Első motor, világgá menésre

2015.12.31. 07:12

Tisztelt Totalbike!

Márciusban tervezek világgá menni motorral, addig jogsi, Safety-Hungary amennyi belefér, és gyakorlás. Kezdő, 0km-es, 172 cm magas és csekély 60kg vagyok.

Az úticél Bakutól Reykjavik-ig Európa cikkcakkban, (tudom, Baku az már Ázsia) majd Kanada és USA.

Az elérhető legjobb üzembiztonságot és praktikumot szeretném.

Honda CB500X-et gondoltam megfelelőnek a célra, vagy esetleg V-Storm 650, ezekre lenne keretem újonnan, de szívesen meghallgatnék más típust is, mivel nem értek a motorokhoz. Nincs kedvem a kis magyar valósághoz, ezért gondolom az új motor vásárlását biztonságosabbnak.

Mivel rendkívül hasznosnak és alaposnak találom az oldalon olvasott véleményeit és tanácsait, gondoltam tudna valami okosat mondani ez ügyben nekem is.

Tisztelettel: Gábor

("ne csináld" tanácsaim már vannak bőven, köszönöm)

Kedves Gábor!

El nem tudod képzelni, milyen rohadt, sárga irigység mardos a projektedet olvasva. Ez most meglepő lesz, de egy ilyen útra nagyjából mindegy, hogy milyen géppel indulsz. Mivel leírásodból kiderül, hogy kevés motoros rutinod van, a helyedben mindig a könnyebb motort választanám - tehát ha a V-Strom és a CB500X között vacillálsz, akkor a CB-t. A V-Stromot egyébként jobb járműnek tartom, de ha az megpakolva egy kellemetlen helyen felborul, akkor erőteljes alakoknak is nehezére esik felállítani, vagy ha a Kaukázusban a köves hegyi utakon lehullik egy kis eső, nagyon nem mindegy, hogy hány kilóval csúszkálsz össze-vissza. Tehát hiába a V-Strom hivatalosan a jó túraenduró, neked valószínűleg a Honda CB500X a jobb választás.

Honda CB500X
Honda CB500X

Mivel új motorban gondolkozol, a megbízhatósággal nem nagyon lesz gondod - érdemes az ezres szervizt még itthon elvégeztetni, utána igazából a többi csak a szerencsén múlik, nagy valószínűséggel nem lesz vele gondod. Én a helyedben azért körülnéznék itthon a kereskedőknél egy-két raktáron maradt Honda XL700V Transalp után, hátha van még valahol - nagyon kezes motor, kellemes hanggal, legendás megbízhatósággal, a CB-nél jobb adottságokkal a rossz utakhoz, a 19-es első kerékkel ugyanis elég durva helyeken is el tud menni.

Honda XL700V Transalp
Honda XL700V Transalp

A típus kiválasztása mellett érdemes odafigyelned a megfelelő felkészítésre. A legfontosabb a védelem, vagyis mindenképpen lásd el a motort rendes alumínium haspáncéllal és bukócsővel. Érdemes a kézvédőt is szerelni rá, ami lehetőleg nem műanyag, hanem valamiféle merevítéssel ellátott darab - ennek igazából nem a kezedet kell védenie, hanem a fék- és kuplungkart, amiből nyugodtan vigyél magaddal tartalék darabokat. A jó csomagtartórendszer megintcsak nagyon fontos. Egyfelől ilyenkor a keret egyben a motort is védi, másrészt elég kényelmetlen, ha elhagyod a csomagod. Én alapvetően dobozpárti vagyok, hiszen azt a motoron bárhol ott lehet hagyni, viszont ha rossz utakon jársz, egy-egy spaniferrel érdemes pluszban rögzíteni az oldaldobozokat. Ha nem a legolcsóbb fajtát vásárolod, akkor azok kisebb eséseket is kibírnak. A vízhatlan hengerzsák és oldaltáskák mellett is szólnak érvek, például terepen ledobbantásnál nem törik el a lábat, esésnél nem törnek össze, olcsóbbak - neked kell döntened.

Érdemes középtámasszal is felszerelned a motort, ami egyrészt megkönnyíti a láncápolást, könnyebb az egyenesbe állított motort málházni, illetve egy defekt javításánál is nagyon hálás.

Üdv:

Nepperűző