A biztonságos rutin

2006.08.17. 13:07

A motorosok képzése komoly vitatéma. A tapasztalt motorosok épp úgy tudják ezt, mint az oktatók. Sajnos a tanfolyamok során nincs lehetőség olyan mérvű gyakorlati tapasztalatszerzésre, ami felkészítené a leendő motorosokat a közlekedés során előforduló számtalan váratlan eseményre.

Akkor mi a megoldás? Tanuljon meg mindenki túlélni a saját kárán? Nem feltétlenül. A világ első motorkerékpár szimulátorának élete 1988-ban, azaz már több mint 18 éve kezdődött. Ebben az időben az autókhoz már számos hasonló berendezés létezett, de motorkerékpár szimulátoroknak még híre sem volt.

A Honda Asaka R&D fejlesztőközpont kapta a feladatot, hogy képi és hangeffektusok mellett a motorokéhoz hasonló kezelőszervekkel kifejlesszék a vezetéstechnikai rutin elsajátításához remekül használható eszközt. A cél, hogy a tréner használóját a veszélyhelyzetek helyes felismerésére és megoldására tanítsa, illetve rutinszerűen begyakorolja a megfelelő mozgássorozatokat. Az első prototípus 1989-ben készült el, amit aztán tovább tökéletesítettek. A használat során kiderült, hogy a motorkerékpárt szinte minden részében utánzó szimulátor mellett egy kompaktabb, könnyen szállítható, és nem utolsó sorban olcsóbb megoldásra is szükség van, ez lett a későbbiekben a Riding Trainer, azaz a motoros oktatógép.

Lassan két éve, hogy a Honda oktató szimulátorával először találkoztunk Magyarországon, de akkor még csak kizárólag bemutatóeszköz volt, de bárki kipróbálhatta a Budapest Motor Show-n, mit tud ez a szerkezet. 2006. elején viszont megérkeztek az első, valóban oktatási céllal rendelt szimulátorok. Szinte hihetetlen, de Európán belül Magyarország élen jár a berendezés értékesítésében, eddig 37 talált gazdára zömében motoros iskolákban, illetve Honda-márkakereskedésekben.

Mire való az oktatógép? Úgy tervezték, hogy segítségével biztonságosan elsajátítható legyen mindaz a motoros rutin, amit éles helyzetben balesetveszélyes lenne gyakorolni. Nincs kiszakadt nadrág, felszakadt bőr, vagy fájdalmas zúzódás. Az anyagi károkról nem is beszélve. Nem életed első, nagy nehezen megszerzett motorkerékpárját töröd ropira egy autóbusz mögül kilépő gyalogos miatt. És talán pont ez a lényeg: nem csak arra tanít, hogyan tartsd be a közlekedési szabályokat, de azokra a lehetőségekre is felhívja a figyelmet, ami mások hibájából, figyelmetlenségéből fakadva okozhat balesetet. Ezt hívjuk csúnya szóval defenzív vezetésnek, vagyis megtanít arra, hogy a gyakorló pilóta képes legyen előre megjósolni a rá leselkedő veszélyeket.