Régóta tetszik a BMW F 650 CS

2016.02.11. 17:00

Üdvözlöm!

Rendszeres olvasója vagyok, de még így sem tudok dönteni.

Kezdő motort szeretnék (bár 39 éves vagyok, 15 éve van jogsim, de csak nagyon ritkán motoroztam kölcsön motorral), amit munkába járáshoz és túrázásra használnék (többnyire egyedül, de néha párommal). Egy könnyű, könnyen kezelhető, kényemes motort szeretnék, aminek van szélvédelme és azért az előzés se okoz gondot két személlyel. Már annyi tesztet, véleményt, fórumot olvastam, hogy teljes a káosz bennem.

A barátok terelgetnek a szerintük jó irányba, de mindenki saját ízlése szerint. Sor4, sor2, v2, TDM, Bandit, Hornet stb.

Kb. 500-700 ezret költenék első körben rá, mert ha mégsem jön be a motorozás akkor kevés pénz áll benne, ha igen akkor veszek valami már nem kezdő motort. Nem vagyok lóerővadász, nem lámpától-lámpáig akkarom használni. Mindegy a hengerszám és elrendezés, a gyártmány, nem vagyok tipusfanatikus.

Ami nekem regóta tetszik az a BMW F650CS(bár sajnos senkinek nincs a környezetemben, a másik a BMW R1200GS), tudom csak 50 LE, de ketten se érjük el a 150kilót.

Ön mit javasolna?

Válaszát előre is köszönöm:

Péter

Kedves Péter!

Nagyon helyes a gondolatmeneted, 5-700 ezerből nagyon jó, ésszerű motorokat lehet találni. A BMW F 650 CS-t különleges (ocsmány) fejidoma miatt sokszor alulértékelik, pedig nagyon szép részletei vannak: az egykarú lengővillájáról én például le sem tudom venni a szemem, a szíjhajtás pedig nagyon praktikus. Könnyű, tiszta, hajtási befolyásoktól mentes és nem kér gondozást. Az élettartama is hosszú, ha nem sérül meg, ötven-hatvan ezer kilométert is lemegy (valakinél 25 alatt megadja magát, óvatos sofőr alatt pedig 90 ezer sem példa nélküli), míg az ilyen nagy egyhengeresek ennyi idő alatt láncból kettőt-hármat is elfogyaszthatnak.

BMW F 650 CS
BMW F 650 CS

A Rotaxtól származó blokk tartós, minden alkatrész beszerezhető hozzá. A henger nem hajlamos kopásra, hordósodásra, ez egyébként nem feltétlenül egyértelmű az egyhengereseknél. Ötvenezer kilométer után sem szokott a dugattyú holtpontjainál kopásnyom lenni.

A CS-nél van egy jellegzetesség, amiket típushibának is tekinthetünk. Ilyen az oldaltámasz kapcsolójának meghibásodása, a távolsági fényszóró kapcsolójának elkoszolódása, valamint a fényszóróhoz vezető csatlakozók és vezetékek kontakthibái (a hő miatt, ha valaki tud bánni a forrasztópákával, könnyen és szépen javítható).

Az egyhengeres vibrációi miatt lelazulhatnak az idomok és a visszapillantó tükrök, illetve ha túltöltik az olajszintet, a kenőanyag a légszűrő felé távozik.

Ezek így együtt akár soknak is tűnhetnek, de egy motornál nem feltétlenül jelentkezik az összes, sőt, az is lehet, hogy egyikkel sem fogsz találkozni.

Az F 650 CS nálam az ajánlott kategóriába tartozik, nagyon könnyen kezelhető, valóban jól motorozható gép, szerpentinen pedig a kétszer erősebb motoroktól sem marad le. A szélvédelme mondjuk nem egy túramotoré, inkább amolyan naked bike-os.

Yamaha XT660X
Yamaha XT660X

A 17-es kerekű, nagy egyhengeresek közül még nyugodtan merem ajánlani a Yamaha XT660X-et, aminek a blokkja legendásan tartós, és elég olcsón fenntartható típus - két nyűg jut vele kapcsolatban eszembe: egyik a gyárilag alulméretezett lánc és a hátsó kerék menesztőgumijai, amikből általában a korán elfáradó lánccal együtt kell új szettet venni, ezért érdemes mind a kettőből erősebbet választani.

Aprilia Pegaso Strada 650
Aprilia Pegaso Strada 650

Szóba jöhet még az Aprilia Pegaso Strada 650, aminek a blokkja ha nem is azonos, de rokonságot mutat a BMW F650-ben találhatóval, és a CS-hez hasonló a vezethetősége és a viselkedése. Eszembe jut még a Honda FMX650, ami sokkal inkább szupermotó, mint naked bike, illetve alapból elég gyenge, a gyári tuningszett (dugattyút, vezérműtengelyt és fúvókát tartalmaz) viszont csak 98-as és 100-as benzinnel működik jól, 95-össel kopogni kezd, és hajtókaros lesz. Ráadásul tuningszettel sem lesz kimondottan rakéta, cserébe durvábban jár vele.

Említhetem még a Cagival Rivert is, amiről itt olvashatsz tanácsot.

Egyébként a barátaid sem adtak rossz tippeket, Hornettel, Bandittal, TDM900-zal sem nagyon fogsz mellényúlni.

Üdv:

Nepperűző