Tényleg szitál a Honda Pan European?

2017.01.25. 12:58

Tisztelt Nepperűző!

A kiszemelt motor egy ST1300 Pan European. Hosszabb túrákra járok, főútvonal, autópálya, és néha hegyi szerpentin (pl. Alpok). Tehát egy ilyen Hondát szeretnék, de több helyről hallottam, hogy szitál kb. 130 km/h felett. Esetleg ez gyorsítás hatására megszűnik? Pl. kihúzza magát mondjuk már 150-160km/h körül? Azt mondják, ez magasra állított szélvédő és hátsó doboz használatánál jelentkezik, bár a magas szélvédőt csak nagyobb esőben használnám, és többségben alacsonyra állítottal járnék. De a három doboz szükséges egy több napos túrán. Ön szerint van alapja az aggodalmamnak, vagy csak túlzás? Esetleg van több infója a típussal kapcsolatban? Mostani motorom egy TDM900, amit nagyon szeretek. Mennyivel lenne másabb az ST a TDM hez képest? Nagyon köszönöm megtisztelő válaszát!

Üdv. Jani

IMG 9254

Kedves Jani!

Első körben nagyon ajánlom neked a Honda Pan European használt tesztünket, amiben szó van a Pan Waeve-nek nevezett jelenségről is, egészen pontosan ezt írtuk róla:

"Kibukott, hogy a megingathatatlan Honda ST1300 saját magát viszi táncba 150 környékén, ha fent van a top case, egy ember ül rajta és legfelső állásba kerül a szélvédő. Később árnyalódott a kép, a Honda alakított egy kicsit a lengővilla csapágyazásán és a kormánycsapágyon, mindezt visszahívási akció keretében is elvégezték a már eladott példányokon. Azóta állítólag megszűnt a Pan Weave, a tulajdonnevesült kígyózási hajlam, illetve erről komoly viták folynak, mert sokak szerint életveszélyes a motor és meneküljön, ki merre lát."

Mentem ilyennel, nem sikerült előidéznem a kígyózást - szóval nem kizárt, hogy létezik, csak még nem találkoztam vele. A Pan European viszont egy fantasztikus motor, nagyon nyugodt, bámulatosan simán megy, és méretei ellenére könnyen vezethető.

A TDM-mel nehéz összehasonlítani, teljesen más világ - az egyik egy viszonylag fürge, középsúlyú mindenes, a másik egy hiperkényelmes száguldó nappali. Ha viszont nagy túramotort keresnék, mindenképpen kipróbálnék egy Yamaha FJR1300-at is - méretében, tömegében megbízhatóságban ott van a Pan European mellett, árban sincs nagy differencia köztük (Németországban azonos évjárat és futás mellett általában az FJR hajszálnyival olcsóbb), viszont a Yamaha erősebb és robbanékonyabb, kevésbé papás, lényegesen izgalmasabban kimotorozható.

Üdv: Nepperűző