Milyen mopedet érdemes venni?

2017.07.20. 11:03 Módosítva: 2017.07.20. 11:08

Üdv,

Időről időre befűtöm magam mopedvásárlással kapcsolatban, és olyankor mindig rátalálok a blogra is, amibe fejest ugrom és teljesen elmerülök.

Szoktak-e megkeresni titeket mopedvásárlással kapcsolatban? Született-e már ilyen cikk az oldalon? (Én nem találtam meg.) Nem szeretnék visszaélni a lelkesedésetekkel, ami a blogot is hajtja, de ha tudtok ajánlani olvasnivalót, ami mentén esetleg el tudok indulni, tájolni tudom magam, hogy mit érdemes nézni, mit nem, akkor hálás lennék.

Köszi a segítséget,

Attila

Kedves Attila!

Köszönöm leveled, ami számomra azt sugallja, hogy a mopedek iránti érdeklődés határozottan elmozdult a nulláról, és az is ezt támasztja alá, hogy a mopedpiacon elkezdtek lassan felfelé kúszni az árak. Bár a motorvásárlási tanácsokat kérő levelek szokásos infói - mire szeretnéd használni, milyen testalkatú vagy stb. - a leveledből nem derülnek ki, de a moped kiválasztásában ez nem is nehezíti meg különösebben a helyzetet, a mopedek ugyanis nagyon hasonlítanak egymásra, lényegi dolgokon nagyon sokat sakkozni ebben a műfajban nem lehet. A váz kialakítása adott, a lassítást mindig dobfékek végzik, az erőforrás pedig a ritka kivételektől eltekintve kétütemű és ötvenes, és a kerékméret sem okoz nagy dilemmát, a 16 és 17 coll a leggyakoribb méret. Vagyis amikor mopedet választasz, akkor az ördög inkább a részletekben rejlik. Korábbi tapasztalataim alapján egy posztban mát összeállítottam magamnak álmaim mopedjét, vagyis összelegóztam egy fiktív mopedet az általam legjobbnak tartott mopedes megoldásokból. és a következőkre jutottam:

Motorblokk: bármilyen nyugati vagy japán kétütemű, de legyen legalább 3 lóerős
Tank: Zündapp ZR-20 (6,5 liter)
Hajtás: Peugeot 103 vagy Honda Camino (mindenképp legyen variátoros)
Gyújtás: Jawa Babetta (elektronikus)
Első teleszkóp: Gilera CBA (csillapított)
Hátsó rugóstag: TVS (Suzuki) Eko (csillapított)
Ülés: egyszemélyes (hogy maradjon hely a csomagtartónak is)
Kilométeróra: Peugeot 103 Chrono vagy Moto Guzzi Dingo (ezek 80-ig vannak skálázva)
Fék: Honda Camino vagy Moto Guzzi Dingo (nagymotoros fogáspont)

Szóval, ha már tudod, hogy a fenti szempontokból számodra melyek a legfontosabbak, akkor nagyjából be is tudod tájolni, hogy milyen mopedre van szükséged. Az elmúlt 1-2-3 évtizedben a nagy mopedgyártók a mopedek gyártásával már szinte mindenhol felhagytak, vagyis használt motorban kell gondolkoznod, hacsak nem esik a választásod egy szlovén Tomosra, ami mind a mai napig gyártásban van, és tulajdonképpen Magyarországon is kapható.

Leendő mopedesként azért nem árt, ha van egy gyertyakulcsod, hogy gyertyát tudj cserélni-tisztogatni, ha a mopeded leköpi, és az se baj, ha egy fékbetétcsere-szintű manővertől nem ijedsz meg. De az tuti, hogy ha kifogsz egy jó állapotú mopedet, amit előtted senkinek sem sikerült még megrozsdásítania vagy tönkretennie - talán a legfontosabb szempont a vásárlásnál, hogy a váz szépen egyben legyen, ne rohadjon, a tank pedig belül ne legyen rozsdás -, és megadod neki a minimálisan szükséges karbantartást, akkor egy rendkívül olcsón fenntartható és egyre inkább divatos közlekedési eszköz tulajdonosának mondhatod majd magad, ami jó eséllyel még 30-40 év múlva is ugrásra kész lesz.

Üdv:

Mopedblog Ágoston