Nepperűző

Fojthatom a Ducati Monsteremet?

2016. április 17., 12:02 Módosítva: 2016.05.04 09:04
13

Tisztelt Nepperűző!

A garázsban "porosodik" egy Ducati Monster 620 I.E típusú motorkerékpár, amely gyárilag 44 kW-os teljesítményű, viszont jelenleg csak A2 kategóriájú jogosítvánnyal rendelkezem életkorom miatt. Érdekelne, hogy van-e Magyarországon valamilyen legális lehetőség (és ha igen, hogyan kivitelezhető) a motor teljesítményének 35 kW vagy az alá történő csökkentésére, s a már csökkentett teljesítménnyel való forgalomba helyezésére?

Segítségét előre is köszönöm!

Csaba

Kedves Csaba!

Amennyire én tudom, a 620-as Monsterhez csak 25 kW-os fojtókit létezik, de az utólagos fojtás Magyarországon nagyjából lehetetlen. Itt erről már bővebben írtunk.

Üdv:

Nepperűző

Scarabeo vagy Burgman?

2016. április 14., 16:15 Módosítva: 2016.04.29 09:51
9

Tisztelt Nepperűző!

Nagy a dilemmám! Nagyrobogóra váltanék, a keret 350 magyar forint. Scarabeo 500, vagy Burgman 400? Tudjuk, a Burgman eszi az olajat, van alkatrész, donor, stb. A Scarabeo tán korszerűbb, injektoros, erősebb, kevesebb kilométerrel... Túráznék két személlyel hosszabb távon, és napi nyolcvan km ingázás. Már az őrületbe kergetnek a motoros haverok, mindegyik mást mond. Gondoltam szakemberhez fordulok, melyik a tuti....vagy ajánl egy harmadikat?

Tisztelettel: Dániel

Kedves Dániel!

A Burgman 400-ról korábban már itt írtunk, szerintem itt mindent megtalálsz a típussal kapcsolatban.

Én valószínűleg a Burgman mellett döntenék, és a bőséges kínálatból kiválasztanám a legjobb állapotút, majd odafigyelnék a jellegzetes hibákra. A Scarabeo 500 sem tiltólistás, és ebben az ársávban egyébként simán lehet jó vétel.

Suzuki Burgman 400
Suzuki Burgman 400

A nagykasztnis Scarabeonál típushiba a feszültségszabályozó elpusztulása - kisker áron körülbelül 50 ezer forintos tétel, a cseréje nem bonyolult, csak az első idomot kell lebontani, az még szervizóradíjban sem sok. Ha esetleg elmegy a vízpumpa, az sem nagy tétel, a szett olyan 15 ezer forint körüli összeg, a gond akkor kezdődik, ha a tengely is elrohadt, egyébként csak a karmantyú szimeringet kell cserélni, ahhoz pedig elég levenni róla a csigaházat. Ha a tengely is cserés, akkor le kell venni a generátorfedelet, onnantól pedig már kell az új olaj és szűrő is, bontani kell az idomokat, széthúzni a blokkot - úgy már anyagárban is duplája, plusz rengeteg szerelés. Ránézésre sajnos nem lehet megmondani, hogy milyen szintű a probléma - szerencse, hogy a tengely csak akkor szokott berozsdásodni, ha valami barom csapvízzel tölti fel.

Érdemes ellenőrizni a kormánycsapágyat, átlagosan 15 ezer kilométert bír. Ha mégis a Scarabeo mellett döntesz, mindenképpen 2005 utánit válassz, az már a Piaggio csoport felügyelete alatt készült, azok egyrészt megbízhatóbbak, másrészt már használható méretű az ülés alatti tároló.

Vásárlás előtt nagyon megnézném a futóművet, sajnos a telószárakon a javítgatás nyomait sokszor nagyon nehéz észrevenni, jó szem és nagy tapasztalat kell hozzá.

Scarabeo 500
Scarabeo 500

Maga a blokk egyébként tartós, 60-80 ezret gond nélkül elviselnek, és onnan még simán visszapörgeti 20 ezerre egy dörzsölt gazember. Ezért érdemes olyanokra figyleni mint a markolat, az ülés, a műanyagok és a féktárcsák - ezek árulkodhatnak a valódi futásáról. Mivel a motor felújítása nagyon drága, érdemes odafigyelni a gyanús zörejekre - sajnos ehhez megint gyakorlott szakember kell, aki külön tudja választani a zajokat, nem zavarja meg például az elfáradó kuplung csörgése. Alkatrész egyébként bőven van hozzá, kényelmes is, és ami a fontos szempont lehet, hogy az azonos állapotú konkurenseknél jobb áron lehet hozzájutni.

Ha mindenképpen kéne harmadik opciót ajánlani, az a Kymco Xciting 500 lenne, alapvetően jó véleménnyel vagyok a Kymco termékeiről - de nem csak én, hanem a BMW és a Kawasaki is, hiszen mind a két márka gyártat velük.

Üdv:

Nepperűző

Nagyot, nyomatékosat

2016. április 8., 17:13 Módosítva: 2016.04.15 08:29
2

Tisztelt Nepperűző!

Nyomatékban gazdag, megbízható technikát keresek, ami azért nem nagyon nehéz, és még jólesően kivitelezhető vele egy kis mélyredöntős szerpentinen kanyargás. Főleg egyedül motorozok, de egy-egy rövidebb kétszemélyes túra is tervben van, így ha az utasülés helyén nem kínpad van, az jó lenne. Leginkább nakedekben gondolkodom, de egy kis idom láttán nem fordítok rögtön hátat. Most egy SV650N-em van, amivel meg vagyok elégedve, de hiányzik az az alulról érkező elementáris erő, ami miatt nagyobbra vágynék. GSX1400, CB1300 jött eddig képbe, utóbbi jobban tetszik, de sajnos nagyon ritka. 1,5 millió a keret. Mi lenne a helyes út?

Köszönettel,

Krisztián

Kedves Krisztián!

A Honda CB1300-zal nem is nagyon húznám az időt, sokak szerint maga a tökéletes motor - itt már írtam róla, magamnak is bármikor szívesen vennék egyet.

Honda CB1300SA
Honda CB1300SA

A Suzuki GSX1400 a CB-nél nehezebb, otrombább dög, a széles, 190-es hátsó gumi miatt nem is annyira könnyen döntögethető, de hát kell az úthengerszerű hátsó kerék, mert nyomaték az van benne dögivel. 2400 és 6000 között 120 Nm-t ad le, és ezzel egyik konkurens sem tudott versenyezni. Nagyon jó a gázreakciója, nincs gond a fékeivel sem, a futómű pedig jobb annál, mint amit általában a Suzukitól megszoktunk. Az én szememben pedig külön kívánatossá teszi, hogy lég-olaj hűtéses, amitől nekem klasszikusabb és hitelesebb, mintha vizes lenne.

Suzuki GSX1400
Suzuki GSX1400

A 2005-ös és 2006-os típusokat érintette az immobilizer miatt meghirdetett visszahívás, illetve korai, 2001-es, 2002-es modelleknél a hátsó gátlók néha elengedték az olajat, sőt, az is előfordult, hogy a garanciában cserélt gátlókkal ez ismét megtörtént, mondjuk ami máig nem ereszt, az ez után sem fog még egy darabig, tehát emiatt már nem kell aggódni. Sokkal fontosabb, hogy a futómű állítócsavarjai elég puhák, tehát könnyen szét lehet barmolni a fejüket nem megfelelő szerszámmal, erre azért érdemes odafigyelni.

Szerintem érdemes még szétnézni a Kawasaki ZRX1200-asok között, volt belőle sima kerek lámpás, és kocka fejidomos Eddie Lawson-replika, mind a kettőt nagyon imádom, illetve a GSX1200 Inazuma sem rossz vétel - erről nem is olyan rég volt tesztünk.

Üdv: Nepperűző

Sportmotor után valami kényelmesebbet

2016. április 7., 13:23 Módosítva: 2016.04.25 14:45
2

Kedves Nepperűző!

Tanácsra lenne szükségem. Idén eladtam a 2003-as Yamaha YZF R6-os motoromat. A problémám annyi volt, hogy elég kényelmetlen volt hosszú távon, mivel rövidek voltak a karjaim, és ugye sportmotor. Helyette szeretnék venni valami hasonlót, de inkább a túrásabb vonalat céloznám meg. Szerettem az R6-ot, soha semmi problémám nem volt vele. Fontos lenne a megbízhatóság és a súly is. 175cm és 72kg vagyok, és lennének feltételek:

1. ABS legyen

2. Sporttúra motor idomokkal

3. Ha viszek valakit, ne legyen neki kínzás

4. Lehessen pakolni dobozokkal

Nézegettem a 2014 előtti VFR800-at, de félek a súlyától (majdnem 100kg-mal nehezebb az R6-nál). Ami még tetszik az a CB1000R, csak szerintem az utasnak kényelmetlen.

Válaszodat előre is köszönöm:

Gábor

Kedves Gábor!

Az R6-nál lehet, hogy csak egy kormányátalakító készletet kellett volna rendelned - igaz, azzal az utas kínzása és a dobozolás még nem lett volna megoldott. Kár, hogy nem írtál költségkeretet - ennek híján olyan másfél millióig gondolkodom, remélem nem lőttem nagyon mellé.

Spoiler: a végén úgyis arra hozom ki, hogy a VFR800 kell neked
Spoiler: a végén úgyis arra hozom ki, hogy a VFR800 kell neked

Az ABS eléggé leszűkíti a lehetőségeket, nagyjából két modell jöhet szóba. Az egyik a BMW K 1200 S, vagyis a régi, hosszmotoros széria. Rendkívül tartós darab, persze apróbb nyűgök előfordulnak, de megfelelő alkatrészforrással nem drágább a fenntartása, mint egy azonos korú japán motoré. A felépítése miatt egy technikatörténeti érdekesség, de sportosnak túlzás lenne nevezni - a sport-túra vonalból inkább a túrának felel meg, a sportosságot az LT kivitelhez képest kell érteni. És az tényleg nehéz.

A másik az általad is említett VFR800, ami ellen nem igazán tudok érveket felhozni - megbízható, szép, érdekes, és annyira nem vészes a súlya. A te alkatoddal egészen biztosan vezethető - ha a csutkakormány miatt mégsem annyira adja ki neked, még mindig elgondolkodhatsz a már említett kormányátalakító készleten.

Üdv:

Nepperűző

125-ös endurót a határba

2016. április 2., 10:24 Módosítva: 2016.04.11 08:11
29

Tisztelt nepperűző!

Agronómusként dolgozom. Többször megesik a nyári szezon folyamán, hogy a 4 kereket célszerűbb lenne 2-re cserélni. (Meleg van - nem bírom a klímát / annyira össze van vágva a földút, hogy csak gyalog, vagy esetleg motorral lehetséges a közlekedés.)

Így kezdtem el nézegetni a 125-ös (eddig van jogosítványom - kisebbet nem szeretnék) 4 ütemű (tetszik a hangja - talán megbízhatóbbnak mondják - tankolás) enduró motorokat.

Az eddigi két kiszemelt a Yamaha XT 125 R, illetve a Honda XR 125 L. Kb. 350-450 eFt-ot szánnék rá átírással együtt.

Kérdéseim:

A fent említett típusok megfelelőek lehetnek-e számomra, illetve tudna-e alternatívát ajánlani? Az esetleges vásárlásnál mire figyeljek az egyes típusoknál?

Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel: Endre

Kedves Endre!

Mind az XT125R, mind az XR125L jó választás ebben az árkategóriában. Könnyű, agilis, megbízható motorok, egyik sem erőtől duzzadó, cserébe takarékosak. Talán a Suzuki DR125-öt tudnám még javasolni, de az sokkal inkább sportendurós kialakítású, ami ebben az esetben azt jelenti, hogy kényelmetlenebb az ülése, viszont terepezés közben jobban lehet rajta mozogni.

Yamaha XT125R
Yamaha XT125R

Jellegzetes típushibáról egyik esetében sem tudok, ezért kizárólag állapot alapján választanék. Vásárlásnál az esztétikai állapotot hagynám utolsó szempontnak, egy terepes munkagépnek nem kell szép fényezés, szakadásmentes ülés és karcmentes idomszett. Ehelyett inkább azt nézném, hogy könnyen indul-e a motor, csendes-e a járása, és van-e füstje.

Ha indulásnál köp kék pamacsot, az még a kisebb baj, olyankor a szelepszár-szimering lesz a hibás, ha viszont melegen, nyélgázas kigyorsításoknál jön belőle a füst, akkor a henger és a dugattyúgyűrű hézaga nem megfelelő, vagyis drágább lesz a felújítás. Fontos, hogy ne szivárogjon sehol az olaj, se a blokknál, sem a futóműnél. Ha vásárlásnál minden rendben, akkor utána az első szerviznél érdemes minden folyadékot és szűrőt cserélni, beleértve a fékfolyadékot és a villaolajat is.

Honda XR125L
Honda XR125L

Ezekhez a kis endurókhoz a kopó alkatrészek nem drágák, egy láncszett, egy garnitúra fékbetét vagy gumi nem jelent akkora költséget, mint a nagyobb motoroknál, vagyis a blokk állapota mindennél előrébb való a konkrét darab kiválasztásakor.

Üdv:

Nepperűző

Őrületet vegyek vagy rendes robogót

2016. április 1., 16:02 Módosítva: 2016.04.29 09:51
29

Tisztelt Nepperűző !

Régóta fantáziálok valamiféle robogóról, praktikumuk, fürgeségük és egyszerűségük megfogott évekkel ezelőtt, ám az életem most alakul úgy, hogy szükségem is lenne egyre. Otthon-munkahely közti városi ingázásra leginkább, alkalmanként 40-50 kilométernyi országúti menetekre készülnék. Főleg az utóbbi távok végett gondolkodom nagyobb köbcentis robogókban, konkrétan a Runner széria 180-as 2t vagy 200-as 4t változatain. Innen azonban nehezen lépek túl, hogy mégis melyik lenne az ideálisabb. Kétütem párti vagyok alapvetően, ám valamiért mégis ésszerűbbnek gondolnám a négyüteműt jelen esetben, kisebb fogyasztása, nyugodtabb karaktere végett. Nem vetem meg alkalmanként a határok feszegetését, de arra tartok egy krosszmotort idehaza és talán a 200-as sem egy merő szürkeség. Ritkán szeretnék száguldozni, lámpától lámpáig gyorsulni, bár a lendületet azért szeretem tartani. A véleményét kérném ki, hogy mi lenne az okosabb döntés ebben az esetben? Élvezzem ki a 180-as adta menetteljesítményeket és "feelinget" vagy életkorom ellenére fogjam vissza magam és legyek megfontoltabb, válasszam a négyüteműt?

Válaszát előre is köszönöm,

Tisztelettel,

Máté

Kedves Máté!

Runnerből az FXR180 sokak fantáziáját mozgatja. Eleve, a Runnernek nagyon jó, masszív váza van, a 180-as kétütemű blokkal pedig úgy megy, mint a sakál. Viszont éppen ezért ez nem az a logikus és praktikus közlekedési eszköz, mint amire a robogókról általában asszociálunk. Az FXR gond nélkül becsapja a hét-nyolc litert, a gyorsulgatások eszik a görgőket, és drága hozzá az alkatrész. A nicasilos henger nem fúrható, vagyis meg kell belőle venni az újat, a főtengely százezer forint feletti tétel, és így tovább. Ráadásul az FXR-nél a blokkot tartó H-alap nem tűgörgős, hanem műanyag perselyes, ami könnyen kiszopósodhat, igaz, ez elenyésző, 15 ezer forintos tétel. Ezen felül el tudja engedni magát a vízpumpa is, aminél külön szopó, hogy a cseréhez szét kell húzni a forgattyús házat. A 180-as kétüteműt tehát azoknak ajánlom, akik tudják, mit vesznek és tisztában vannak azzal, hogy ez nem egy racionális választás.

Gilera Runner FXR180 - kétütemű őrület
Gilera Runner FXR180 - kétütemű őrület

Akit viszont olyan dolgok is foglalkoztatnak, mint a praktikum, a takarékosság és a fenntarthatóság, de mindenképpen Runnert akarnak, akkor a 2003-tól gyártott négyütemű darabokat tudom javasolni. Azokba már a Piaggio csoport zseniális LEADER blokkjait szerelték: ezek a négyüteműek voltak az X9-ben, a Beverly-ben, az Atlanticban, a Sportcity-ben és a különböző Vespákban. A 200-as négyüteműnek is gyenge pontja a vízpumpa, de annál szerencsére kívülre került az egység.

Gilera Runner VXR200 - négyütemű, takarékos
Gilera Runner VXR200 - négyütemű, takarékos

Létezik hozzá felújítókészlet, azonban a típust jól ismerők egyben cserélik az egészet - minimálisan drágább, és akkor legalább már minden eleme új. A vízpumpa hibáját ennél a típusnál jellegzetes kerregő hang kíséri. Felmerülő hiba még a karburátor membránja, amiből ugyan csábító az olcsó utángyártott, de a kínai gumik nem bírják a benzint, megnyúlnak, és pár ezer kilométer után már rosszak.

Üdv:

Nepperűző

Kéne mind a 102 lóerő, de hivatalosan

2016. március 31., 17:28 Módosítva: 2016.04.18 17:42
42

Tisztelt Nepperűző!

Volna egy igen szép állapotú, svájci behozatalú Honda VFR750 RC36/1 amivel egy ideje szemezgetek. A motorja 64LE-re van visszafojtva, én pedig szeretném ha újra mind a 102 paci dübörögne benne.

Elvileg a fojtás könnyen kiiktatható: a szívótoroknál van egy szűkítés amit csak ki kell szerelni, illetve gyújtáselektronika cseréje szükséges ahhoz, hogy visszanyerjük ez eredeti motorteljesítményt. Gondolom ez az egyszerűbb oldala a dolognak, ugyanis szeretném mindezt legálisan véghezvinni, hogy a motor forgalmijában is az eredeti 102 LE szerepeljen. Itt is olyan szopórollerre számítsak, mint az A2-es 35kW-os fojtás beépítésénél, vagy itt egyszerűbb a helyzet?

Köszönöm válaszodat!

Üdv, Csizi

Kedves Csizi!

Az A2-es fojtás nem azért macerás, mert a háttérhatalmak azt akarják, hogy kevés régebbi, olcsó A2-es motor legyen a piacon, hanem azért, mert a magyar hivatali rendszer nincs felkészülve arra, hogy bizonyos típusok jellemzőit megváltoztassák, vagy új típusbizonyítvánnyal lássák el. Tök rossz ez a helyzet, de mivel a jelenlegi körülmények között ez nagyon sok visszaélésre, trükközésre adna lehetőséget, ezért egyszerűbb tiltással egyenértékűnek számító szabályrendszerrel korlátozni. Gondoljunk csak bele: ha viszonylag egyszerűen lehetne ide-oda papírozni teljesítményt, akkor mindenki lefojtaná 48 lóerőre a motort, átpapírozná, majd egyből utána visszaalakítaná, és onnantól kedvezőbb biztosítással, alacsonyabb adóterhekkel élvezhetné a több lóerőt. És valószínűleg soha nem bukna le.

Tehát a hivatalnak olyan nyűg ezzel foglalkozni, hogy inkább ellehetetlenítenek minden ilyen szándékot, ennek megfelelően nem csak a fojtás, de a kinyitás is igen nyomorult ügymenet.

Ha mindenképpen szabályosan akarsz 102 lóerős VFR750-et, akkor érdemes másikat keresned, ami alapból olyan - a te eseted jelzi, hogy mennyire pocsék a jelenlegi szabályozás, hiszen nem a becsületes, egyenes utat választó embernek kedvez.

Üdv:

Nepperűző

Vespa vagy nem Vespa?

2016. március 30., 16:50 Módosítva: 2016.04.18 17:42
26

Kedves Nepperűző!

Kb. 15 éve egy Vesparól álmodozom. Immár megvan a motorjogsim is (A, ha a jövőben nagyobbra váltanék), a pénzem is, de a vásárlásnál kissé elbizonytalanodtam: megbízhatóak a maiak annyira, hogy kifizessek egy GTS300-ért 2 millát (ABS/ASR-es)? Persze nekem is a régi klasszikusok tetszenek inkább, de nem értek a szerelésükhöz (mert ezek ugye azért gyakran meghibásodhatnak), az olcsóbb 2-8 évesek pedig szintén 0,8-1,5 milla között vannak, és állítólag ezekkel is vannak (főleg a 2009-ig gyártottakkal AC) gondok. Nem rövid időre szeretnék egy jó motort, és a szívemet nehezen tudom lebeszélni egy mai Vespa-ról, aminek 2 embert kellene elbírnia, jól húznia a pesti forgalomban és akár városon kívül is (ezért a 300-as melletti tervezés). De ha vannak racionális indokok ellene, azokkal le tudnám magam beszélni róla. Vagy nincsenek? Olyan jó lenne! :) De kérem, segíts, oszd meg velem tapasztalataid!

Köszönöm!

Csaba

Kedves Csaba!

A régi, klasszikus Vespákat lehet isteníteni, de azok azért régi, problémás járművek maradnak. A modernekkel is előfordulnak durva szívások, de azokat többnyire arra lehet visszavezetni, hogy az eladó csúnyán átkúrta a vevőt. Klasszikusan ilyen átverés, hogy rommátört darabot melegítenek rá valakire. A GTS300 egykarú első futóműve ha sérült, mehet a kukába. Az új alkatrész pedig több mint százezer forint. Mivel aszimmetrikus alkatrészről van szó, amiben ívek vannak, nem igazán lehet gyárira visszahúzatni, ugyanis nincsenek viszonyítási pontok. A vázzal nagyjából ugyanez a helyzet, nincsenek gyári adatok, amik alapján helyre lehetne állítani az önhordó kasznit. Van aranykezű mester, aki meg tudja csinálni, de sokkal valószínűbb, hogy a végeredmény rossz lesz. Sokszor annyira, hogy a kerekek nem egy nyomon futnak. Egyedül az első pajzs rendelhető külön az elejére, szóval ha csak az sérült, akkor nincs gond, minden más esetben viszont igen. Tehát aki töröttet állít talpra eladásra, az csak úgy tudja rentábilisen csinálni, ha trükközik és gányol. Mondok pár árat: kesztyűtartó nyolcvan rugó, fényezett első sárvédő hatvan. És ez csak két kisebb tétel. Az élvédők és a fékkarok szerencsére olcsók, szóval egy kis esést azért nem jár anyagi csőddel. Vásárlás előtt érdemes az ülés alatt tárolót kiemelni, és belülről megnézni a kasznit, onnan jól látható, ha sérült volt. Az AC pumpa nem 2009 előtti dolog, hiszen a 2009-től gyártott 300-asok egyetlen típusbetegsége. Ha nyáron a meleg motor nem indul, akkor erre kell gyanakodni, és a sejtést megerősítheti, hogy a gyújtás ráadásakor elmarad az AC jellegzetes zümmögő hangja.

Egyékbént a Vespa GTS300 nagyon jó robogó, merev a váz, mélyen van a súlypont, jó a futómű - a macskaköveket például zseniálisan kivasalja, erős, mint a disznó, szóval le nem foglak beszélni, csak szólok, vásárlásnál légy gyanakvó.

Üdv: Nepperűző

Magyar útra magyar robogót?

2016. március 28., 15:40 Módosítva: 2016.04.24 12:35
6

Kedves Nepperűző!

Valódi 50 ccm-es robogó vásárlásán töröm a fejem, melyet főképp a fővárosban használnék. Jópár robogón töltött idény van mögöttem, közte párat kvázi ötvenesként használtam, de ehhez már öreg vagyok, így maradnak a valódi ötvenesek. Szereléshez nem értek, így új robogókat kezdtem keresni, így akadtam a magyar tervezésű és összerakású Motowell-re, ami árában is reális alternatívának tűnik. Mi a véleménye a Motowellről általában, ezen belül a Crogen RS 2T-ről?

Köszönettel,

András

Kedves András!

A Motowell magyarságát nem az én posztom megítélni, de ha jól tudom, az alvázszám alapján nem magyar termék.  Kínában készül, jellegzetesen kínai alkatrészekből összerakva, a kincstári szöveg szerint magyar tervezésű. Amit róluk tudok, azokból egyikre sem vennék mérget, ugyanis magukról főleg jót terjesztenek, az annak szögesen ellentmondó vélemények pedig a konkurenseiktől jutott el hozzám. Nagyjából a tulajdonosoktól is ilyen, egymásnak eléggé ellentmondó véleményeket hallottam: valakinek évek óta hibátlanul működik, másnak másfél év után minőségi gondjai akadtak.

Két-háromszáz ezer forintból én inkább egy pár éves, használt japán vagy olasz robogót vennék, és lehetőleg gyári alkatrészekkel szervizelném - különös tekintettel a csapágyakra és a hajtás elemeire.

Üdv:

Nepperűző

Betegágy a négyhengeres BMW?

2016. március 24., 12:08 Módosítva: 2016.04.22 12:59
39

Kedves Nepperűző!

Ismét motorvásárlás előtt állok, kategóriaugrással. A korábbi 600-as vasamat kinőve (főként méret), nagyobb, 187 cm-nek is kényelmesebb, megbízható és szerethető társat keresek. Főként túrázásra, akár napi több száz km megtételére, és az sem árt, ha az utas nem kínzópadon ül. Elsőre FZ1 S-t nézegettem, de a végén már BMW K1200S/R is a radarra került, tetszik a formája is (még a bandzsi R is, de nem tudom, hogy túrázáshoz nyújt-e elegendő szélvédelmet – összehasonlítva mondjuk egy Fazerrel, vagy CBF-el). A keret lélektani felső határa 1,7-2 millió. Tudom, hogy nem évjáratot veszünk, ezért kérdésem, hogy egy 2005-2006 körüli, 50-60e km futású BMW-t érdemes-e nézni, illetve mire kell ügyelni, milyen típus hibái vannak (természetesen használni szeretném és nem szerelgetni). Olvastam a váltóval kapcsolatos panaszokról, ettől mennyire kell félni? Szabad ilyet venni (ennyi idősen)?

Írásod alapján a Triumph Sprint 1050ST is szimpatikus, csak nincs nagyon belőle kínálat, a Z1000SX pedig még nincs a meghatározott kereten belül.

Tanácsodat és segítségedet előre is köszönöm!

Üdv.

Pali

Kedves Pali!

A BMW K 1200-esek nem véletlenül olcsóbbak, mint a hasonló korú és futású, lényegesen gyengébb bokszer BMW-k. Iszonyatosan jó motorok, erősek, jó velük menni, de súlyos megbízhatósági gondokkal küzdenek. A pontos típushibákról már volt szó, nem sorolnám fel őket megint.

Ezek ismeretében nem feltétlenül kell elhatárolódni a vásárlástól, tehát egy késői évjáratot, 2007-2008 környékéről be lehet vállalni, ha előtte az ismert, problémás részeknél rászánjuk a pénzt, és elébe megyünk a várható hibáknak. Ez nem olcsó, hiszen például a váltó széthúzása munkaórában sem kevés.

A FZ1 simán jó lehet még, ráadásul egyáltalán nem problémás motor, de én a Honda CBF1000-et sem írnám le, nem is igazán tudok róla semmi rosszat mondani - jól pakolható, iszonyatosan megbízható, magas embereknek is kényelmes, erős, nyomatékos, egyetlen dolgot lehet felróni neki, hogy viszonylag jellegtelen külsejével beleolvad a forgalomba.

Ha főleg túrázni szeretnél, akkor érdemes számolni még a Honda CB1300-zal is, nem kimondottan sportos, de nagyon szép és legendásan megbízható - amolyan tökéletes társ hosszú távra. A teljesítménye nem üti ki a plafont, de ötödikben gáz nélkül, csak kuplunggal is elindul álló helyből.

Üdv:

Nepperűző

Mi baj lehet egy Scarabeoval?

2016. március 21., 10:05 Módosítva: 2016.04.04 09:44
8

Tisztelt Nepperűző!

Napi kb. 50 km megtételére keresek robogót max. 125ccm-ig és kb. 250e Ft-ig. Ahogy nézegettem a hirdetéseket, nincs túl nagy kinalat, ill. nem is bízom mindegyik márkában. Az Aprilia Leonardot és Scarabeot nézegettem leginkább, ezekről mi a véleménye? Inkább az előbbi tetszene, de erről sok áradozó véleményt nem olvastam... Ezeken kívül még mit ajánlana?

Válaszát előre is köszönöm,

Dezső

Kedves Dezső!

A Leonardoval nincs sok tapasztalatom, a Scarabeoról pedig hosszú távú megbízhatóság terén inkább rosszakat hallottam, mint jót. Scrarabeo esetén fontos, hogy én kizárólag 2005 után gyártottat vennék, ugyanis akkor vásárolta fel a Piaggio az Apriliát - aminek az eredményeként látványosan javult a minőség. Hogy mást ne mondjak, a korábban ülés alatti rekesz nélküli nagykasztnis Scarabeokat (250-től 500 köbcentiig) úgy alakították át, hogy a tárolójuk még a Piaggio Beverly-nél is nagyobb lett. Visszatérve a kistestű (50, 100, 125, 150, 200) Scarabeokhoz: a kétüteműektől fáznék, hiszen azokba a kortárs DiTech Aprilia SR blokk került, ami rendkívül megbízhatatlan.

A 125-ös, 150-es és 200-asok a Rotaxtól származtak, majd ezeket váltotta a Piaggio éra beköszöntével a LEADER blokk, amit a Liberty 125-ből is ismerhetünk, és nagyon jó konstrukció, ennek 40-50-60 ezres futás még nem a világ vége, ezeket a rafinált nepperek simán visszatekerik 15-20 ezerre.

Én személy szerint Liberty párti vagyok, volt is sajátom, még a régi, ovál lámpás szériából, és nagyon szerettem. A típusnak jellegzetes hibája a blokkot tartó H-alap tűgörgőinek kikopása - könnyű észrevenni a hibát, kanyarban olyan érzést okoz, mintha a motor és a blokk külön nyomon futna. Ennek javítása nem eget verő tétel, a négy tűgörgő darabja körülbelül ezer forintos tétel, és szükséges két szilent sem sokkal drágább. Szintén gyenge pont a kormánycsapágy - a legtöbb robogónál egyébként ez jellemző jelenség - rossz utakon akár 10 ezer kilométer alatt is kinyírható, de kis odafigyeléssel kétszer-háromszor ennyit is elfutnak. Pro tipp, hogy ezekből mindig vegyük meg a gyárit, hiba lényegesen drágább, tartósságával hosszú távon behozza az árát. A nagy költés akkor kezdődik, ha az első villa elengedi az olajat - nem felújítható, az új alkatrész nagyon drága, bontottat pedig nem mindig könnyű szerezni. A másik zsebbe nyúlós történet, ha a magához a LEADER blokkhoz kell nyúlni, ugyanis elég drágák hozzá az alkatrészek, a két szelephimba simán kitesz 70 rugót, a vezérműtengely még drágább - felújítás helyett jobban megéri egy komplett bontott blokkot venni nagyjából százezer forintért. Emiatt a vásárlásnál első körben a motor állapotáról kell meggyőződni.

Üdv:

Nepperűző

Három sportos 50-es, ami megvehető

2016. március 13., 08:25 Módosítva: 2016.04.04 09:44
25

Tisztelt Nepperűző!

Budapesti motorvásárlással kapcsolatban kérnék tanácsot. B kategóriás jogsim van, 10 éve motorozok, otthon vidéken egy Yamaha DT-vel jártam. De most úgy gondoltam, hogy itt a fővárosban kellene egy szaladgáló gép, főleg munkába járásra, ami cirka 15 km naponta. Mivel elég nagy darab vagyok (felülről karcolom a mázsát), így valami lendületesebb 50-est keresek, de robogók terén nem igazán vagyok otthon. Következő típusokkal szemeztem eddig:- Malaguti F12- Yamaha Aerox- Gilera Runner

A keret nagyjából 150 000 Ft lenne. Ha ezeken kívül még tudna ajánlani valamit, azt is szívesen venném. Fontos lenne, hogy viszonylag tartós legyen, ne menjen rá a gatyám a karbantartásokra.

Segítségét előre is köszönöm!Balázs

Kedves Balázs!

150 ezer forintból van esély arra, hogy olyan robogót vegyél, amire sokáig nem kell jelentős összeget költeni. Mivel nagy darab ember vagy, nem is érdemes kistestű robogókat keresned - ilyen szempontból mind a három kinézett típus megfelelő, hiszen nem a térdig érő kis gyöszök, mint például a Yamaha Jog. Ráadásul közös bennük, hogy ötvenes mércével mindegyik jó féket és futóművet kapott.

Malaguti Phantom F12
Malaguti Phantom F12

A Malaguti Phantom F12-t 1994-ben mutatták be és egészen 2006-ig gyártották, majd jött a Phantom F12R és F12S - dögös forma és erős blokk jellemzi. A tuningot elég jól bírja, ráadásul voltak belőle különböző, gyárilag is hergelt kiadások (pl. a Malaguti Ducati F12) - azok közül egy jó állapotút megcsípni kész főnyeremény. Elriasztó típushibáról nem tudok - a blokk például azonos a Liberty 50 kétüteműjével, szóval az alkatrészellátás biztosított.

Yamaha Aerox R
Yamaha Aerox R

A Yamaha Aerox szintén a sportos vonalhoz tartozik, érdemes MKB Nitro néven is keresni, a két motor ugyanaz, csak a nevük más. Apró finomság, hogy a fékrendszer a Brembótól, a futómű a Paiolitól származik, és úgy általában nagyon jó minőségű robogóról van szó. Készült belőle Aerox R néven versenyreplika a Yamaha MotoGP csapatának színeivel. A folyadékhűtéses Minarelli blokk tartós, alkatrész is van hozzá, ám mint minden sportos robogót, ezt is sokan babrálták, hajtották, gányolták - szóval érdemes alaposan megnézni vásárlás előtt, ugyanis az alkatrészek nem mindig olcsók hozzá, az idomok például kimondottan drágák.

Gilera Runner
Gilera Runner

A Giler Runner igazi legenda. Elég ránézni, és látszi, hogy nincs hagyományos terpnije, nem lehet a lábak között végtelen motyót szállítani, cserébe van rendes váza. Az 1997-es bemutatóra úgy vitték oda, hogy a legsportosabb robogót készülnek bemutatni. Az ötvenes is jó, de az igazi vadorzó a 180-as volt, ami úgy nyelte a benzint, mintha a motor nem elégetné, hanem egy turbinát kéne meghajtani az üzemanyaggal. Cserébe ment, mint a disznó, állítólag lámpától az 500-as nagyrobogókat is képes volt lelépni. Az ötvenes változat teljesítményben szerényebb, de tényleg kimondottan sportos, érdemes az elöl-hátul tárcsafékes modelleket keresni. Mivel a Piaggio csoporthoz tartozó többi márkával azonos alkatrészkészletből építkeztek, a fenntartása nem követel különösebben vastag pénztárcát.

Tehát mind a három típus megvehető, mindegyik esetben az állapotra érdemes figyelni, ne lógjon a kormánycsapágy, a futómű rugózzon és csillapítson, a fékek ne legyenek rommá kopva, ne szivárogjon sehol semmi, induljon és járjon szépen, a hajtás pedig legyen rendes állapotban: ha a szíj és a görgők is rendben vannak, valószínűleg volt gazdája.

Üdv:

Nepperűző

Egy kategóriával a Suzuki GS500 fölött

2016. március 11., 17:22 Módosítva: 2016.03.22 15:03
37

Üdv!

Motorváltáshoz érkeztem, 2 évet nyúztam szeretett Suzuki GS500E-met, utóbbi nyáron Ausztriában a szerpentinekhez is volt szerencsém. Viszont most érzem azt, hogy váltani kéne egy kicsit erősebbre, hasonló stílusban gondolkodva. Ami nekem jelenleg tetszik, az a Suzuki GSR600 és a Kawasaki ER-6n. Körülbelül 800 ezer-1 millió forint az az összeg, amit rászánnék. Szertném, ha hosszabb túrákon is kényelmes lenne, mivel dolgozom időnként Ausztriában, jó dolog, ha lehet valamennyire málházni. Remélem tud segíteni a döntésben, előre is köszönöm a válaszát.

Benjamin

Kedves Benjamin!

Az Suzuki GSR600 és a Kawasaki ER-6n nagyjából egy kategória, de lényegesen eltérő karakterek. A GSR600 ugye négy hengeres, nagyon masszív alumínium vázzal, a GSX-R600-ból származó blokkal - átdolgozták alaposan, de az alapok azonosak. Nagyon megbízható, ha az általános állapota rendben van, minimális a kockázat.

Suzuki GSR600
Suzuki GSR600

Viszont olyan embereknek ajánlanám csak, akik szeretik a sportos motorozást, mert a karaktere, az üléspozíciója és a kényelme nem teszi túramotorrá. Magasan ülsz rajta, felhúzott térddel, kevés a fékszelődési lehetőség, az ülés kemény, a blokkot pörgetni kell, mert alul igen döglött - tehát nem kimondottan barangolós motor. A GSR600 egyébként elég gyakran szerepel a Nepperűző rovatban, már többször írtunk róla.

Az ER-6n kéthengeres, ezáltal összességében gyengébb, de alacsony és közepes fordulaton jobban kihasználható, üléspozíció tekintetében kényelmesebb motor, túrázni, hétköznap használni jobb választás, mint a GSR, viszon emiatt kevésbé penge, ha mondjuk a térdkoptatódat akarnád kicsit polírozni az aszfalton.

Kawasaki ER-6n
Kawasaki ER-6n

A futóműve is butább, főleg az első szériának a hátsó gátlójára volt ilyen szempontból panasz. Nem rossz, nem romlik el, egyszerűen csak nem olyan finom, mint a konkurenseké.

Az ER6 sorozat korai évjáratát (2006) érintette egy vázrepedéses probléma, erről már korábban írtunk, itt olvashatod el:

Üdv:

Nepperűző

Mivel ingázzak főúton és városban?

2016. március 10., 14:24 Módosítva: 2016.03.22 15:03
43

Tisztelt Nepperűző!

Külső kerületből járok be a belvárosba, tempós főúton kezdek, aztán jön a város az araszoló kocsisorok közötti menettel. Hazafelé értelemszerűen ugyanez, csak fordítva. Mindezt egy Yamaha XT125X-szel nyomom, amit szeretek, imádok, de egyre inkább úgy érzem, gyenge a feladatra.

A főutakon, ki- bevezetőkön kellemetlen a 90-es végsebesség a letolni akaró autókkal, vagy teherautó, busz mögé beragadva. Az első lámpa fényereje sem erre lett kitalálva, este, esőben horror.

A legjobb ugyanez a gép lenne 250 köbcentivel, de nemhogy XT-ből nincs 250-es, ekkora, rendszámos enduro, supermoto mintha egyáltalán nem lenne a használtpiacon egymillió alatt. Pedig több okból is maradnék ennél az építési módnál - keskeny, könnyű, masszív, egyenes háttal ülök stb. A megbízhatóság (téli vagy esős használatban is) és a kis tömeg fontos, utóbbi miatt 600-asban vagy afelett nem is nagyon gondolkodom.

Suzuki DR-Z400S
Suzuki DR-Z400S

Robogóztam eleget, abból nem kérek már, maradnék a motornál. Ha keresgélni kezdek a neten, mindig a DR-Z400-nál kötök ki. Ezekből 6-700 ezer egy normális állapotú, ez lenne a maximum, amit rászánnék, de nem sírnék, ha ennél olcsóbban megúsznám. Alkalmas az erre? Vagy van erre a használatra valami titkos favorit? Esetleg érdemes lenne mégis 600-asokat is nézni?

Köszönöm,

Attila

Kedves Attila!

A DR-Z400 az általad vázolt feladatra tökéletes, sőt, bizonyos szempontból sok is, hiszen annyira jó hobbi terepmotor, hogy szinte szemétség néha nem megküldeni a sárban. Rendkívül megbízható, kellemes karakterű, kulturált motor. Korábban írtam róla, azóta sem tudok nagyon mást mondani - talán annyit, hogy neked érdemes az S vagy esetleg az SM (supermoto) változatot keresned, ugyanis az E hiába erősebb, az a sportcélú, kemény terepes változat, rövid áttételekkel, jelzés értékű fényszórókkal, és egy-két olyan lespórolt aprósággal, amik utcán azért hiányozni fognak.

Merem még ajánlani a Suzuki DR350-et, abból is az önindítós, utcai kivitelt, a DR350SE-t. Súlyban körülbelül ott van, mint a DR-Z400, valamivel gyengébb, de lényegesen olcsóbb típus - ha nem számít a modernebb futómű, akkor így pár százezerrel beljebb leszel, ráadásul a DR350 a régisége ellenére piszkosul jó, kezes és megbízható motor, bár azért lényegesen nyersebb a DR-Z-nél.

Üdv:

Nepperűző

Egy motor, akár évtizedes távra

2016. március 9., 17:18 Módosítva: 2016.03.25 15:32
119

Kedves Nepperűző!

Honda CB1300SA motor a kiszemeltem, hosszú távra tervezek vele, akár évtizedes távlatban gondolkodva. Amit lehet, kigugliztam, elolvastam róla. Szerintetek van valami műszaki buktató a típusban, vagy nyugodtan meg lehet venni?

Előre is köszönöm!

Üdv: József

  

Kedves József!

Teljesen őszinte leszek, a Honda CB1300-ról az égvilágon semmi rosszat nem tudok mondani. Másfél évtizede gyártják érdemi változtatás nélkül, a blokkja eredetileg a Honda X4-ből származik, azt fejlesztették tovább. Iszonyatosan megbízható motor - egy barátom újonan vett egyet, és 108 ezer kilométerrel adta el, közben a legsúlyosabb hibája egy kiégett izzó volt, illetve már látszott, hogy a vezérműlánc feszítőjének már nincs sok hátra. És ekkora távon a szelephézagot (lapkás) egyszer nem kellett állítani! A CB1300-ra soha nem volt visszahívási akció.

Honda CB1300SA
Honda CB1300SA

Arra érdemes odafigyelni, hogy a fejidomos változat plexije elég bonyolult formájú, leszerelni macerás, illetve ha beütöd valahova a motort, könnyen törik. Gyárilag 10W40-es olajat írnak elé hozzá, de több vélemény szerint is 20W50-nel valahogyan jobb.

Üdv:

Nepperűző

50-es, ami bírja a rossz utakat

2016. március 8., 15:15 Módosítva: 2016.03.23 10:53
10

Sziasztok!

Van egy szaladgálós Peugeot Partnerem amivel a munka helyemre járok heti öt napot és a helyi közértbe minden reggel. Tudom viccesen hangzik,de ez a táv összesen 700 méter, és ebben az esti hazaút is benne van. Kijött az idei súlyadó-biztosítás és a műszaki is mindjárt lejár. Most megy a háztól. Árában szeretnék valami vagány kis robogót. Az elképzelésem a következő: 50 ccm-nél ne legyen nagyobb, hogy a feleségem is tudjon vele néha menni. Kettő- vagy négy ütem, teljesen mindegy. Van egy kis hobbi telkünk, ahová nyáron ki szoktam járni, illetve van a falunkban Duna part is, ahová szívesen lenézek. Ezeket a rossz minőségű utakat bírnia kell.

A kora nem nagyon számít, viszont a külleme igen. Nagyon megtetszett a Suzuki Choi-Nori, Honda Zoomer, Yamaha BWS, de sajnos több ilyen stílusú gépet nem ismerek. Árban 150 ezer forintig tudnék elmenni.Tudnátok valamit ajánlani nekünk?

A segítségeteket előre is köszönöm!

Üdv: János

Kedves János!

Gyorsan szaladjunk végig a felsoroltakon:

Suzuki Choi-Nori
Suzuki Choi-Nori

A Suzuki Choi-Nori nagyon jó vicc, de azért vicc. Üzemanyagot nem fogyaszt, nagyon jópofa, de nézz meg egy képet, amikor ül rajta valaki, és akkor egyből helyére fog kerülni a fejedben. A kereke apró, futóműve nincs, végsebessége szerény, komfortja spártai - szeretni való dolog, de szerintem te nem ezt keresed.

Honda Zoomer
Honda Zoomer

A Honda Zoomer zseniálisan néz ki, a csővázra épített üléstől, a dupla kerek lámpától és úgy általában a haszongépjárműves hangulattól nekem is azonnal égetni kezdi a zsebemet a pénz. Ha veszel egyet, szeretni fogod, de a jó Zoomerek jellemzően 150 ezer forintnál drágábbak, inkább kétszer annyiba kerülnek.

Yamaha BWS
Yamaha BWS

A Yamaha BWS jól néz ki, igen masszív, vállalható a futóműve, a ballonos kereke miatt tényleg bírja a rossz utakat, és 150 ezerből már igen jót kapsz belőle. Ez lesz számodra a befutó.

Üdv:

Nepperűző

Életed szerelme lesz, vegyél!

2016. március 7., 16:49 Módosítva: 2016.03.29 10:48
48

Üdv!

Nagyon tetszik a Triumhph Sprint 1050 ST, de vásárlás előtt szeretnék tájékozódni a tipushíbáiról. Itthon nem találtam fórumot róla, a külföldi fórumokon a feszültség szabályzó, melegen nehezen induló, önindító problémákról olvasni. Mi a véleményed?

Köszönettel:

Rudolf

Kedves Rudolf!

Vegyél nyugodtan. A Sprint 1050 ST a Speed Triple műszaki alapjaira épül, vagyis a műszaki tartalom nagyon komoly, penge fékek, remek motor és pontos futómű jellemzi. Típushibája nem nagyon van, arra érdemes figyelni, hogy ha lehet, ne nagynyomású mosóban takarítsd, vagy csak ésszel, tehát ne nyomd közvetlen közelről a gyertyapipákra és a lengővilla csapágyaira a vízsugarat - ugyanez igaz a Speed Triple-re is, aminél 2008-ban cserélték a tömítéseket, és az ilyen jellegű barbárságot is jobban bírják.

A Sprint ST-től sokan félnek, mert nem ismerik, de szerelni sem bonyolult, az alkatrészek sem drágábbak hozzá, mint egy azonos kategóriájú japán motorhoz. Ráadásul a kopó-fogyó alkatrészeket ugyanazoktól a beszállítóktól származnak, mint az összes többi motornál, vagyis a leggyakrabban cserélt elemek beszerzésében nincs semmi kihívás - és amúgy is van itthon márkaképviselet.

Üdv:

Nepperűző

Megbízható robogó legfeljebb 70 ezerből

2016. március 4., 15:04 Módosítva: 2016.04.20 12:15
18

Tisztelt Nepperűző!

Alapvetően városi használatra keresek használt 2T 50-es robogót. Elsődleges cél a praktikum és az egyszerű üzemeltetés. Olyanban gondolkodom, ami ülés alatti csomagtérrel rendelkezik, amiben a bukósisak elfér, hogy ne kelljen magammal cipelnem. A külső doboz nem szimpatikus.

További feltétel az önindító, pusztán kényelmi okokból. Nem tudom, létezik-e még olyan típus, amibe keveréket kell tankolni, és nem külön olajtartályos, ha igen, ezek megint csak kiesnek. Nem valami egzotikus hi-tech csoda kell, hanem egy faék, ami könnyen karbantartható, ha pedig javítani kell, ne a NASA-tól kelljen szakembert hívatni, alkatrészt meg Pápua-Új-Guineából rendelni. Kb. 70e-ig szánnék a mutatványra.

Tanácsát előre is köszönve:

Zsolt

Kedves Zsolt!

Amit te keresel azok a japán kiskerekű robogók, mint a Yamaha Jog vagy a Honda Dio. Ezek pontosan azt tudják, és nagyjából annyiért, amennyit te is szánnál erre. Ezeken van önindító, de ha valami gond lenne az akkumulátorra, rugással is életre lehet őket kelteni. Olcsó a fenntartásuk, az alkatrészek nem csak motoros, de autós szemmel is nevetségesen olcsók, bőven van mindenféle utángyártott motyó is hozzájuk, tehát elég pontosan be tudod lőni, hogy merre akarsz mozogni azon a skálána, aminek egyik végén a drága de minőségi, a másikon az olcsó és silány motyók vannak.

Yamaha Jog ZR
Yamaha Jog ZR

Ezek maguknak keverik az olajat, és mivel kiskerekűek, teljesen használható az ülés alatti tárolórekesz. És ha valamire illik a faék jelző, ezek azok. Ráadásul ha odafigyelsz, kitúrhatsz magadnak elöl tárcsafékes darabokat, mint amilyen a Super Jog ZR vagy a Honda Dio ZX is.

Honda Dio ZX
Honda Dio ZX

A Jog mellett szól, hogy a 3KJ kódjelű blokk a legmegbízhatóbb 50-esek közé tartozik, és úgy általában tartósabb, mint a Honda kétütemű ötvenese. Cserébe a Hondának merevebb a váza, nem érzed azt, hogy erős fékezésnél össze akarna csuklani alattad - amikor aLe Visontára kerestünk robogót, e két típus között őrlődtünk, végül a Honda annyival jobb állapotban volt, hogy végül azt hoztuk el, és azóta is folyamatosan nyúzzuk.

Üdv:

Nepperűző

Regadó és áfa

2016. február 25., 17:15 Módosítva: 2016.03.11 12:02
22

Sziasztok!

Találtunk szlovákiában egy 2015-ös gyártású motort, ami nincs üzembe helyezve, de van benne kb 6700 km. Az ára csábító, Magyarországon szeretnénk üzembe helyeztetni. Milyen költségekre számítsunk, ha megvennénk? Regadó? Ez most új motornak számít?

Köszönöm.

Melinda

Kedves Melinda!

Ha megveszitek a következőkre készüljetek:

- mindenképpen kétnyelvű adávételit írjatok, mert egyébként hivatalos fordítóval le kell fordíttatni az adásvételit.

- ha itthon a motor, irány a műszakivizsga-állomás, ott be kell fizetni a szükséges díjakat, remélhetőleg megkapja az igazolást a megfelelő műszaki állapotról

- meg kell rá kötni a kötelező biztosítást

- az eddig megszerzett dokumentumokkal és az adásvételivel irány a vámhatóság, aztán be kell fizetni a regadót és az eljárási díjat, majd vissza a vámhatósághoz, ahol megkapod az igazolást a regadó befizetéséről

- az összes papírral irány az okmányiroda, ott kifizeted a forgalmit, a törzskönyvet, a rendszámot és a vagyonszerzési illetéket.

Mivel nem írtad, hogy milyen motorról van szó, így nem tudom megmondani hozzávetőlegesen sem az illetékek mértékét.

A magyar hatóság szemében akkor számít egy motor újnak, ha nem futott még hatezer kilométert, vagy nem múlt még el fél éves - ebben az esetben áfa-különbözetet kell fizetni utána. Erről korábban már itt volt szó. Ha ezt túl bonyolultnak találod, akkor érdemes profikra bízni, több cég is foglalkozik itthon külföldről behozott járművek ügyintézésével.

Üdv: Nepperűző

63 kW = 25 kW? Ez hogy jön ki?

2016. február 21., 08:53 Módosítva: 2016.03.11 09:57
51

Tisztelt Nepperűző!

Motorvásárlással kapcsolatban kérném a segítségedet. Használt motorok nézegetése közben belefutottam egy olyan hirdetésbe, aminél 650-es, 86 LE-s 63 kW-os motort kínálnak eladásra olyan megjegyzéssel, hogy a forgalmiban 25 kW szerepel, így A korl. jogsival is vezethető.

Ilyen géppel és ilyen papírral lehet félni a rendőrtől akár belföldön akár külföldön? Van lehetőség ezt normálisan valós teljesítménnyel lepapírozni? Megéri egyáltalán vagy érdemesebb inkább másikat keresni?

Válaszodat előre is köszönöm.

Üdv.

Viktor

Teljesítménymérés: ez az, ami műszaki vizsgán nincs
Teljesítménymérés: ez az, ami műszaki vizsgán nincs

Kedves Viktor!

Ez vékony jég, hiszen ez valahol csalás: nem a valóságnak megfelelő illetéket, adókat fizeted utána. De ahogyan az A2-es fojtásokról, illetve azok lepapírozásáról szóló írásunkban is említettük, a fojtottnak papírozott, de valójában az összes lóerővel rendelkező motorok maguk a tökéletes bűncselekmények: soha nem derülnek ki.

Ennek ellenére azt tanácsolom, hogy ne építs erre. Átpapírozni nagyon nehéz, és bár egy közúti ellenőrzésnél nem derül ki a turpisság - itthon a rendőrnek nincs teljesítménymérő padja, de még a műszakin sem tudják ellenőrizni, külföldön viszont más a rendőrök felszereltsége, illetve van egy még neccesebb dolog.

Tételezzük fel, hogy balesetet szenvedsz. A biztosítónak gyanús lesz valami - mondjuk azért, mert nem hülyék - és azt mondják, bevizsgáltatnák a motorodat. Ott ki fog derülni, hogy nincsenek benne azok az elemek, amivel valóban 25 kW-os lenne, ezzel a biztosítási szerződésedet semmisnek tekintik. Onnantól mindent neked kell fizetned. És ebben az esetben nem is az a legrosszabb, hogy mondjuk egy S osztályú Mercedes fényszórója elég drága buli, hanem ha személyi sérülést okoztál. Ilyenkor hosszú pereskedésre lehet számítani, és te egészen biztosan rosszul jössz ki a végén.

Keress másikat, nem tudják olyan olcsón adni a trükkös papíros motort, hogy megérje a kockázatot.

Üdv:

Nepperűző

Milyen jogsit érdemes letenni?

2016. február 20., 08:37 Módosítva: 2016.02.22 16:25
20

Tisztelt Totalbike!

Keresgéltem a neten, sokszor belefutottam a Nepperűző rovatba, végül úgy gondoltam szerencsésebb konkrét kérdéseket feltennem.

Robogót szeretnék (legalább valami biztos).

Vidéken élek, így a pesti forgalomra nem kell számítanom, munkába járnék vele az autó helyett, illetve ha az időjárás engedi 60 km-es távon belül ismerősökhöz akár ingáznék is vele.

5 évig hajtottam egy Yamaha Mintet, hasznos volt, jó volt, de kicsi volt és lassú.

Alapvetően olyan gépre volna szükségem, ami elég egy 189 cm-es embernek, kényelmes, nem eszi halálra magát, akár hosszabb távra is jó. Ha minden igaz, ezzel kilőttem az 50 köbcentit. Így elgondolkodtam az A kategória különböző rejtelmein. Az A1 B-vel olcsó, jó ötletnek is tűnik, azonban mivel 4 éve nem ültem robogón, lehet, hogy sovány volna az oktatás. Ha úgy látom, vegyek plusz órákat? Ha veszek 10 plusz órát, akkor már ott vagyok az A2 árának közelében.

A fenti célokra talán simán elég volna egy 125-ös robogó, de a piacot pásztázva nem látok durva különbséget egy műszakival rendelkező 125-ös és egy 250-es gép között(persze van egy csomó köztes: 150, 180, 200).

Így ha végül A2 mellett teszem le a voksom, jóval nagyobb választékból szemezgethetek, nem?

Igazából a kanapé jelleg nekem tetszik, Malaguti Madison, Yamaha Majesty, Piaggio X8, X9, Honda PCX a legszimpatikusabbak külső alapján is a kínálatból, ezek akadnak 125-ösben és felette is.

Milyen vizsga irányába induljak el tavasszal?

Milyen robogót kéne beszereznem használtan, ha 300 ezernél többet nem szeretnék költeni (ha egy csodával összefutok, akkor esetleg 400)?

Üdvözlettel:

Balázs

Kedves Balázs!

Szerintem megéri egyből A2-es jogosítványt tenni, de a teljes értékű A is megfontolandó, még ha egyelőre nem is akar 1000-es sportmotort venni. Egyszerűen azért, mert kinyílik a világ, sokkal több jármű közül válogathat, és ha teljesen beleszeret a kétkerekűekbe, nem kell megint iskolába járni.

A felsorolt típusok közül a Yamaha Majesty-t nyugodtan merem ajánlani, és a PCX125-ről is csak jót tudok mondani. A Piaggio X8 és X9 közül nekem az X8-ban nagyobb a bizalmam - a témát egyébként már többször körbejártuk.

Üdv:

Nepperűző

Burgman után túramotor

2016. február 19., 13:04 Módosítva: 2016.03.07 14:58
30

Szia Nepperűző!

Segítségedet kérném, tavasszal tervezek váltani.

Ideje nézegetem a gépeket és ez a kis Deauville nagyon megtetszett. Pont azt tudja amire szüségem van. Egyenes háttal utazás, beépített dobozok, kardán! Pan European lenne a nyerő, de az kicsit már sok lenne anyagilag nekem.

1,3-1,5 felé megállnék árban. Nem vagyok egy nyélgázon közlekdő inkább krúzolok. 190cm/120kg vagyok.

Nos kérdésem az lenne, van-e tapasztalat a 2006 utáni modellekkel, ha jól tudom, akkor lett injektoros, mire kell figyelni vásárlásnál, vannak-e típushibák. A súllyal remélhetőleg nem lesz gondom, 650-es Burgmanról váltanék, az is 250 kiló körül van. Természetesen, ha esetleg hasonló gépet tudsz ajánlani más gyártótól, nyitott vagyok minden ötletre.

Köszönöm a segítséget.

Tommy

Honda Deauville 650
Honda Deauville 650

Kedves Tommy!

A Deauville-ről volt már szó, érdemes ezért egy keresést lefuttatni a kérdés feltevése előtt.

De legyen itt megint:

A Deauville sem macerás motor, bár a 12 ezer kilométerenként előírt szelephézag-ellenőrzés macerás, sok bontást-ügyeskedést kíván, cserébe nem nagyon igényel extra törődést. A 650-eseknél az üzemanyagszivattyú meghibásodása gyakori típushiba (általában 40 000 km környékén adja meg magát), amihez Németországból lehet felújító készletet rendelni, a gyári új egység viszont 50 ezer forint. Van egy harmadik út is, a megelőzés: a pumpát szétszedve megfelelő helyre be kell forrasztani egy diódát, ami megóvja az érintkezőket a beégéstől – az interneten több útmutató is található, amik mellé már csak minimális barkácsolási érzék szükséges, és a probléma már nem is probléma.

Ennél többet azóta sem tudok hozzátenni a témához.

Üdv:

Nepperűző

Sportmotorok közül választani nehéz dolog

2016. február 18., 05:04 Módosítva: 2016.03.09 17:20
26

Jó napot kívánok,

Romániából írok önnek, Székelyudvarhelyről. 24 éves vagyok, most már 4 éve stabilan saját motorral motorozom. Első motorom egy Suzuki SV650 (2001) volt 3 évig, amit lecseréltem a jelenleg meglévő Suzuki SV1000S-re (2003). Kezdetektől szeretem a V2-es nyomatékát, dübörgő hangját és azt, hogy minden autós messziről lehúzódik, ha közeledem.

Az idén le szeretném cserélni az 1000-es SV-t egy sportmotorra, mert megcsapott a sportmotorozás szele. Több szerelőnél megfordultam tanácsért, de igazán biztos most sem vagyok a döntésben. Három motorkerékpárt szemeltem ki magamnak:

- Honda CBR 1000 RR 2004-2005

- Suzuki GSXR 1000 K5

- Suzuki GSXR 750 K7

A szerelők és motoros barátok egyöntetű véleménye, hogy a Honda az Honda. Nekem semmi bajom a Suzukival, nagyon szerettem és szeretem, de azt tudom, hogy hamarabb tönkremegy, ezeken a rossz utakon a kis műanyag fülecskék is hamarabb letörnek. Az egyik közeli ismerősömnek CBR1000RR-je volt és elég sokszor volt alkalmam ki próbálni, tetszett. Viszont a két Suzukit csak tesztekből ismerem. Szívem a Suzuki fele húz mert ezt szoktam meg.

Az keret az olyan 3500-4000 euró körül mozog. És fontos kritérium hogy a motorban nem lehet több mint 30 000 km.

Ön szerint, melyik az a motor amiben kevesebb a buktató? Melyik lenne a jobb választás? Nem zárkózom el a Yamahától sem és a Kawasakitól sem, de formára nem annyira tetszenek.

Üdv.:

Robert

Kedves Róbert!

A 30 ezeres futás ügyében azért érdemes egy kicsit rugalmasabbnak lennie, én például nem zárnék ki egy 35 ezer kilométert futott példányt, pláne úgy, hogy kb. 10 éves motorokat keres.

A három motor közül egyikről sem tudok hosszasan rosszat írni, mind a három elég megbízható, illetve jellemzően előbb törik rommá őket, minthogy elromlanának. Méretéből eredően a GSX-R750 közülük a leginkább kezes, de ez inkább olyan árnyalatnyi különbség. Ahogyan az is, hogy a Honda CBR1000RR is simulékonyabb, mint a K5-ös GSX-R. Lehet, hogy köridőben alulmarad a versenypályán pár tizeddel, de utcára jobban megfelel.

Honda CBR1000RR
Honda CBR1000RR

A GSX-R1000 K5-ről megint nehéz nyilatkozni, hiszen az egyik legsikeresebb sportmotor volt, tucatnyi címet szedett össze a Superbike-ban és a különböző nemzeti bajnokságokban. Állítólag a váz elülső hegesztése volt a gyenge pontja, amit folyamatos egykerekezéssel és stoppiezással meg lehetett rogyasztani, ezt 2006-ban meg is erősítették, illetve amelyik sérült volt, azt cserélték. Ezen felül érdemes még figyelni a kipufogószelep beállítására és a másodlagos pillangószelep-sorra, de nagyjából ennyi - mind a három piszok jó konstrukció.

Egyébként éppen ez utóbbi az oka annak, hogy nem tudom megmondani a tutit. Egyik típust sem zárnám ki, próbáld ki az összeset, lehetőleg úgy, hogy minél kevesebb idő teljen el a menetpróbák között, és válaszd azt, amelyiken a legjobban érzed magad, illetve amelyikből a legjobb állapotút találod.

Üdv:

Nepperűző

Horgászmotor kiválasztása

2016. február 17., 07:32 Módosítva: 2016.02.23 17:21
18

Kedves Nepperűző!

Motorváltáson gondolkodom, egy Honda XR125L-t szeretnék valamilyen nagyobbra cserélni, elsősorban a munkába járásra (a táv oda-vissza 60 km, fele autópálya, fele Budapest), másodsorban a Duna-parti horgászhelyek könnyebb megközelítése miatt. A horgászat miatt esett a választás a mostani könnyű enduróra, de a munkába járáshoz néha már kevésnek érzem. Az autópályára egyszer felmerészkedtem vele, de ez csak arról győzött meg, hogy oda nem igazán való. A jövőbeli használatot tekintve tervben van 1-2 távolabbi (elsősorban horgász) kirándulás országon belül, itt szintén autópálya-országút-tópart/folyópart lenne az útvonal.

Magamról annyit, hogy 41 éves vagyok, minden különösebb motoros előzmény nélkül két éve csináltam meg az A jogsit, azóta járok a mostani motorommal, eddig kb. 2000 km-t mentem vele.

Nézegettem a lehetőségeket, és egyelőre egy jelöltet találtam, ami az adatok alapján jó lehet, ránézésre pedig elég széles az ülés ahhoz, hogy hosszabb távon is kényelmes lehessen, ez pedig a Yamaha XT660R. Sajnos az ülés miatt több motor kiesett, pedig lehet, hogy jobb lenne a fokozatosság elve miatt először csak egy 200-400 ccm körüli gépre váltani.

Elsősorban érdekelne a véleménye a kinézett típusról, másodsorban jó lenne valamilyen alternatívát is számításba venni, mert a használt piacon 1 millió körüli keretből viszonylag kevés az eladó példány a fenti Yamahából.

Előre is köszönöm a segítséget!

Viktor

Kedves Viktor!

Az XT660R-ről eszem ágában sem lenne lebeszélni. Megbízható, egyszerű egyhengeres motor, sehol nincs túlbonyolítva, de a főegységek minőségére odafigyeltek, így elég tartós típus, ennek megfelelően a híre is jó. Az XT660 tulajdonosok leginkább a hátsó kerék menesztőgumijaira szoktak panaszkodni, illetve a gyárilag alulméretezett láncra, de mind a kettőből kapni erősebbet, ami megoldás lehet.

Yamaha XT660R
Yamaha XT660R

Egymilliós kerettel viszont már a Honda Transalp 650 is felkerülhet a listára, ami erősebb, nehezebb, de könnyű terepen azért még jól terelgethető, a menetkomfortja viszont lényegesen jobb, és hát mégiscsak egy jó V2-es túraenduró, nagyon szép hanggal.

Honda Transalp 650
Honda Transalp 650

Üdv:

Nepperűző

Néha a kevesebb köbcenti a jobb

2016. február 15., 13:12 Módosítva: 2016.03.13 08:27
40

Tisztelt Nepperűző!

Szeretnék 600-650-es endurót venni (most egy Suzuki Dr350-t használok), a kitűzött költség 300-400e ft. Használata kicsit keményebb terep, nem csak föld út, hanem hegyen völgyön keresztül, városi mindennapi használat és persze néhány túra aszfalton is. A kiszemelt típusok (1988-1998-as évjáratokból): Suzuki Dr 650, Yamaha xt600 (esetleg Tenere) és Kawasaki Klr650. Sajnos ezekből annyi évjárat, típus van, hogy képtelen vagyok eldönteni, melyik megbízható, stapabíró, melyiknek milyen ismert típushibája van.Talán tudsz nekem segíteni a döntésben, ebben kérem a segítséged.

Várom válaszod,Zsolt

Kedves Zsolt!

Leírásod alapján azt tudom tanácsolni, hogy ne add el a Suzuki DR350-esedet, ugyanis jobb motor, mint amiket felsoroltál. Amennyivel gyengébb, annyival könnyebb is, mint a régi nagy 650-es egyhengeresek, viszont legendásan tartós, nagyon jó a vázgeometriája, viszonylag olcsón fenntartható, takarékos motor. Nem véletlen, hogy 300 ezer alatt csak papír nélküli, súlyosan leharcolt darabokat találni. Egy önindítós, papíros, jól felextrázott példányért pedig négyszázezer sem sok pénz, szóval érdemes megbecsülni ezeket a vén igáslovakat.

Terepen ráadásul egy DR350 sokkal ügyesebb, mint a nagyobb endurók, városban fürgébb, egyedül országúton illetve utassal jönnek a hátrányok - de 130-ig simán lehet utazni vele.

Ha mindenképpen a csere mellett döntesz, nagyjából mindegy, Honda Dominatort, Suzuki DR650-et vagy Yamaha XT/TT 600-at választasz, ezek jobbára már nagykorú, de inkább húsz évesnél is idősebb motorok lesznek - húsz év vegyes használat után meg már úgyis egyetlen dolog számít: hogyan viselték gondját. Ezeknek ami típushibája volt, az eddigre már legalább egyszer előjött, és ha szerencséd van, neked már nem kell azzal foglalkoznod.

Ha mégis típus alapján kéne őket rangsorolnom, akkor a következő lenne az egyébként elég szubjektív listám:

1. Honda Dominator
2. Yamaha TT 600 (vagy XT600)
3. Suzuki DR650 - (igazából egy jó SE, vagy túrázni egy RSE, de azok ennél drágábbak)
4. Kawasaki KLR650

A sorrend alakulásában jelentős szerepet kapott, hogy ezek közül a legjobban a Dominatort, legkevésbé a KLR-t ismerem.

Üdv:Nepperűző