Nepperűző

Agglomerációból bejárásra

2016. június 15., 16:52 Módosítva: 2016.07.19 17:21
9

Szia Nepperűző!

Milyen robogót ajánlanál napi 60 km (30 oda, 30 vissza) elővárosi-budapesti ingázásra 185 centis 100 kilós embernek? Megbízható, gazdaságos nagy kerekű közlekedőedényt keresek 125-250 ccm között, élvezkedésre ott van a Hornet. Legyen normális szervizháttere, ne valami egzotikum legyen, amihez nagyítóval kell szerelőt keresni.

Liberty? Scarabeo? Honda SH125? Aprilia Sport City Cube 125/200? Valami Kymco? Nem ismerem őket, mennyire megbízhatóak, milyen a szerviz háttere. A PCX kicsinek tűnik a magasságomhoz (meg a keretbe csak a legalja férne bele). Bármilyen javaslatra nyitott vagyok, nincs semmilyen márka/típus becsípődésem. A keret 400 ezer körül van.

Köszi!

Laci

Kedves Laci!

Az egyik legolcsóbb opció neked a Honda Foresight 250 és a Peugeot SV250, műszakilag tökéletesen azonos a kettő. Megbízható igáslovak, jó szélvédelmű, kényelmes közlekedőedények. Lehet őket ütni, vágni, nem vészes hozzá az alkatrész, és elég egyszerű technika, bármelyik robogószerelő boldogul velük.

Honda Foresight
Honda Foresight

A Kymco Dink és Grand Dink szintén jó opciók, egyik sem különösebben szép látvány, de nagyon megbízható robogó hírében állnak, szerintem simán vehető kategória.

Kymco Dink 200
Kymco Dink 200

A Piaggio Liberty régi nagy kedvencem, a 125-ös Leader blokkról csak jókat tudok mondani, ráadásul szépnek is látom őket - ráadásul nagyon agilisek, ha nem szempont neked a díványszerű kialakítás, akkor jó választás lehet. Ráadásul nagyon sok kiegészítőt kapni hozzá, nagy szélvédőt, lábtakarót, dobozt, szóval ha akarod, egészen kitolhatod vele a motoros szezont.

Üdv:

Nepperűző

Hol lehet átverés, ha Beverly-t veszek?

2016. június 10., 11:42 Módosítva: 2016.07.04 12:57
1

Kedves Nepperűző,

90%-ban városi használatra keresek használt motort. Megtetszett a 2005-ös Piaggio Beverly, inkább az 500-as.

Mire kell figyelni vásárlás során? Sajnos nincs túl sok népítélet a motorról. Hasonló árkategóriában szívesen veszek más ajánlást is, korlátlan A-s jogosítványom van.

Köszönettel

Dani

Kedves Dani!

A Piaggio 2003 óta rengeteg bőrt lehúzott a Beverly-ről, van sima Beverly, van Tourer, Cruiser illetve 250-es, 300-as, 400-as (ez ritka) és 500-as. Szerintem a 300-as a legjobb, mert 70-80-ig pontosan úgy megy, mint az 500-as, mivel vagy 50 kilóval könnyebb, így takarékosabb és kezesebb. Viszont téged az 500-as érdekel, így koncentráljunk arra.

Az ötszázas blokkból két fajta van, az egyik a szimpla, a másik a dupla gyertyás, az utóbbi először a Beverly Cruiserben mutatkozott be, a dupla gyújtáson kívül pár köbcentivel nagyobb (460 helyett 493), illetve hoz egy két plusz lóerőt és Newtonmétert a házhoz. Az viszont közös mindegyikben, hogy az ülés alatt elég kevés a hely, egy zárt sisak be sem fér, szóval érdemes olyat venni, amin ott van a színre fújt hátsó doboz.

Az 500-asokkal elég jól lehet túrázni is, ne, probléma nekik a 140-es tempó, hosszú út is bevállalható velük.

A külföldről behozott Beverly-k zömében sérülten jönnek hozzánk, és jellemzően a jobb oldali taposó sérült, ami emiatt bontottan gyakran annyiba kerül, mint a gyári, vagyis kb. 15-20 ezer forintba. Ezek és az élvédők olcsók, a kesztyűtartó viszont drága, tehát ha az sérül, akkor már zsebbenyúlós a történet.

Vásárlásnál mindenképpen ellenőrizd az első villát, mert ha sérül, akkor azt csak egyengetik, a csere alsó hangon 120 ezer lenne, azt pedig a nepperek nem lépik meg. Ugyanígy ellenőrizendő a kormánycsapágy, illetve a hűtő és az első kerék közötti távolságot is érdemes figyelni - ha sérült a hűtő, akkor jó eséllyel balesetes volt a darab. Egy új hűtő 80, a cseréjéhez pedig nagyon durván szét kell bontani a robogót. A Beverly 500 típushibája a vízpumpa, aminek cseréje kb. 50 ezer forint.

Érdemes a hajtásszíjat is ellenőrizni, illetve figyelni a hajtás zajaira - ha ezek rendben, akkor valószínűleg karban volt tartva. És legyenek meg a gyári kulcsok, különösen a barna mesterkulcs, különben gond adódhat az immobiliserrel.

Az öreg ötszázasokon előfordul, hogy rángatva mennek, olyankor az elektronikus AC a hibás. Van, ami javítható, van amit cserélni kell - erre oda kell figyelni, mert 60 és 120 ezer forint között mozog az új, a javítás pedig 20 ezerből kijön.

Üdv:

Nepperűző

Túramotor: melyiket éri meg igazán?

2016. június 8., 16:38 Módosítva: 2016.07.01 11:28
16

Kedves Nepperűző!

Hosszasan olvasgattam már soraidat itt, ezeket is alapul véve és tekintve pénztárcám pár típussal kapcsolatban érdeklődnék. Jómagam testesebb vagyok, párommal többször mennénk ketten, nem csak elvétve, így az utas kényelem is szempont. Nem vagyok vad sofőr, de lévén évekkel ezelőtt egy nagy lökettérfogatú csupasz motorom volt, így nyomatékra vágyom, japánra, és szélvédelemre, mert azt megtanultam értékelni. Végignéztem megannyi típust és az alábbiak maradtak a listában:

- Yamaha FZS600 Fazer - megbízható, elég az ereje, nyomatéka és nekem az FZS homlokidoma nagyon tetszik (sokkal inkább, mint a rovarszemű utód). Átlag 550e Ft-ért kapni, középtámasz, jó a mérete, mindene, feleségemnek az elmegy kategóriába tartozik.

- Suzuki GSF1200S, az első retró szöglet lámpás. Nem csak a totalbike-os tavalyi cikk miatt vonz, hanem a mozdonynyi nyomaték, megnyerő külső és megbízható technika miatt. Igen drágán, 650-750e Ft közt vesztegetik őket, feleségem pedig rajong érte.

- Honda CB600S, csak az idomos, a kereklámpás verzió minden pozitívumával. Szélvédelemért cserébe jellegtelen az idom design-ja, nincs középtámasz és a kipufogótól is félek, hogy elvezetése miatt megpörköli feleségem mennyei combjait. Ára 650e Ft körül mozog, feleségemnek elmegy, Fazer kategóriában van.

- Honda VFR800Fi, fogaskerekes vezérlés, injektor, penge futómű, császár műszerfal, cserébe azért elég hajolós vezetési pozíció és átlag 750-800e Ft-os ár. Nomeg nejem szerint ez „hülyegyerek sportmotor”, hiába bizonygatom, hogy nem, neki ami idomos az már az...

Honda VFR800Fi
Honda VFR800Fi

- Suzuki GSF600S dettó, mint a nagy Bandit, azonos évjárat és design, kor, de persze lényegesen kisebb teljesítmény és nyomaték. Tudom nem gyenge és főképp egyedül elég, de félek hamar "kinőném" és le akarnám cserélni, amit már csak gazdasági okokból is elkerülnék. Szerencsére már 500-ért kapni és páromnak mindegy, hogy a blokk szürke vagy fekete, Bandit, és az szép.

Ha lehetséges véleményed kérném, melyikről miért illene lebeszélnem magam egy nagyon fontos és egy némiképp kevésbé fontos tényező alapján: ár-érték arány és feleségem tetszési indexe, lévén beleegyezése szükséges a családi büdzsé apasztásához.

Tudom a VFR800Fi tuti vétel, de megér plusz 250e Ft-ot a Fazerhez képest? Nagy Bandit balta egyszerűsége ellenére megér ennyi pluszt? Hornet Chokito effektus (ronda, de finom)? Kis Bandit 50e-rel alacsonyabb ára érzésre eltörpül a Fazer többlet tudása mellett, valóban?

Segítő véleményed előre is köszönöm szépen!

Tamás

Kedves Tamás!

Tudom jól, hogy 125 köbcentivel is ki lehet menni a világból, meg sokan 250-es MZ-vel és utassal járták be a világot, de szerintem két főnek túrázni a 600 köbcenti nem ideális. Kedvelem az FZS-t, a Banditot és a CB-ket is, de ha hosszú, élvezetes, kétszemélyes motorozásról van szó, akkor a felsoroltakból az 1200-as Banditot választanám. A nagy négyhengeressel szinte selyemszőnyegen szörfözöl, ahogyan alacsony fordulatról is egyből lép, rángatás és vibrációmentesen veszi a lapot, egyszerűen más világ.

Bandit 1200
Bandit 1200

Persze, nem lehet úgy egyik kanyarból a másikba dobni, mint egy kis Banditot, vagy FZS-t, de ahogy írtad, utassal mennél nyomatékból, és abban a felsoroltak nem tudnak többet.

A VFR800Fi valóban sportosabb testhelyzetet ad ki, viszont egy kormányátépítő készlettel egy csapásra kényelmessé tehető, igaz, az egy szemmel is jól látható plusz költség, szóval ha egyből nem is, de egy szezonnal később akár érdemes lehet rá beruházni, mert akkor egy nagyon kényelmes sport-túra motorod lehet, ami az összes felsoroltnál jobban tartja az árát.

Üdv:

Nepperűző

Normál használattal kinyírható-e a KTM

2016. június 7., 16:22 Módosítva: 2016.07.01 16:30
35

Sziasztok!

Évi 15-20 ezer km-t teszek meg Budapesten egyedül. Nyáron-nyáron, jó időben, esőben és még hóban is. Elfogy évente egy téli és nyári gumi garnitúra. Ezt eddig egy 2004-es Sportcity 200-on tettem meg. A jó minőségű utakon nagyon jó. Kocsik között cikázásra világbajnok. A Bocskai út meg az ehhez hasonló szakaszokon csak "kiállva" tudok haladni a kiváló minőségű aszfaltnak hála. Mivel szeretem a gerincemet ezért gondolkodom egy újabb használt motoron. A Sportcityre rendes futómű olyan 200 ezer felett lenne, egy ausztrál őrült megcsinálta, de mivel az egész blokkot rugózni kell, ezért kérdéses az értelme.

Aprilia Sportcity
Aprilia Sportcity

Én személy szerint egy KTM 640 SM-re gondoltam. Napi szinten használnám az év 365 napjában. Lenne naponta pár rövid 5-6 km-es szakasz és sok olajlehülés, de lenének még aznap hoszabb szakaszok is ahol néha elgurul a gyógyszer. Nem futárkodom, csak több helyre kell menjek egy nap.

Nem fontos a 100% megbízhatóság van pótjármű. Fogyasztással meg a karbantartási összegekkel tisztában vagyok. Krosszmotorokról leérnek a lábaim úgyhogy ez sem kizáró ok.

A blokk tartóssága kérőjel bennem ilyen használat melett. A széles kormány miatt kicsit jobban kell majd figyelnem a kocsik között a sor elejére jutásnál, de ez is belefér.

Amennyiben nem ajánljátok erre a KTM-et, melyik robogónak van a legjobb hátsó rugózása a Bocskai meg hasonló utakon? Nem szeretnék egy nehéz robogót pont emiatt, mert az ront a helyzeten. Fogyasztása kimondottan nem érdekel. Csak legyen elég kicsi, hogy a sorok között elférjen. 100-ig gyorsuljon jól, több városba meg környékére nem kell. 2 ütem és 4 ütem is lehet.

Köszönöm a segítséget!

Egy lelkes olvasótok.

Kedves Lelkes Olvasó!

A KTM 640-es blokkja tartós motyó, ha a típust ismerő, a szervizkönyv utasításait betartani képes ember szervizeli, akkor nem lesz vele gond. Viszont vásárlás előtt mindenképpen próbálj ki egyet, de ne csak háztömb körül, hanem mondjuk legalább egy órás motorozásra. Mert veszettül tud rezonálni, ami hosszú távon azért be tud tenni - olyan szinten, hogy a motort is rombolja, például elforognak a visszajelzők a műszerfalban, kiesik és elveszik a napi számláló nullázója, leszakad a rendszám, kerettel együtt, elreped a segédváz, leszakad a kipufogótartó fül, és hasonlók, a kiégő indexekről és más izzókról nem is beszélve. Szóval kell hozzá egyfajta elhivatottság, ha az megvan, akkor vegyél, és rohadtul imádni fogod. Ha nincs, akkor ne vegyél. És még egy tipp: ha 2002-est veszel, azonnal cseréld ki a kuplung csapágyát egy későbbi, mondjuk 2003-as évjáratúéra.

KTM 640 SM - utolsó szériás 640-es, ez után már a pestisdoktor jött
KTM 640 SM - utolsó szériás 640-es, ez után már a pestisdoktor jött

Én még arra figyelnék, hogy ne enduróból átalakított SM-et vegyek. A típusplaketten eleve rajta van, hogy mi volt eredetileg, de a túl hosszú oldaltámasz is árulkodik, ahogyan a kis féktárcsa (ha nem rakják át a nagyot) és a lágy futómű is - ezekkel nem lesz élvezetes szupermotó belőle.

Ha inkább elengeded a KTM témát, akkor érdemes abból kiindulnod, hogy a Sportcity 200 hátsó futóműve alapból elég feszesnek számít, szóval annál főleg jobbat fogsz találni. Én nagyon szeretem a Burgman 200-at.Piaggio Beverly 350

Piaggio Beverly 350
Piaggio Beverly 350

A másik tippem a Beverly 350, jól megy, kényelmes, nagy a kereke, jó a futóműve és mégis van elég hely az ülés alatt egy sisaknak, ráadásul nem szenved az 500-as változat nyűgeitől.

Üdv:

Nepperűző

100 ezerből bejárós robogót

2016. június 2., 17:17 Módosítva: 2016.06.10 07:05
2

Kedves Nepperűző!

A munkám jellegéből adódóan heti 2-3 alkalommal át kéne gurulnom a szomszéd városba (12 km). Mivel autóm jelenleg nincs, és elég későn végzek ahhoz, hogy buszra szálljak, valami megbízható és költséghatékony megoldást szeretnék, így pattant ki a fejemből, hogy akár robogózhatnék is.

Nem vagyok egy túl igényes pacák, és sajnos eddig a motorok felől sem nagyon érdeklődtem, ezért keveset tudok róluk. A fentieken kívül annyi elvárásom lenne, hogy egy kisebb bevásárlást ezzel szeretnék intézni, úgy, hogy egy cekkert a lábam közé teszek, tehát mindenképp ilyen kialakítású robogó lenne az ideális. Illetve még annyi, hogy 185 centi vagyok és 100 kiló, ehhez mérten örülnék, ha a hab testemmel tartaná az 50 km/h-t, viszonylag kényelmesen.

Az egész bulira lenne 100 000 Ft-om. Ebbe beleférhetne egy kisebb szerviz is a kopó/fogyó alkatrészeket cserélve és a friss olaj. Ha nem, az sem okoz gondot. Valamiért az öreg japán darabokra bukok, talán a tavaly vásárolt szerkesztőségi Honda Dio, ami beindította a fantáziámat. Nézegettem még Yamaha Jogokat, is de azokból nem olyan jó a kínálat, mint a Hondából. Kérdés, hogy megvételkor miket kell átnézni egy robogón, hogy kevésbé legyek átverve, és hogy egyáltalán nekem való-e ez a típus. Minden más javaslatot szívesen fogadok.

Üdvözlettel: Balázs

Kedves Balázs!

A Honda Dio és a Jog nyugodtan ajánlott az általad megjelölt célra, de én nyugodtan ajánlom szinte bármelyik Yamaha 50-est is, a BWS például hatalmas kedvencem. Ezeknek a régebbi, japán, kétütemű ötveneseknek egyáltalán nem jelent gondot nagytestű pilótával sem az 50 km/h tartása.

Én a helyedben az olaszokat sem zárnám ki, egy jó Piaggio Liberty vagy Typhoon ugyanúgy jó választás, mint egy Dio ZX. Ha megteheted, hogy válogatsz, akkor azért próbálj olyat keresni, aminek legalább elöl tárcsaféke van.

Honda Dio ZX
Honda Dio ZX

Ha nem nagyon vágod a robógkat, akkor az olcsó használt vétel azért eléggé szerencsejáték lesz. A legfontosabb, hogy szépen induljon hidegen, ha bemelegszik, ejtse vissza a fordulatszámot, vegye jól a gázt, és egyenletesen, rángatás nélkül menjen. A sebességmérő állása csak amolyan tájékoztató jellegű infó, ha GPS-szel mérve hatvan fölött megy, akkor az már jó.

Ellenőrizd a fékeket, a futóművel kapcsolatban meg ne legyenek nagy elvárásaid, a Dio szintű robogóknak az új korukban sem volt erőssége, az olaszok ezen a téren sokkal jobbak.

Ha szerencséd van, akkor vásárlás után csak a gyertyát és a hajtásolajat kell cserélned - motorolajat utántölteni kell, mert kétüteműek ezek - és mehetsz is, rosszabb esetben variátorszíjat és görgőket, de ezeknél az ötveneseknél az ilyesmi nem egetverő összeg.

Üdv:

Nepperűző

Az egyik motorszerűbb, a másik egyéb téren zseniális

2016. május 31., 14:27 Módosítva: 2016.06.16 11:05
58

Kedves Nepperűző!

A2 es friss jogosítványhoz keresek motort. Sok kutatás után két példány maradt:

-Honda NC700S

-Kawasaki ER-6n

Azért lenne szükségem a tanácsára mert nem tudom el dönteni melyik illene jobban egy friss jogsihoz. A cél meg tanulni kezelni...dűtögetni kanyarból kanyarba. Ön szerint melyik lenne ideálisabb erre a célra? Esetleg más motor? A keret 1-1,8 millió forint lenne, így már eközül a kettő közül is jókat találni a piacon.

Válaszát előre is köszönöm!

Üdv:Dani

Kedves Dani!

Mind a két motor tökéletesen alkalmas a célra, viszont nagyon-nagyon más a karakterük. Az NC700 olyan, mint egy dízelautó, lent nagyon nyomatékos, alacsony fordulaton szépen lehet vele menni, üzemanyagot alig fogyaszt, viszont nincs felső tartomány, hamar leszabályoz. Mellette szól, hogy a tank helyén lévő tároló zseniális találmány, ha egyszer NC-zel, utána minden motorról hiányozni fog az a sisakot is elnyelő verem. Ami rossz benne, hogy kicsit furcsán mozog, nem élménymotor, hanem nagyon ésszerű közlekedési tárgy. Illetve ami a te esetedben ellene szólhat, hogy az NC700-at kizárólag a duplakuplungos automataváltóval (DCT) ajánlom. Érthető, hogy sokan viszolyognak tőle, de azt a motort úgy tervezték, hogy DCT-vel legyen igazán jó, illetve hamar rájön az ember, hogy ha váltogatni akar, akkor azt sokkal jobb gombnyomogatással tenni, mint lábbal rugdosni egy kart.

Az ER-6 sokkal inkább hagyományosan motorszerű valami, amiből van is A2-re fojtott változat. Szerintem szebb és igényesebben kidolgozott a külseje, mint az NC-nek, a blokkja pörgős, sportos karakterű, ha kimennél gyakorolni gokartpályákra (Kakucs, Brezova) a Kawát sokkal jobban fogod élvezni, jobb a futóműve, semlegesebben fordul. Magamnak egy DCT-s NC-t vennék, mert alaposan ismerem típust, mentem vele vagy 20 ezer kilométert, viszont amit szeretek benne, az sokaknak - például a szerkesztőség jelentős részének - egyeszerűen nem jön be, és elég hosszasan tudják pocskondiázni.

Az ER-6 ezzel szemben egy klasszikus, kezes, sportos naked, amire jó ránézni, valószínűleg eladni is könnyebb lesz, ha majd feljebb lépsz, és a megbízhatóságára sem szokott gond lenni.

Üdv:

Nepperűző

Motor után praktikumot vennék

2016. május 30., 15:12 Módosítva: 2016.06.15 06:17
18

Kedves Nepperűző!

Nálam is eljött az idő, amikor a praktikumra helyeződött a hangsúly. Nemrég váltam meg a Z750-esemtől, amit nagyon szerettem, de az utóbbi időben nem volt időm motorozni, csak közlekedni Budapesten és a környékén. A tervem az, hogy átüljek egy olyan robogóra, ami nem akkora visszalépés, de mégis praktikus, nem kell váltogatni, stb. A kiszemeltem az 500-as Nexus lenne (2007 utáni), de azt hallottam, hogy a blokkja nem jó konstrukció (oljazási problémák vannak vele), így nem merem megvenni. Mi a véleményed? Illetve mit ajánlanál 200 cm felett, amire örömmel szállnék föl, tehát van valami élményfaktor és megbízható is?

Előre is köszönöm!

Üdv.

Máté

Kedves Máté!

A Gilera Nexus 500 szerintem sem a legjobb, bár nagyon jó a váza és a futóműve, de Piaggio 500-as blokkja ha nem is tiltólistás, de okozhat meglepetést. Itt már írtam róla részletesen, az továbbra is igaz.

Viszont a Nexust, mint ötletet nem dobnám, a 300-as például városi körülmények között ugyanúgy gyorsul, mint az 500-as, a kettő közötti különbség inkább országúton jön ki. Cserébe a 300-as lényegesen könnyebb, jobban vezethető, és nincs igazán konstrukciós hibája.

Ha több erőre vágysz, de a megbízhatóságról sem mondanál le, akkor még számításba jöhet a Yamaha TMax, viszont arra készülj, hogy a Yamaha fenntartása viszonylag drága. Mielőtt döntenél ajánlom figyelmedbe ezt a tesztünket, benne van minden, amit a típusról és a generációiról tudni kell.

Üdv:

Nepperűző

A legszebb álmok Guzzikról szólnak

2016. május 29., 15:09 Módosítva: 2016.06.03 10:19
19

Kedves Nepperűző!

Régi álmom a Moto Guzzi, a V2-es motorral, a kardánhajtással és egyáltalán a szépségével, egyedi karakterével. Méret és ár miatt a 750-esek érdekelnek, leginkább a Breva, de a Magyarországon sokkal gyakoribb Nevada is esélyes. Mennyire kockázatosak ezek a típusok? Számítani lehet magas költségekre, problémás javításokra?

Válaszod előre is köszönöm.

Zoltán

Kedves Zoltán!

A Moto Guzzi 750-es small block-ján sokat reszeltek, de az alapja akkor is 30 éves konstrukció. Ez egyébként magyarázat is arra, hogy miért lehet érte iszonyatosan rajongani. Praktikus oldalról közelítve pedig kiforrott konstrukció, de sem a Nevada 750 sem a Breva nem problémamentes motor. Viszonylag gyakori jelenség a kardánhajtás szivárgása, illetve az összes guzzis fórumban külön topikja van az indítási nehézségeknek. Ennek a hátterében többnyire az akkumulátor áll, a 750-esek elég érzékenyek rá, ha már gyenge a telep, nem fog beindulni. A többi esetben pedig bármi lehet, elkoszolódó karbi, döglött önindító, elhalt üzemanyagszivattyú.

Moto Guzzi Breva 750 (2004.)
Moto Guzzi Breva 750 (2004.)

A másik jellegzetessége ezeknek, hogy eszik az olajat. Noha ezt a gyártó így konkrétan nem írta le, de a user manual azért javasolja a kenőanyag szintjének 500 kilométerenkénti ellenőrzését.

Ha ezekre oda tudsz figyelni, akkor nyugodtan vehetsz, az élmény jó eséllyel kárpótolni fog azért, ha egyszer-kétszer megszopat a motorod.

Üdv.

Nepperűző

Nagy túraendurót most, vagy még nagyobbat később?

2016. május 26., 16:34 Módosítva: 2016.06.03 10:19
28

Tisztelt Nepperűző!

Túra-endurók szerelmeseként első nagymotorom beszerzésén vagyok. Két modell jött számításba, viszont az árbeli különbség döntésképtelenné tett.

Az olcsóbb változat: Yamaha TDM 850/900 nagyjából 450e - 600e Forintig válogathatok, de ami a legfontosabb, hogy a keret erre a modellre 2 hónapon belül meglenne, és még idén motorra ülhetnék, ami nagyon piszkálja a fantáziám. A drágább változat: Aprilia ETV1000 Caponord, kb. 700 ezer forinttól indul. Nagy szerelmem, de a piacon nagyságrenddel kevesebb példány van, és olasz mivolta miatt sokak szerint rizikós vásár, plusz az árából adódóan csak év végén tudnék hozzá jutni, télen viszont lehet, hogy olcsóbban.

Válasszam az olcsóbb, állítólag megbízhatóbb, de mindenképpen gyorsabb megoldást TDM képében, vagy megéri kivárni a Caponord-ot?

Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel: Ádám

Kedves Ádám!

Ha jól látom, neked igazából életvezetési tanácsadás kell, nem nepperűzői. Ha viszont műszaki szempontból közelítem a témát, akkor az a helyzet, hogy ha a TDM-et veszed, akkor indul hét kilóról a történet. Igen, van annál olcsóbban is, de hiába imádom az első generációs TDM850 formáját, ha nem nézegetésre kell, akkor inkább az 1996 utáni, Mk2-eseket nézegetném, amiben már 270 fokkal elékelt gyújtású blokk van - ugyanúgy, mint a TRX850-ben. De TDM-nél szerintem megéri 900-asra spórolni, a hatos váltó, az injektor, az R1 fékek, a csökkentett csomag, az erősebb blokk és az opcionális ABS mind-mind sokat számítanak. Szóval ha TDM, én gyűjtenék még, és venném a 900-ast.

Ahogy pörgetem a hirdetéseket, az Aprilia Caponord sem hétkilós buli, inkább 8-900 ezer forint a belépés, és oda meg vissza vagyok én is tőle, az a forma, a váz, a lengővilla, a V2-es Rotax blokk, a küllős kerék, az 50-es telószárak - piszkosul imádom minden részletét. Nem gondolom rizikós vételnek, a típushibákról pedig már írtam korábban.

Üdv:

Nepperűző

SLR 650 vagy Freewind?

2016. május 18., 15:30 Módosítva: 2016.06.13 17:14
43

Üdvözletem kedves Nepperűző!

Újrakezdő motoros vagyok aki A2 jogosítvánnyal keres egy kényelmes motort túrákhoz és városi szaladgáláshoz. Olykor két személlyel is üzemelne a gép, 190 cm-es, mázsás ember vagyok... Nem tudok dönteni két típus között: Honda SLR 650 vagy Suzuki XF 650 Freewind? Műszakilag mely tipus ajánlottabb?

Előre is köszönöm a szíves válaszát!

Üdv: Dániel

Kedves Dániel!

A Honda SLR650 és a Freewind egyaránt egy-egy régi technika frissítéséből, leporolásából származik. Az SLR az NX650 Dominatorra épül, ám annál lényegesen gyengébb, ugyanis míg a Dominator majdnem ötven lóerőt tudott, addig az SLR mindössze 39-ből gazdálkodik - az addigra beköszöntő környezetvédelmi normákat máshogy nem tudták volna hozni. Az SLR amolyan Scrambler stílusú valami, én leginkább városi motorként tudnám definiálni. Minőségileg amúgy nem tartom csúcsterméknek, ugyanis végig (1996-2000) Spanyolországban, Barcelona mellett, a Montesa gyárban készült.

Ezzel szemben a Freewind rendes túraenduró, könnyebb tereppel elég jól megbírkózik, és szerintem lényegesen igényesebb motor, mint az SLR. Szép a váz és a lengővilla, a DR650-ből származó, de dupla gyertyássá alakított hengerfejű blokk nagyon tartós, egyhengeres létére 180 ezer kilométert elmegy bontás nélkül. Itt a Nepperűzőben is sokat méltattam, szerintem tuti vétel.

Üdv:

Nepperűző

Dívány vagy nem dívány

2016. május 17., 17:51 Módosítva: 2016.05.31 14:33
16

Kedves Nepperűző!

Jelenleg egy 50/70-es kétütemű robogóval járok. Napi munkába járás 15+15 km, plusz néha egy-egy bevásárlás. Nálam a motor (bocs, robogó) inkább közlekedési eszköz, mint élvezeti cikk. Következő lépésként a B125 kategóriában gondolkodom, adott esetben utassal 50 km-en belül "kirándulnánk". Egy Hoda PCX vagy Yamaha N-MAX szerepel az elképzeléseimben. Az lenne a kérdésem, hogy egy 125-ös X-MAX vagy Burgman jobb menetteljesítményt ad, vagy a nagy test felemészti a plusz lóerőket? Tetszik még az Aprilia SR Max 125 is. PCX-ből beleférne az új, a nagyobbakból a használt. Kérem segítsen a fő irány megtalálásában.

Köszönettel

András

Kedves András!

A PCX régóta a piacon van, és nagyon jól vizsgázott az évek során, igazi kockázatmentes vétel, újonnan és használtan egyaránt nyugodtan ajánlom bárkinek. Az N-Max még újdonság, de úgy tudom, pokoli jó robogó lett, én a rengeteg beleépített okosság és a formaterv miatt a Yamahát venném, de ez teljesen szubjektív vélemény.

Az SR Max 125 sem új motor, a Gilera Nexus kiforrott technikájára épül, formatervben szerintem zseniális, én is feltenném a listámra. A nagytestű 125-ösöknek nem vagyok nagy rajongója, ugyanis azok érezhetően lomhák, és általában az üléspozíciójuk sem annyira jó - szerintem ebben a kategóriában a díványság elengedhető.

Aprilia SR Max 125
Aprilia SR Max 125

Üdv:

Nepperűző

Japánság, ár, teljesítmény, szélvédelem

2016. május 15., 18:52 Módosítva: 2016.07.08 17:07
63

Tisztelt Nepperűző!

Rengeteg típus és cikk átvizsgálása és árfekvése, japánsága és testesebb méreteimhez való passzolása miatt egy Suzuki RF600R/RF900R vásárlásán iparkodnék. A motor sportos megjelenése ellenére az üléspozíció már-már túrás, ami számomra nagy pozitívum. Emelett az olvasottak alapján tisztában vagyok vele, hogy inkább egy Bandit, mint egy GSX-R úttartását várhatja tőle az ember, ami számomra szintúgy előny. Erő és nyomaték ügyében a 600-as is bőven elegendő, de ha ugyanannyiért kínálnak 900-ast, akkor azért a plusz nyomatékért a kis fogyasztástöbblet bőven beleférne!

Suzuki RF900R
Suzuki RF900R

A típusnak vannak egész jó fórumai, mégis azt kérdezném mire érdemesfigyelni típus specifikusan a vásárláskor? RF600R/RF900R esetében külön-külön valami? A "hogyan vegyél motort" cikkeket olvastam és ezek szellemében nézném át, de hátha van amire főképp figyelni kell, lévén a hirdetett km-óra állások sokszor hihetetlenül alacsonyak koruk ellenére, és az áruk is nagyon kedvező az erőnlétükhöz képest...

Másik részkérdésem, hogy véleménye szerint mennyire büntető a hátsó ülés utasnak túrázáshoz? Terveznénk ilyet párommal.

Végül hasonló kategóriában (japánság, ár, teljesítmény, szélvédelem) mit ajánlana még? CBR600? ZZR600? Más?

Válaszát köszönöm!

Üdvözlettel:

Péter

Kedves Péter!

A Suzuki RF sorozattal kapcsolatban csak olvasmányélményeim vannak. Ezek alapján az RF600 nem lett sikertörténet, pedig sem a futóművére, sem a váltójára nem lehet panasz, legalábbis a kortárs sportmotorokhoz viszonyítva. Negatívuma a gyenge minőségű festés, a rozsdásodási hajlam, a magas fogyasztás és nagy tempónál a kellemetlen vibrációk, illetve viszonylag sokat olvasni gyertyaproblémákról. 1995-től javítottak a fényezés minőségén és a korrózióvédelmen, a vaskos fogyasztás viszont változatlan maradt a módosított gyújtás ellenére is - simán bevágja a 6,8-at százon, de tíz liter fölé hajszolni sem nehéz feladat.

A 900-asról még kevesebb az infóm, főleg a 237 kilós tömege miatt érte kritika, illetve tartósnak sem bizonyult, ötvenezer kilométer után általában cserélni kell a vezérműláncot és a feszítőket, a kuplungkosarat, illetve a váltó fogaskerekein már ennyi idő után is látni szuvasodás jeleit, és az eddigre kikopódó szelepülék sem kecsegtetnek semmi jóval.

Honda CBR600F F3
Honda CBR600F F3

A hatszázas RF helyett én inkább a CBR600F-et javasolnám, F3, F4, F4i - nagyjából mindegy, a pénztárcád és a kínálat alapján döntsd el. A kategóriában ajánlom még a Yamaha YZF600R Thundercatet, ami szintén kényelmes két személynek, miközben van benne sportos hangulat is. Ha még nagyobbat keresel, akkor a YZF1000 Thunderrace is jó vétel lehet. Illetve örökzöld sláger a Honda VFR750F, ami pont a kettő közé esik.

Üdv:

Nepperűző

Hány köbcentitől lép el a robogó a forgalomtól

2016. május 14., 12:26 Módosítva: 2016.05.30 06:29
19

Tisztelt Nepperűző,

Van egy 14 éves Honda SilverWing 600 ABS-em, amit most meg akar venni tőlem egy barátom. Már egy jó ideje tervben van, hogy kellene egy fiatalabb és kisebb, de jól pakolható és jól gyorsuló robogó, mivel a robogó mellett régóta van egy másik motorom is, túrázni.

Yamaha Versity 300
Yamaha Versity 300

Ami nagy kérdés számomra, hogy hány köbcentis motor is kellene. Egy 125-öst kaptam kölcsön egy időre, az használhatatlan nekem (a gyorsulás teljes hiánya miatt).

Mekkora motor az, ami már képes arra, hogy lámpától elindulva nagy biztonsággal le tudja gyorsulni az autókat?

Köszönöm:

KI

Kedves KI!

Nekem általában városban bőven elég szokott lenni a 125-ös, de egy 250-essel biztosan nem tudnak megfogni az autók. Ha viszont a lámpától rajtolás főnöke akarsz lenni, miközben azért el szeretnél férni szűk helyeken, akkor a Honda SH300-nál jobbat nem tudok mondani. Ha viszont nem akarsz 6-700 ezret költeni, akkor sincs gond. Félmillió alatt találni Yamaha YP250 Majesty-t, Versity 300-at, amik elég jók és megbízhatók.

Kymco Downtown 300
Kymco Downtown 300

Ha nem ragaszkodsz a japánsághoz, akkor érdemes körülnézed a Kymcok között is - külsőre nem túl szépek, de műszakilag rendben vannak, szóval egy Peolpe S 250 jó lehet, ha a nagy kereket értékeled, míg az Xciting 300 inkább díványos hatású. Sőt, ebben az ársávban Downtown 300-at is találni, ami műszakilag megegyezik a Kawasaki J300-zal.

Üdv:

Nepperűző

Mi mindenre nem jó egy 125-ös?

2016. május 13., 11:51 Módosítva: 2016.06.15 06:17
1

Kedves Nepperűző!

29 éves vagyok, és a legutolsó motoros élményem több mint 10 éve volt egy robogón. Mindig is motoszkált a fejemben, hogy kéne motorozni, de valahogy mindig volt más, ami fontosabb volt.

De a héten eljött az idő, beiratkoztam A kategóriás Kresz-tanfolyamra. Tanácsot szeretnék kérni, hogy egy 190 cm magas, 95 kg-os férfi milyen típusú motorral kezdjen? A következő szempontokat tartom fontosnak:

1) legyen benne elég erő autópályára menni vele, még ha másodmagammal is ülök rajta

2) legyen olcsón fenntartható.

Esetenként munkába is járnék vele, de az is előfordulhat, hogy elmenné(n)k vele Bécsbe, Rovinjba, stb. YBR125-öt nézegettem, de azt hallottam, hogy egy olyan magas fickónak, mint én, nem való ez a motor.

Tudnál segíteni az első motorom kiválasztásában?

Üdv,

Tamás

Kedves Tamás!

Az YBR125 valóban nem nagy motor, városba mászkálni mondjuk jó, és a kettes pontodnak is megfelel, viszont az elsőben foglaltak nagyjából kizárják a 125-ös kategóriát, sőt, úgy nagyjából szinte az összes 500 köbcenti alatti motort. Egy 125-ös jó ha megy 110-et, azt is egy könnyű, alacsony pilótával. Te egyik sem vagy, és ha utast is vinnél, mákod lesz, ha az országúti tempót tudod tartósan vinni.

Ezek ismeretében tehát érdemes nagyobbat gondolnod, és pár kategóriával feljebb keresgélned. Ha átpörgeted a Nepperűző rovatot, elég sokféle motorról találsz leírást, szóval olvass, és böngészd a hirdetéseket - nyárig még van időd bevásárolni a tutiba.

Üdv:

Nepperűző

Egy ötvenest minden feladatra

2016. május 12., 14:40 Módosítva: 2016.05.15 18:53
22

Kedves Nepperűző!

Gondolom sokan kérdezik Öntől, hogy milyen robogót tudna ajánlani a mindennapokra. Én lassan 30 éves leszek, így számomra fontos a megbízhatóság, de nem egy egyszerű napi munkagépet akarok, de nem is akarok tiniként vadul tekeregni az utakon, sőt hajlamos vagyok bicajjal is beállni a piros lámpánál várakozó kocsisorba, ahelyett, hogy előre menjek.

Itt a jó idő és szeretnék használtan venni egy kis robogót, tiniként mindig is egy álom volt, de a család anyagi helyzete miatt sajnos a megkeresett pénzem sosem egy járműre ment el.

Lássuk a szempontokat:

- Napi munkábajárás, jó időben, de erre a legtöbb 50 ccm-es gép elég.

- 50 ccm-es gép legyen, ennek oka, hogy csak B jogosítvánnyal rendelkezem. Csak ősszel tervezem, hogy leteszek egy A jogosítványt is (egyrészt, több gyakorlat van hozzá, mint a B125-höz, illetve később szeretnék motorozni)

- Vezetési rutint lehessen szerezni, később nagyobb gépeknél több tapasztalatom legyen (nincs kedvem egyből egy nagy géppel kezdeni úgy, hogy nem ismerem a robogózást/motorozást és az úton halok meg). Ez lehet furán hangzik, de amikor tanultam autóval is vezetni föld/köves utakon, akkor jöttem rá, hogy mekkora erő rejlik valójában egy 90 lóerős autóban csak 30-40km/h sebességnél, főleg, hogy ott tanultam meg jobban érezni az autót, és nem aszfalton. Ugyanígy bicajozásnál is folyamatosan tudtam hozzászokni a hegyikerékpározáshoz. (Nem utolsó sorban, egyszer kipróbáltam haverom kisrobogóját, első alkalommal sikerült nekem is a gázkart tovább húzni, és ütköztem a járdapadkával)

- Lehessen updatelni, itt egy egyszerű alkatrész cserét értek, mint az 50ccm-es blokkot lecserélni egy 75ccm-esre, régen láttam ilyen weboldalakat/üzleteket, amelyek erről szóltak, illetve kipufogó csere.

- Vidéki kiruccanáshoz is passzoljon, a lényeg: a bükki/mátrai aszfalt utakon se haljon le, 1-1,5 óráig a kacskaringós utakon. Nem a sebesség a lényeg.

Nálam még a régi Aprilla SR 50-esek és a Gilerák vannak a fejemben, meg talán a Peugeot, de azt sosem tudtam hova rakni mint márka, hogy jó-e vagy rossz-e. (A Vespa sosem fogott meg külsőleg) Esetleg még a Yamaha pár modellje az, ami rémlik.

Inkább olyan robogót szeretnék, ami hosszabb távon lenne jelen az életemben. A kerékpárommal is így vagyok, több mint 15 éves, és még mindig sokan azt hiszik, hogy 3-4 éves, szeretem karbantartani, és elővenni ha úgy van. Körülberül ilyen kapcsolatot is szeretnék egy robogóval. Ritkán szoktam cserélni a dolgaimat.

De elsősorban az Ön tanácsára lennék kíváncsi.

Kedves Kérdező!

Az a helyzet, hogy sajnos túl sok mindent akarsz egyszerre. Az elvárásaidnak igazából egy 125-ös robogó felelne meg, egy ötvenessel annyira nem nagy poén kiugrani vidékre meg a Mátrában veretni, illetve az sem világos, hogy mit értesz lehalás alatt, vagy annak mi a köze a kanyarhoz - ha arra gondolsz, hogy ne melegedjen túl és szoruljon meg, akkor emiatt nem kell aggódni, Le Visontán a rekkenő hőségben, versenytempóban, 24 órán keresztül hajtva voltak a gépek, és 24-ből egyetlen egy adta csak meg magát, fél órával a vége előtt térdelt le.

Én az átalakíthatóságot is kihúznám a listádról, egyszerűen azért, mert valójában szabálytalan húzás, illetve a nagy hengerszett némileg bonyolultabb, mint egy gumicsere. Ahhoz, hogy jó legyen, más légszűrő, más fúvókák és más kipufogó fog kelleni, akkor már a variátorhoz is hozzá kell nyúlni - mivel rendszerről van szó, nem lehet csak úgy találomra változtatni egyes elemeket. Jól megcsinálni pedig nem mindig éri meg.

Elég sokáig gondolkoztam, hogy mivel lennél elégedett, és végül az Aprilia SR50 Ditech-nél lyukadtam ki. Alapból a nem ajánlott kategóriába tartozik, mert elég sok probléma tud előfodulni vele - azok viszont jellemzően a tudatlan tulajdonosokra és az elhanyagoltságra vezethetők vissza. Tehát első dolgod felhajtani egy jó SR50 Ditech-et, ami ha megvan, már csak oda kell rá figyelned.

Az első és legfontosabb, hogy ne szarból akarj várat építeni, szánd rá a lóvét egy jóra. Ha nem tudod te felmérni, vidd el szervizbe átnézésre, a lényeg, hogy ezek akkor lesznek nagyon drágák, ha korábban lelakták.

Ha oké, akkor megveheted, utána már csak két dolgora kell figyelned: 98-as vagy 100-as benzinnel tankold, és tartsd be a szervizkönyvben előírtakat. Vonatkozik ez az olajra, gyertyára és szervizintervallumokra is.

És miért pont Aprilia SR50? Mert elférsz rajta, végsebessége közelíti a 90-et, de ha nem húzod neki, alig fogyaszt, el lehet vele járni két literrel, de kétszer akkora fogyasztásnál sem nagy tétel a prémium benzin felára. A futóműve és a féke jó, és ha mégis megvadulsz, elég jól lehet tuningolni is.

Üdv:

Nepperűző

Szabad-e még 90-es évekből motort venni?

2016. május 11., 16:53 Módosítva: 2016.05.17 11:25
46

Tisztelt Nepperűző!

"A" (korlátlan) kategóriájú vezetői engedély megszerzésén vagyok, most kezdtem el a gyakorlati részt a rutin vizsgára való felkészüléssel. Jogosítvány kézhez vétele után szeretnék gépsárkányt vásárolni, úgyhogy már korábban elkezdtem szemezgetni a kétkerekűeket. Van némi (leginkább segéd)motoros előéletem, így talán nem vagyok teljesen fogalmatlan a témában. Tanulómotorra kb 400 ezer forintot szánok, valami nem túl leharcolt Suzuki GS500 ínyemre lenne (ha az állapot indokolja, kifizetnék rá 500 ezer forintot is, úgyhogy inkább ezt tekinteném plafonnak), erre jönnek rá az illetékek, biztosítás, szerviz, miegyéb. Az oktatáson sikerült 2-3 kör erejéig egyre ilyenre rápattannom, azonnal egymásba szerettünk annak ellenére, hogy azért a tanulómotorok (gondolom) jobban le vannak harcolva, mint magánkézben lévő társaik.

Suzuki GS500
Suzuki GS500

Mi a típusról a véleménye? Szabad még '90-es évekbeli motort vásárolni? A 600-as Banditokkal kapcsolatban hallottam még dicsérő szavakat motoros körökben. Milyen alternatívát tudna esetleg javasolni hasonló árban? Alapvetően naked vagy supermoto párti vagyok. Fontos, hogy megbízható legyen, munkába járásra is használnám, plusz évi 1-2 túra párommal.

Suzuki Bandit 600
Suzuki Bandit 600

Ha épeszű összegért nem találok semmi jót, akkor apellálhatok arra, hogy ismerős szerelővel gatyába ráznék egy lelakottabb (de nem porrá rombolt) példányt? Semmi más nem érdekel, csak a motorozás adta élmény, egy Babettán is jól érzem magam, de azzal inkább nem indulnék el a Balatonra nyáron (ez nem a Jackass sorozat). Biztonsági felszerelésem van, talán egy jobb sisakot vennék mindössze. Másik kérdésem pedig az, hogy a "friss pecsétes" jogosítványra vonatkozik bármilyen korlátozás (szállítható személy tekintetében pl)?

Megtisztelő válaszát előre is köszönöm!

Tamás

Szia!

Szerintem még nyugodt szívvel lehet a 90-es évek motorjai közül válogatni, ha pedig 4 kilót szánsz első motorra, akkor nagyon nincs is más opciód. A GS500 teljesen járható út, a témában érdemes elolvasnod ezt a Nepperűzőt, benne van minden.

A Bandit 600 szintén jó választás, nem véletlen, hogy a Totalcar hírszerkesztője, Andróczi kolléga is beszerzett egyet, és igen elégedett vele. Kezes, megbízható, és elég erős ahhoz, hogy egy jó darabig ne találd unalmasnak.

A friss jogosítványos korlátozások attól függőek, hogy ez az első jogsid, vagy korábban volt-e más vezetői engedélyed. Ha már van két éve bármilyen más kategóriád, akkor nincs korlátozás. Egyébként kezdő jogsival két évig nem vihetsz utast - illetve ebben az esetben nem ajánlom kapásból a Banditot, nulla rutinnal biztosabb választás egy 50 lóerő körüli, szelídebb jószág.

A lelakott motor gatyába rázása jellemzően drágább, mint egy eleve jó állapotú megvétele, csak a kiadások nem egyszerre jelentkeznek, cserébe viszont a folyamatosan el nem készülő motorban kevés örömödet fogod lelni. Gondolj arra, hogy egy motorfelújításra simán elmegy csomó idő és száz-kétszáz ezer forint, amit ha a vételárhoz teszel, akkor kapásból beljebb vagy. És akkor még hozzá sem kellett nyúlnod a rommá kopott féktárcsához, a tükörsima gumihoz, a lógó lánchoz, a szoruló kormánycsapágyhoz, a szivárgó teleszkóphoz és a falsot szívó karbihoz.

Üdv:

Nepperűző

Honnan vegyek motort?

2016. május 10., 17:02 Módosítva: 2016.06.08 06:31
22

Tisztelt Nepperűző!

Motort szeretnék vásárolni. A kiszemelt típus CB500. Nagyságrendileg fél millió Ft-t céloztam meg vételárként. Sajna, elnézve a hazai felhozatalt, felmerült a külföldi vásárlás. Abban kérem a tanácsát, hogy mely országban érdemes jó ár/érték arányú mocit keresni? Mennyire nagy macera honosítani? Ha célszerűbb ezzel foglalkozó vállalkozást felkeresni, tud-e ajánlani megbízhatót?

Információit előre is köszönöm. Tisztelettel:

Béla

Kedves Béla!

A CB500 jó ötlet, támogatni tudom csak a beszerzését. Ami neccesebb, hogy fél millás motorért én nem mennék külföldre - egyszerűen az útiköltséggel, bepapírozással, utánajárással, már nem lesz rentábilis, illetve a közhiedelemmel ellenben külföldön sem járni térdig az olcsó és jó motorokban. Nézz körül német, osztrák, francia és olasz hirdetési oldalakon, látni fogod, hogy a fél millás motor kint is fél millába kerül.

Ennek egyik oka, hogy most már itthon is az van, ami kint, mert már behozták a motorokat. A másik necces dolog, hogy az újmotor piac bebukásával nagyon felpörgött a használt piac - nem csak nálunk, az egész keleti blokkban - és ésszerű távolságból már felvásárolták a jó vételeket. Persze, van egy-két jó bolt, csak ahhoz résen kell lenni, motorkereskedő ismerősök is alig hoznak be mostanában, inkább itthon vásárolnak, és azt adják tovább kipofozva.

Ahogy most látom, külföldről jelenleg nagy értékű motort éri meg venni, tehát ami ritka vagy nagyon megkímélt, egyébként nem jössz ki olcsóbban.

Üdv:

Nepperűző

Vehető-e kategóriába tartozik-e a SYM?

2016. május 5., 12:49 Módosítva: 2016.05.22 06:43
11

Kedves Nepperűző!

8 éve motorozom egy Scarabeo 150 cm3-es robogóval, s bár nektek biztos furcsának tűnik, bejártam vele az országot, együtt eljutottunk a szlovén/horvát/olasz tengerpartra, az osztrák hegyekbe, és hűséges társam volt a cseh/szlovák utakon is.

Elgondolkoztam egy új 0 km-es robogó vásárlásán, de a kiválasztott modellről alig találtam valamit, talán Ti tudtok segíteni. A kiszemelt paripa egy Sym GTS 300i robogó, a külseje nagyon tetszik, az ára pedig valamivel 1 millió felett van.

Az ára verhetetlen, de vajon ajánlanátok?

Köszi előre is,

Csabi

Kedves Csabi!

Fogadd elismerésemet, nagyon jó túrákat tudhatsz magad mögött. Nekem meggyőződésem, hogy hosszú távon jobb egy használt japán, mint egy azonos árú, de máshol gyárott új jármű. A SYM eléggé határeset: tajvani márka, a neve a SanYang Motor rövidítése, van gyáruk Tajvanon, Kínában és Vietnamban is.

A SYM GTS 300i Franciaországban hatalmas sláger, de a spanyoloknál és a portugáloknál is rengeteget lehet belőle látni. Arrafelé egyébként nagyon komoly garanciát is vállal rá a gyártó, sajnos nem tudom, hogy itthon mi a helyzet, kint viszont 3 év/100 ezer kilométer a gari (amelyik hamarabb bekövetkezik), ami nagyon-nagyon durván jó ajánlatnak hangzik, miközben lényegesen olcsóbb a hasonló képességű Yamaha XMAX250-nél.

A felszereltsége is egész jó, van rajta 12V aljzat és ABS, állítható a vezető deréktámasza, az ülés alá befér két sisak. Ráadásul elég kényelmes a rugózása, ezen a téren például jobb, mint a sportosra hangolt XMAX, ráadásul mostanra már elég sokat javultak a SYM futóművek - néhány éve még elég olcsó rugóstagokat használtak.

Jelentkezett a szerelő

Levelet kaptunk attól, aki a lehető legjobban ismeri a típust, a magyarországi importőrnél dolgozó szerelőtől.

Üdv!

Körülbelül hat éve javítok SYM motorokat, az importőrnél lévő bérmotorokat is. Annyit mondanék, hogy a szíjat körülbelül 15000-20000 km után szoktuk cserélni gyárira/MITSUBOSHI ill. BANDO a gyári típustól függően/, görgővel csúszkával egyetemben. Az injektort a Keihin gyártja, a hengere kerámiabevonatos. A bérmotorban, ami újkora óta bérmotor, 80000 km van, nyilván "kímélve" volt, defektet leszámítva jelentős meghibásodás egyedül a kipufogóban összeszakadt a katalizátor volt, olyan 50000 km körül, az is az esések hatására...

Ja még annyit, hogy 400-asban is 80000 km van dettó, új kora óta bérmotor, azzal még annyi se volt, a szokásos szervizeken kívül semmi érdemleges.

A teljesítménye közel 30 lóerő, végsebessége olyan 145 km/h körül alakul, nyilván nem olyan dinamikus, mint egy Honda SH300, de tényleg nem lomha. El lehet vele járni négy literrel, szervizt ötezer kilométerenként kér, rossz hír, hogy állítólag ilyenkor már ajánlott cserélni az egyébként elég drága hajtásszíjat.

Ha jól tudom az ABS-t a Bosch szállítja a típushoz, így azzal sem lehet nagy baj - és mivel elég sokat adnak el a típusból Nyugat-Európában, az alkatrész-beszerzés sem lehet hozzá nehéz ügy.

Szerintem vehető, de előtte azért a kipróbálnék egy hasonló árban kínált használt XMAX-ot és SH300-at, és amelyiken jobban érzed magad, azt vedd meg.

Üdv:

Nepperűző

Mire figyeljek, ha használt motort veszek?

2016. április 29., 16:53 Módosítva: 2016.05.27 17:34
17

Tisztelt Nepperűző!

Elérve a 4. X-et úgy döntöttem, hogy megvalósítom régen dédelgetett álmomat, és vásárolok egy motorkerékpárt, amivel én, és - utasként - a feleségem is elégedettek leszünk. A választás a Honda NT650V típusára esett. Igazából nem típussal kapcsolatosan szeretnék kérdezni, mivel az oldalon korábban megjelenteket már olvastam. Konkrétan magával a vásárlással kapcsolatosan szeretnék segítséget kérni-kapni.

Hogyan kerülhetem el, vagy minimalizálhatom azt, hogy egy roncsból újjáépített, csillogó-villogó motorikus hulladékot vegyek? Motorozni nagyon szeretek, de azokhoz nem értek.

A legnagyobb netes piac kínálatát böngészve azt látni, hogy igen nagy a szórás köztük, 500 ezer és 1 millió között találni belőlük. Közös pontjuk az érdekesen kevés km., és a külföldi származás. Ha a drágább jobb elvet lehetne követni, akkor nem lenne gondom, de feltételezem, ilyen egyszerű dolgom nem lesz.

Azért tartom különösen fontosnak a jó állapotú motor megvételét, mert hosszabb távra, 10-15 évig tervezem megtartani a motort. Nem sürgős a vásárlás, szívesen kivárom a megfelelő vételt. Esetleg hagyjam a hazai kínálatot, és nézzek körül külföldön? De még akkor is ott van az ellenőrizhetőség kérdése.

És egy plusz kérdés. Keressek inkább az NT700V-k között? Fiatalabbak, így lehet, hogy könnyebb dolgom lesz?

Segítségét előre is köszönöm!

András

Kedves András!

Ahogyan szelephézagot állítani sem lehet megtanulni egy emailből, úgy a motorvásárlás csínját-bínját sem tudom átadni egy rövid tanácsban. A legjobban akkor jársz, ha kihasználod a különböző szervizek szolgáltatásait, és ott átnézeted a motort - ennek 5-6 ezer forint költsége szokott lenni, az sem garancia arra, hogy nem vernek át, de szerintem jól elköltött összeg az ilyen. A másik opció - ami egyébként nem zárja ki az elsőt - hogy többet megnézel és kipróbálsz, és a legjobbat veszed meg. Itt és itt már írtunk arról, hogyan kell használt motort venni, ezekben benne van a lényeg.

Deauville-nél én megnézném az idomokat, de nem csak kívül, hanem belül is - fényezni sokan tudnak, szépen műanyagot javítani viszont sokkal kevesebben. A másik tipp, hogy az idomokban általában benne van a gyártási év, ha ez nem egyezik a motoréval, akkor valószínűleg törték. Ami nem feltétlenül jelent halált, a műanyag roppanása nem jelent automatikusan roncsot, szóval következő körben megnézném a kormányhatárolókat a villanyakon, azok sérülése viszont nálam kizáró tényezők.

A valós futásról árulkodhatnak a lábtartók és a féktárcsák kopottsága - 30 ezer kilométernél sem a zsír új, sem a rommá kopott tárcsa nem életszerű. De mivel a Deauville baromi tartós motor, nagyjából érdektelen a futott kilométer, az úgyis annyi, amennyire az eladó beállítja, sokkal érdekesebb az állapot. De ha mész vele pár kört, és minden finoman, simán jár, ügyesen mozog, kellemes a hangja, akkor nagyon súlyos baja nem lehet.

Fiatalabb motorral mindig könnyebb, ha belefér a keretbe, sok macerától megkímélheted magad, ha eleve 700-ast keresel - plusz ha hosszú távra tervezel, akkor pláne jobb választás.

Üdv:

Nepperűző

Vannak érvek a Suzuki GSX750F ellen?

2016. április 28., 18:01 Módosítva: 2016.05.19 16:48
52

Kedves Nepperűző!

Hosszas keresgélés után minden jel arra mutat, hogy egy Suzuki GSX-750F-et szeretnék vásárolni (a 98 utáni "boci" lámpásat). Ennek oka, a kb. 600e Ft-ban maximalizált beszerzési ár és hogy csak japán gyártótól keresnék. Igen terjedelmes méretem (192cm, 120kg+), műszaki okok... stb. okán SV650S, TDM850, CBF500 elvetésre kerültek. Pár éve egy 1200-as Inazumám volt, így vágyom a kényelmesebb testtartásra, némi nyomatékra, amit úgy érzem a 750-es blokktól megkapok, ismerve az egyszerű technikát és a csupa pozitív népítéletet, a megbízhatóságra is számítok.

Mivel teszt és használt beszámoló alig található, így kérdezném tud esetleg valamilyen típushibáról vagy tud-e olyat, ami eltántoríthatna a vásárlástól a fenti feltételek alapján?

Esetleg egyéb ötlete lenne mi az ami hasonló kvalitásokkal rendelkezik és kiesett a látókörömből?

Válaszát nagyon szépen köszönöm előre is!

További szép napot kívánok!

Dániel

Kedves Dániel!

Ha arra vágysz, vedd meg. Azon felül, hogy nem szép és nem annyira jól vezethető, mint egy kevésbé orrnehéz, és jobb geometriájú motor, nincs baja, több elégedett tulajt ismerek, akinek esze ágában sincs lecserélnie a GSX750F-et.

Ráadásul kellően nyomatékos a blokkja, jól lehet vele tempót utazni, és 120 kiló feletti gyakorlott pilótának pedig egészen biztosan nem jelent gondot a 230 kiló körüli tömeg - ami mondjuk egy 60 kilós kezdőnek azért betenne.

Üdv:

Nepperűző

Új motornál olajfogyás?

2016. április 27., 17:06 Módosítva: 2016.05.12 07:11
13

Tisztelt nepperűző!

Motorvásárlásnál a KTM Duke 690-re esett a választás(2016), minőségi motornak tartom, és elég kiforrot darabnak tűnik, nem beszélve arról, hogy már hétköznapi motorosoknak is ajánlják. A kérdésem az, hogy van-e olajfogyasztásával kapcsolatban infórmációja, tapasztalata? Vagy csak rémhír az extrém olajfogyasztás?

Üdv.

Sándor

KTM 690 Duke R
KTM 690 Duke R

Kedves Sándor!

A 2016-os KTM 690 Duke-ról még nincs tapasztalat. Egy teljesen új motor, amit pár hónapja forgalmaznak, ennyi idő alatt a legtöbb még az ezres szervizen sem esett át. Másrészt új motornál olajfogyás? Majd a harmadik tulajdonost esetleg foglalkoztathatja ilyesmi, de nem nagyon tudok olyan normális gyártót, aminél az első ötven-hatvan ezer kilométernél ilyesmi miatt kéne aggódni 2016-ban.

Üdv:

Nepperűző

Négy kilóból A2-es endurót

2016. április 23., 12:42 Módosítva: 2016.05.14 12:28
1

Tisztelt Nepperűző!

Friss A2-es jogosítványomhoz keresek munkába járáshoz és hétvégente hosszabb-rövidebb túrákhoz motort. Alapvetően az endurók tetszenek, viszont hozzá tartozik a dologhoz, hogy nem vagyok túl magas: 171 cm.

Aprilia Pegaso 650
Aprilia Pegaso 650

Már néztem egy Aprilia Pegaso 650-et, és kifejezetten tetszett, le is ért a lábam, ugyan nem teli talppal, a barátaim szerint viszont túl magas lesz, és más irányba terelnének. Amennyiben engednék, és hallgatnék rájuk, milyen egyéb más lehetőségeim vannak enduró téren? A keretem 400 000 Ft +papírozás, szervizelés. Köszönettel Szabolcs.

Kedves Szabolcs!

Hatalmas szerencse, hogy nem sportendurót keresel, mert azok rettenetesen magasak, a régebbi, közepes túraendurókhoz nem kell slam dunk bajnoknak lenned. Én a Pegasót nem a magassága miatt ejteném, sokkal inkább azért, mert nem vagyok meggyőződve a jóságáról.

Alapjait tekintve közeli rokona a BMW F 650-nek, ugyanott is készült eleinte - aztán a BMW-t elvitték Noaléból - különbség, hogy az Apriliában lévő Rotax blokk ötszelepes hengerfejet kapott. Egyébként nem áll vészes motor hírében, a szelepfedél környéki olajfolyás egy módosított tömítéssel orvosolható, a recsegő önindító viszont drága szervizt jósol (el fog pusztulni a szabadonfutó).

A 2001-től gyártott Pegaso 650 i.e. már ugyan kiesik a költségkeretedből, az már injektoros, annál apróbb elektromos nyűgök bukkanhatnak fel, például nehézkes indítás és indokolatlanul felvillanó kontroll-lámpák, de mechanikailag hosszú életű, ha nem nyelezték folyton hidegen.

Opció: Suzuki Freewind
Opció: Suzuki Freewind

A Pegasóhoz nagyon hasonló felépítésű a Suzuki Freewind 650, már sokszor ajánlottam itt, nem is véletlenül, nagyon megbízható, és Suzuki létére elég igényes darab.

Üdv:

Nepperűző

ZZR400 első nagymotornak?

2016. április 22., 15:58 Módosítva: 2016.05.12 14:54
2

Kedves Nepperűző!

Régóta nézem már a lehetséges motorok listáját melyek megfelelőek lennének első nagymotornak. Fent akadt a szemem azon a bizonyos Kawasaki ZZR-400-on. Több váltós kismotorom is volt (Derbi Senda) és ezeket már kinőttem. Alkalmas lenne egy ilyen gép első nagymotornak? Néha személyszállításra és túrákra is használnám. Vagy netán a belpiacossága miatt ne vágjak bele?

A keret 5-600 ezer forint.

Köszönettel:

Péter

Kedves Péter!

Simán megvehető a ZZR400, első motornak is tökéletes, 58 lóerő azért nem az öngyilkosság a kategória. Én nem a belpiacosság miatt félnék tőle - most már mindenhez lehet alkatrészt rendelni, a ZZR400-nál sokkal ritkább motorokhoz is. A gond ott kezdődik, hogy 1989-től gyártják, és ha jól tudom, 2003-ban fejezték be a típust, vagyis a legfiatalabb példányok is 13 évesek, de sokkal jellemzőbbek a 20 év körüli darabok. Azok pedig nagyon csúnya dolgokon vannak túl, hiába igényes és jól megépített sportmotorok. Emiatt típushibákról felesleges beszélni, azt kell ellenőrizned, hogy mennyire van rendben.

Az, hogy estek vele, az egy dolog, szinte az összessel estek már, az a kérdés, hogy mennyire csukták össze - idomjavítás még nem gond, ha a vázat és a futóművet egyengették, az már inkább. A jó állapotú blokk ennél nagyon fontos, a vásárlásnál külön nehezítő tényező, hogy az idomok miatt nagyon nehéz alaposan átvizsgálni.

És figyelj oda a kopó alkatrészek állapotára is, gumiből, féktárcsából és láncszettből simán 100 ezer forint fölötti tétel lehet, ha mindből újat kell venned.

Ezek miatt mindenképpen szánd rá az időt, és nézz meg több darabot, némelyik messze lesz a lakhelyedtől - sajons ezek a látogatások mind a motorvásárlás költségét növelik, de szerintem inkább az utazás, mint egy szétbarmolt karburátor miatti hosszú szívás, már ha lehet választani.

Túrázgatni, utast vinni alkalmas, már amennyire egy négyszázas sportmotor erre alkalmas lehet - alapvetően egyik sem volt szempont a tervezésnél, de kellő kitartással azért mindkettő megoldható.

Üdv:

Nepperűző

Nagy sporttúra a kényelmetlen naked után

2016. április 21., 11:57 Módosítva: 2016.05.08 06:28
2

Tisztelt Nepperűző!

A tanácsát szeretném kikérni motorválasztással kapcsolatban. Eddig egy Kawasaki Z750-et használtam, de mivel két személlyel igen kényelmetlen volt vele a motorozás, eladásra került.

A motort a következőkre használnám:

- munkába járás (napi 30 km), de ez csak alkalmanként, mert van erre a célra autó és kerékpár is

- hétvégi gurulásra sportosabban (Bükk, Mátra, Balaton stb.)

- illetve évi egy alkalommal nagyobb túra (benzintyúk + csomagok)

Két motort néztem eredetileg ezekre a célokra: a 2006 utáni VFR800-at és a 2010 utáni, modelfrissített CBF1000-et. A VFR üléspozíciójától tartok, hogy egy hosszabb túrán, több nap után kényelmetlen lesz, viszont tetszik a V4-es blokk, a sportossága, az agresszív kinézete. A CBF-nél pozitív az állítható pleximagasság, a felszerelhető bukócső jobb védelme egy esetleges csúszásnál, és hogy nincs telepakolva idomokkal. Negatív, hogy sok helyen azt olvastam, kicsit unalmas a motor. A szívem inkább a CBF felé húzott. Itt jött képbe a harmadik motor. A baráti körben lett egy eladó 2006-os CBR1100XX. A motor teljes előéletét ismerjük, alig pár ezer km van benne, gyönyörű állapotú.

Őszintén szólva viszont tartok az XX-től, hogy nem lenne annyira barátságos motor, mint az előbb említettek, és a kétszemélyes túrázás se gondolom, hogy nagyon kényelmes vele. A formája különösebben nem vonz, de mellette szól az ismert előélet, és a sokkal kisebb ár.

A tanácsodat szeretném kérni, hogy szerinted melyik lenne a legideálisabb választás, illetve ha tudsz a céloknak jobban megfelelő motort, azt is szívesen fogadnám.

Válaszodat előre is köszönöm!

Üdv.

Nándi

Kedves Nándi!

A Honda VFR800-nak, ha nem is sportmotoros a geometriája, de elég fekvős a pozíció ahhoz, hogy a Z750 után fárasztó legyen, illetve nem vagyok benne biztos, hogy nagyságrendekkel kényelmesebb lenne az utasnak, mint a Kawasaki. A felsoroltak közül én a CBF1000-et tartom a leginkább praktikus motornak, az unalmasságát meg vitatnám, elvégre egy ezres soros négyhengeresről van szó - bocsánat, abból a szempontból unalmas, hogy szervizbe csak az olajcsere miatt kell hordani, de ezt a VFR800-ról és a CBR1100XX-ről is el lehet mondani.

Honda VFR800F
Honda VFR800F

Az XX szerintem kiváló választás túrázni, elég kényelmes, és elég gyorsan el lehet vele jutni oda, ahol a hegyek kezdődnek. A közhiedelemmel ellenben egyáltalán nem barátságtalan motor - erősnek erős, de sokkal finomabb, kezesebb, mint egy Hayabusa. Városi mászkálásra tényleg nem a legideálisabb, már csak a hossza miatt sem, de túrázni és élményeket gyűjteni kiváló.

Honda CBR1100XX
Honda CBR1100XX

A te esetedben én a kérdést XX vs. CBF-re szűkíteném, mind a kettő piszok jó motor - a kérdés, hogy a normalitás vagy az extremitás felé mozdulsz el?

Honda CBF1000
Honda CBF1000

Egyébként egészen hasonló kérdéssel már itt foglalkoztunk, akkor is igazából csak megerősítést keresett a kérdező.

Üdv:

Nepperűző

Vizes, rendszámozható olasz 125-ös

2016. április 18., 17:39 Módosítva: 2016.05.17 11:25
8

Tisztelt Nepperűző!

Jelenleg egy Malaguti F12 Phantom 50/100-as levegőst hajtok 2 éve a legnagyobb megelégedésemre. Létezik ebből 125-ös vizes, rendszámozható, elgondolkodtam egy ilyen vételén. A kérdés az,hogy műszakilag mennyire megbízható ez a változat?

Segítségét előre is köszönöm!

Marci

Kedves Marci!

Csak bátorítani tudlak, hogy hagyd ott az 50/100-as szürke zónát, és válts egy rendszámos 125-ösöre. A Malaguti Phantom Max 125 megbízható robogó, a blokkja egy Yamaha Majesty 125 blokk, tehát nem egy betegágy, ugyanez van a Madison 125-ben is.

A többi része sem szokott problémás lenni, tehát ha megkapta a szervizeket és rendesen cserélték a kopó alkatrészeket, nem kéne, hogy gond legyen vele. Ha valami mégis elromlik, van hozzá alkatrész jó áron, tehát semmivel sem nagyobb dolog a fenntartása mint egy bármilyen másik robogóé.

Üdv:

Nepperűző