szaladgálásra is. A büdzsé 400, max 450 ezer forint.

Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel:

Péter

Kedves Péter!

Mondanék nyitásnak valami bíztatót, de nem lesz könnyű dolgod, az A1-es jogosítványod és a legalitás nagyon szűk keresztmetszete miatt. Ugyanis rendszámos, 15 lóerős endurót/szupermotót nagyon keveset találni, pláne olyat, ami rendben van. De lássuk, mi van.

Yamaha DT125
Yamaha DT125

Amit a DT-ről hallottál, az színigaz, de mivel A1 kompatibilisséget nézünk, ezért a te esetedben teljesen mindegy, hogy mennyire erős, mert úgyis csak 15 lóerőig érvényes a jogsid. Szerencsére ezekből mára kiberhelték az összes fojtást, így majdnem kétszer annyit tudnak, mint ami a forgalmijukban van. Szerintem rendkívül jó motor, ha rááldozod a pénzt, hogy alaposan átnézze és beállítsa egy hozzáértő, akkor sok vidám kilométer áll előtted. Nagyon megbízható, könnyen kezelhető, lényegében ideális kezdőmotor. A gond, hogy a jó állapotúakat nagyon drágán mérik, én pedig kizárólag az elöl-hátul tárcsafékes változatokat ajánlom.

A KTM valóban nagyon penge endurókat gyárt, de azokat nem országúti közlekedésre és némi lightos enduróra, hanem kőkemény terepezésre tervezik. Az EXC-k rendes versenymotorok, emiatt rendszámos darabok álltalában a fehér holló és az albínó vakond garázsában állnak. Valóban elég szervizigényesek, mint minden versenymotor, ráadásul ez nem csak azt jelenti, hogy sokszor kell benne olajat cserélni, hanem a futómű, a fékrendszer, és úgy általában minden folyamatos odafigyelést igényel. Mivel ezek egészen másra valók, mint amire te szánod, én a nem ajánlott kategóriába teszem.

Nagyjából ez vonatkozik a Husqvarna SM125-re is. Ezek nem kimondottan versenygépek, de elég jó minőségűek, legalábbis ami a vázat, a futóművet és a fékeket illeti. Azt viszont tudnod kell, hogy a Husqvarna eredetileg svéd gyártó volt, most a KTM-hez tartozik, de a kettő között elég hányattatott sorsa volt: azok a motorok, amiket te nézel, azok a 1987-től 2007-ig tartó olasz korszakban készültek, amikor a Cagivához tartozott a márka. Később a BMW tulajdonába került, de a gyártás továbbra is Olaszországban maradt, és ez még most, a KTM fennhatósága alatt sem változott meg. Az SM125-ökből van rendszámos, papíron 15 lóerős példány, de jó eséllyel ezekből is kiberhelték a fojtást. Mivel kevés ilyen motor van, azokat sem egy helyre hordják szervizbe, még szorványosan sincs vele komolyan vehető tapasztalat: ez óvatosságra int.

Yamaha XT125R
Yamaha XT125R

Ezeken felül a Yamaha XT125X (supermoto) és XT125R (enduró) jöhet számításba, amik az eddigiektől eltérően négyüteműek. Egyik sem erőgép, 12 lóerősek, és ezen nem is lehet gazdaságosan tuningolni. Ugyanakkor nagyon tartósak, a kétüteműeknél sokkal kevesebbet fogyasztanak, kellemesebb a hangjuk, és sokkal alkalmasabbak országúti használatra, mint az eddig felsoroltak. Hátrányuk, hogy ha véletlenül egy olyat vennél, ami már a végét járja, a felújításuk sokkal drágább – ezért még nagyobb körültekintésre lesz szükséged vásárlásnál.

Üdv:

Nepperűző