2015.07.29. 17:17 Módosítva: 2015-08-03 13:49:55
 

Tisztelt Nepperűző!

A2-es jogsihoz szeretnék motort venni, és van pár konkrét típus amik tetszenek is és jókat is mondanak róluk:

- Yamaha XT660X

- Suzuki DR-Z400

- Suzuki SV650N lefojtva (tudom más kategória, de nem irtózok a nakedektől sem)

A keret max. egymillió. Melyikről mi a véleménye? Megbízhatóság, alkatrészárak, típushibák? Érdemes ennyiért ilyet venni?

A válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel: Ádám

Kedves Ádám!

Egyikbe sem tudok nagyon belekötni, mindegyiket nyugodt szívvel tudom ajánlani!

A Yamaha XT660X nem egy csodás részletekkel teleszőtt finom műszer, de ettől függetlenül rendkívül megbízható, nem véletlen, hogy a Yamaha már annyi mindenbe beépítette azt a 660-as egyhengerest. Itthon is van több, bőven százezer felett futott példány, amik még mindig boldogan gyűjtik a kilométereket. Különösebb karbantartási igénye nincs, bár a hátsó kerékben lévő menesztőgumikat általában a láncszettel együtt cserélni kell - ez olyan gond, ami miatt már gyártanak a gyárinál strapabíróbb darabokat hozzá. A kormánycsapágyak közül a tapasztalatok szerint a Koyo vált be hozzá, a többi nagyon hamar meg tudja adni magát, érdemes erre áldozni, mert a drágább hosszú távon olcsóbb. A gyárilag előírt lánc sem a legjobb választás a típushoz, ajánlott erősebbet feltenni - sajnos nincs a lengővillán láncvezető, ezért az oldalirányű mozgásoktól hamarabb elfáradnak, ezért indokolt a nagyobb teljesítményhez tervezett szekunder hajtás. Az XT660-as blokk egyékbént szereti, ha az olajszint a felső szint közelében van, túltölteni azonban nem ajánlott, mert akkor légszűrőházba kerül a kenőanyag.

Yamaha XT660X
Yamaha XT660X

A Suzuki DR-Z400 nagy kedvencem, bár nem pontosítottad, valószínűleg az S vagy az SM kivitelre gondoltál. Az előbbi az enduró, utóbbi a szupermoto, valamint létezik egy E változat is, ami viszont a versenyenduró kivitel: 40 helyett ötven lóerővel, nagyobb kompresszióval, de butább műszerfallal, gyenge világítóegységekkel, műanyag tankkal, rövid áttétellel, hátsó váznyúlvány nélkül, illetve a termosztáttal ellenőrzött ventillátor nélkül és üzemórás szervizzel - vagyis ha nem célzottan kemény terepezésre akarod használni, akkor nem érdemes ezzel számolni. Az S és SM kivitelek viszont hétköznapokra is kiváló darabok, nagyon könnyűek, agilisek. Ha megkapják a kötelező karbantartásokat, akkor lényegében örök darabok, fenntartási költségei pedig minimálisak.

Suzuki DR-Z400SM
Suzuki DR-Z400SM

Az SV650 a fenti két típusnál bonyolultabb szerkezet - kéthengeres blokk, dupla gyújtás - emiatt karbantartása valamivel drágább, illetve a kopó-fogyó alkatrészek is több költséggel járnak: drágább rá az abroncs, elöl dupla tárcsafék, stb... de egyébként szintén megbízható motor. Én az későbbi injektoros darabokat ajánlom, amiknek már szögletes elemekből, nem ovális csövekből áll a váza. A gondot a fojtott példány felkutatása jelentheti - bár az SV650 gyakori típus, az A2-es korlátozott darabok nagyon-nagyon ritkák.

Üdv:

Nepperűző