Lassú jármű egy vagyonért

2001.10.24. 07:42
"Tizenkét évvel ezelőtt az ETZ-sek népes táborához tartoztam. Szerettem száguldozni. Aztán volt egy balesetem: nem adták meg az elsőbbséget, lábtörés, csavarozás fél év mankó. Egy időre elment a kedvem a száguldástól, akkor még azt hittem örökre."
 
   
   

Persze Csaba is úgy járt, ahogy előbb-utóbb mindenki, akit már egyszer megcsapott a motorozás szele: rájött, hogy nem tud motor nélkül élni. Elhatározta hát, vesz egy olyan motort, ami nem megy gyorsan, mert a balesetből persze sokat tanult, és azt is tudta már, hogy nem motoron akar meghalni.

A Simsonban az tetszett meg neki, hogy olyan jó pöfögős hangja van, mint egy régi Hoffer traktornak. Persze akkor még nem értett hozzá műszakilag, tehát megvásárolta a gépet. Később persze kiderült, hogy nem is volt olyan jó vétel. A formáján és a hangján kívül minden rossz volt rajta, és ami nem, az is rozsdásodott, és a kipufogó, a felnik, a henger, a hengerfej kályhaezüsttel volt lefújva.

 
   
 

Első nekirugaszkodásra a motort kellett felújítani, de pechére Csaba hallgatott egyik márkatársára, így sikerült a környék legnagyobb kontárját kifognia. A találkozásnak egyetlen értelme az volt, hogy a szerelőnek volt egy vékony ARAYA felnije, ami pont illett a felújítási tervbe. Persze Csaba minden alkatrészből a legjobbakat vette, hogy "kokas" legyen a gép. A főtengelyt felújította, Skoda dugót, gyűrűt kapott a blokk (utólag erről is kiderült, hogy nem volt túl jó ötlet).

 
   
   

Aztán eljött az építés első napja. Aggódós ügyfél révén Csaba személyesen részt vett a felújításon, de talán jobb lett volna, ha nem is látja, amit új kedvencével művelt Mek Elek. Elsőként a hajtókar dörzsárazás közben mesterünk elejtette a főtengelyt, szegény tulaj, meg azt hitte, szörnyet hal a látványtól. Később, mikor a csapágyakra került a sor, Csaba megkérte a mestert, hogy úgy rakja a helyükre őket, hogy a házat felmelegíti, hogy az kitáguljon, így könnyen a helyükre csúszhatnak a gyűrűk. Ezt meg is tette, de azért biztos, ami biztos még a kalapáccsal is adott nekik... A lényeg, hogy gondos bejáratás után sem lett a masina jobb, mint előtte volt.

 
   
 

Nem sokkal a motor elkészülte után Csaba megismerkedett Galgóczi Lászlóval, akinek egy majdnem teljesen eredeti Simsonja van, teljes egészében maga restaurálta. Ez a motor már több, mint 40 000 km-t ment utassal, utánfutóval a felújítás óta - nem semmi egy közel 50-éves motortól! Mivel vesztenivalója nem volt, és az új barát megbízhatónak tűnt, télen ismét hozzáfogtak a felújításhoz: fúrás, új csapágyak, Csepelen csináltatott hozzá dugót az eredeti mintájára, és új, német gyűrűket vett. A szelepek sok utánjárást igényeltek, míg végül kiderült, hogy a Toyota valamelyik típusáé jó bele.

 
   
   

Szisztematikusan az egész motor fel lett újítva újra. A motor, a váltó, a hátsó hajtás, a kardán mind átesett valami javításon. Mikor elkészült, kapott egy metál fényezést, aminek az ára elég húzós volt. A krómozást Csepelen csinálták, a kerekeket a vésztői küllőgyártók fűzték. A kipufogó rozsdamentes anyagból készült, a villaszögmódosító pedig 20-as kazánlemezből. Mindkettő Oláh József munkája. A kormány 90 cm-es cső, MZ karokkal és kerékpárra való szivacs markolattal. Utoljára a Pannónia karburátort cserélte le Csaba egy Dellorto-ra, amire alumíniumból kellett csináltatni egy légszűrőházat.

 
   
 

A kész gép egy kisebb vagyonba, és két évnyi munkába került, de megérte. Motoros rendezvényeken Sirokon, Újszilváson, Tokajban, Kunmadarason, Debrecenben sokan megállnak, és pár percet elidőznek mellette. Idén pedig Sirokon egy 2. helyet sikerült megcsípni a szépségversenyen.

 
   
   

Persze a száguldozás iránti vágy sem múlt el nyomtalanul. Csabának a baleset előtt volt egy álma, hogy a HUNGARORING-en motorozik. Ez az álom nemrég be is teljesült, ugyanis vett egy GSX-R 750 SRAD-ot, ami egyesben tud közel annyit, mint annak idején az ETZ. Ezzel a motorral már nem probléma a száguldozás, de tapasztalt fejjel már nem az országúton, hanem a hungaroringi nyílt napon éli ki Csaba a szenvedélyét. Az élménynek annyira a hatása alá került, hogy mindenkinek azt ajánlja, próbálja ki magát a versenypályán, akkor nem lesz kedve senkinek az országúton száguldozni.

Technikai adatok:
Motor: 1957-es 250 Simson Sport
Első kerék: Pannónia dob, Araya felni, ETZ sárvédő, teló.
Karok: MZ
Tank: NSU
Karbi: DELLORTO, rotációs kapa papírszűrő
Hátsó sárvédő: Trophy MZ első sárvédő
Hátsó teló: ETZ
Hátsó lámpa: Pannónia
Hátsó felni: Jawa