Egy szem hátrafelé

2006.09.20. 16:16

Sok érdekeset lehetett hallani a tavaly decemberben beharangozott visszapillantó-tükrös bukósisakról, de mindenki csak valamelyik ismerősétől hallott róla, akár egy tipikus városi legenda esetében. Pedig az új találmány az év közepe óta kapható Magyarországon is, ezért azt gondoltuk, hogy kipróbáljuk.

Motoros körökben sokan hallottak a visszapillantós sisakról az elmúlt hónapokban. Volt, aki biztos forrásra hivatkozva azt állította, hogy ismerőse addig tekingetett hátrafelé a szeme előtti tükörbe, míg bele nem szaladt egy kocsi hátuljába. Mások azt mondták, hogy nem is lehet benne jól látni hátrafelé. Körkérdésünkből kiderült, hogy nagyon kevés helyen árusítják a bukót, és valamiért ott sem nagyon viszik.

A Reevu cég új bukósisakja tavasszal jelent meg az európai motorosboltok polcain. A gyártó korábban már kerékpáros sisakokba építve kipróbálta a technológiát, ezért már rendelkezett némi tapasztalattal.

A működési elv:

A bukón belül hátrafele tekintő tükör speciális optikai rendszerrel vetíti a képet a motoros sisakjának homlokrészére, ahova felpillantva a viselője láthatja a mögöttes forgalmat. A belső tükörrendszer polikarbonátból készül.

Budapesten sikerült egy motoros boltra akadnom, ahol árulják a Reevu új sisakját, és még abba is beleegyeztek, hogy a helyszínen kipróbáljam a fejrevalót. Kézbe véve a csillogó fekete sisakot, feltűnt viszonylag kicsi tömege: a bukó mindössze 1,65 kilogrammot nyom. A beépített visszapillantó tükröt nem árulja el a héjszerkezeten pukli, vagy dombocska, csak egy ezüstös csík hívja rá fel a figyelmet a homlokrész alatt, Vision System felirattal. A sisak lelke ez a homlok és a haj találkozásánál elhelyezkedő, egy centiméter magas, tíz centiméter széles kis tükörcsík, ez ugyanis maga a visszapillantó tükör.

Sajnos a próbapéldány jóval kisebb volt a fejem méreténél, így egyrészt cipőkanállal kellett felerőltetnem, másrészt a tükör magasabban helyezkedett el, mint ahogyan elhelyezkedett volna egy pont jó példány esetében. Ezért, ha látni akartam benne, alaposan a szemembe kellett húzni a bukót, mint Clint Eastwoodnak a Stetson kalapot a déli pisztolypárbaj előtt.

Az rögtön kiderült, hogy a tükör épp csak annyira van a látótérben, hogy felpillantva látni lehessen a mögöttes forgalmat, ezért kizárt, hogy a motoros folyamatosan a látványban gyönyörködjék ahelyett, hogy az előtte zajló eseményekre ügyelne.

A tükörből hátrafelé körülbelül 20 fokos szögben nyílik a perspektíva, azaz három méterrel mögöttem körülbelül négy méter széles sávot tekinthettem át. A kép élessége korrektnek mondható, a holttér jóval kisebb a normális tükörhöz képest, nincs beremegés, nem kell a fejet elfordítani, könyököt behúzni, ha hátra akar pillantani a motoros, más szóval tényleg kényelmesebb.

Igazán érdekes a motorversenyzők számára lehet még az újdonság, hiszen ők tükör hiányában csak hátrafelé tekintgetéssel tudnak meggyőződni üldözőik távolságáról, ami pedig veszélyessége mellett időveszteséget is okozhat.

Mindezt mintegy 80 ezer forintért kínálja a Reevu. Persze ennyi pénzért már egy nagyon jó felső-közép kategóriás, márkás bukósisakot lehet kapni. (Jó bukót már 40-60 ezer forint között, nagyon jót pedig 80-100 ezer forintért lehet kapni, innen felfelé következik a kuxus kategória a beépített IT-kütyükkel, no meg a MotoGP replika-változatok). Mivel törésteszt-eredmények nem állnak rendelkezésre, ezért nem lehet megmondani, hogy szilárdságban eléri-e a nagyon jó szintet a különleges bukósisak (a gyártó ugyan fogadkozik a hivatalos website -on).

Tükör a bukóba?

Az biztos, hogy a rendszernek van jövője. Elég ehhez megnézni a tavalyi beharangozó cikk melletti szavazást: az 1144 voksoló közül mindössze negyvennek nem kellene a sisak.