350 ezerből öreg endurót

2016.01.02. 07:58

Helló!

Egy kis előzmény: DT125, DR-Z400e után váltottam FZ6S-re. Eljött a rossz idő, és rájöttem, hogy hiányzik a terepmotorozás, ezért keresnék max 350 ezerért egy idősebb endurót, amivel el lehet bohóckodni alföldi terepen, de néha egy kis romániai terepezésre is alkalmas. 125-ös motorokat alapból kilőttem a teljesítmény miatt. Hirdetéseket bújva nagy dilemmába estem, ebben az árszegmensbe nagy részt önínditó nélküli 4 ütemű, nagy endurók, például XR600, KLR650 vagy egy kisebb 2 ütemű, KDX250 és hasonlók vannak. A KDX-en még elviselhető az önindító hiánya, de laza talajon már nem biztos, hogy szívesen rugdosnék egy nagy 600-ast. Vagy 184 cm és 75 kg-os alkatomat nézve nem ekkora probléma az önindító hiánya?

Viszont súlyban könnyebb, 250-es teljesítményben már gyenge lenne a DR-Z után? Ha egy átlagos példányt nézünk, szerviz és fenntartási költségeket nézve melyikkel járnék jobban?

Nimsu

Kedves Nimsu!

Mivel nagyjából azonos méretűek vagyunk, meglehetősen nyugodtan merek tanácsot adni: a 600-as, 650-es dögök nehezek lesznek. Nagyon jó technikával, tehetséggel, gyakorlattal és tudással ezt természetesen ellensúlyozhatod, aki ügyes, még az ennél nagyobb dögökkel is lenyűgöző dolgokat képes bemutatni, de maradjunk annyiban, hogy a könnyebb jobb. Az önindító hiánya nem feltétlenül akkora para, elvégre hobbimotorod lesz, és hetente-havonta párszor azért nem akkora teher berúgni egy ilyen vasat - a napi rendes használatot viszont meg tudja keseríteni. Egyébként a berúgás is technika kérdése, akinek van benne gyakorlata, az szerény fizikai adottságokkal is megtalálja a felső holtpontot, és egy nem túl gyors, inkább egyenletesen gyorsuló, hosszú mozdulattal simán életre kelti ezeket.

Suzuki DR350
Suzuki DR350

Én az általad vizsgált két kategória közé lőnék, és keresnék egy megfelelő DR350-est. Az önindítós darabokat jellemzően drágábban mérik, de mondom, hobbi jelleggel együtt lehet élni a berúgókarral, még ha a DR-ek jellemzően nehezen berúghatóak - pontos beállításokkal és kis gyakorlattal viszont nem lesz gond.

A DR350 mellett szól, hogy könnyű, súlyban nagyjából ott van, mint a DR-Z400, nem túl erős, de erdőn-mezőn bőven elég, olcsón fenntartható, jó geomteriájú, egyszerű, de igényesen kidolgozott motor, ráadásul viszonylag olcsón robbanékonyabbá tehető egy rövidebb áttétellel.

Az ennél kisebb négyüteműek annyira nem tartósak, hogy ilyen idősen és ennyi pénzért jó állapotban legyenek, a bivalyerős, régi 2T sportendurókkal meg személyesen soha nem volt jó tapasztalatom - sokat fogyasztanak, kényesek a pontos beállításokra, nagyon hangosak, ráadásul rendszámosat a Hold árnyékos felén találni csak belőlük.

Üdv:

Nepperűző