Tuti választás, a konkurenseknél olcsóbban

2016.09.08. 17:47

Kedves Nepperűző!

A látókörömbe került egy 2009-es Scarabeo, 300-as, viszonylag jó áron. A kérdésem, hogy érdemes-e ezzel a típussal foglalkozni, mire kell feltétlen figyelni, van-e valami típushibája? Ha esetleg a megvásárlása mellet döntök, mi az amit mindenképpen javasolt cserélni, megcsinálni?

Válaszát előre is köszönöm!

Péter

Kedves Péter!

A Scarabeo sorozatból a 2005 utániakat tartom megvehetőnek - nyilván a korábbiak közül is ki lehet fogni a jót, de nem véletlen, hogy azok sokkal kevésbé tartják az árukat, azok még viszonylag problémás motorok furcsa megoldásokkal. Aztán amikor a Piaggio csoport átvette az uralmat az Aprilia felett, nagyon gyorsan felzárkóztatták a Scarabeokat.

A 300-as szerintem a legjobb változat, teljesítményben, dinamikában, megbízhatóságban ez az optimálisabb kombináció.

Ennek a hasonló Piaggio modelleknél lágyabb a futóműve, tehát jobban viseli a magyar utakat, és a blokk sem immobiliseres, tehát nem kell aggódni a mesterkulcs hiánya miatt.

Vásárlásnál folyamatosan gondolj arra, hogy ezek jellemzően külföldről behozott motorok, ezért a kilométer-óra állása nagyjából érdektelen adat. Koncentrálj arra, amit látsz - a legfontosabb talán a futómű állapota, ha az első villa sérült, és melegítéssel igazgatták, akkor biztosan rossz - túl nagy kockázat egy ilyen súlyú és teljesítményű motornál, a cseréje 100 ezer forint körüli tétel. Nézz be az idomok mögé, voltak-e festve, javítva, hallgasd meg a blokkból és a hajtásból szűrődő zajokat, a kormánycsapágy állapotát - ha ezek rendben, akkor a fő veszélyforrásokat kizártad.

A nagykasztnis Scarabeok típushibája a vízpumpa és a feszültségszabályozó, ám a 300-asnál negyed annyiszor sem szokott ezekkel gond lenni, mint a 400-as és 500-as változatoknál. Ha elromlik a fesszab, akkor 15-16V-re is felmegy a töltés, világít a kontroll lámpa, kiégnek az izzók, forralja az akkumulátort, az új alkatrész kb. 50 ezer forint. A vízpumpa szivárgása jól látható, a szett 15 ezer forint, ha a tengely nincs elrohadva, akkor viszonylag könnyen javítható, ha nagyobb a baj, akkor a sok óradíj megdobja a szervizszámlát - erre viszont csak akkor kell számítani, ha csapvízzel töltötték fel a rendszert.

A másik, amit rosszul visel a Scarabeo, az a hosszú állás, a gumialkatrészek, szimeringek nem szeretik a sok pihenőt - a főtengelyszimering, benzincsövek, ilyenek gondot okozhatnak extrém alacsony futásteljesítmény esetén. Ha viszont legalább kéthavonta megjáratják, akkor nem kell ezekkel számolni.

Ha a kinézett darab rendben van, nem fogsz mellényúlni vele. Alkatrész van hozzá dögivel, van itthon a típust jól ismerő műhely, végtelen számban állnak rendelkezésre extrák - ráadásul a Scarabeohoz a konkurenseknél olcsóbban lehet hozzájutni.

Üdv: Nepperűző