Az MZ átalakításoknak se szeri se száma. Wartburg dugó, 12 Voltos elektromos rendszer és a futómű helyrepofozása, hogy csak a leggyakoribbakat említsük, de a vízhűtés beépítése elég szokatlan megoldás. Ami pedig tovább növeli a volt NDK sikerdarab értékét, hogy ez a motor átalakítási engedélyt kért - és kapott.
Az MZ TS 250 típusú motor 1975-ben gurult ki a
gyárból, akkor természetesen még széria állapotban. Az azután
eltelt kalandos évekről talán csak maga a motor tudna mesélni.
Előző gazdája már hat éve bütykölgette a vizes motort, mire
jelenlegi gazdájához került. Később ez lett
az első olyan motorkerékpár Hajdú-Bihar megyében, amely
átalakítási engedélyt kért és kapott.
Az MZ jelenleg csak foltokban emlékeztet
egykori önmagára. Legkülönlegesebb része a vízhűtés, melyet az
előző tulajdonos maga tervezett, és alakított ki. A főtengely
végére
saját ötlet alapján készült vízszivattyút szerelt dupla
szimmeringgel, a víz hűtését pedig egy Barkasról származó
fűtőradiátor biztosítja. A Honda VF750-ről származó ventillátort
egy Wartburg termosztát kapcsolja ki-be, és a rendszer tökéletesen
működik. A rengeteg kinőtt hibával, a kiforrott megoldásokkal eddig
kb. 10 000 kilométert tett meg, és még jár a masina.
A motorblokk is átesett némi alakításon. Az
apróbb tunningok a motor élettartalmát hivatottak meghosszabbítani.
Például változott a hengerfej, nagyobbak lettek a felpolírozott
beömlőnyílások, és
a kuplung csaknem a felére lett könnyítve. Az oldaldeklit a
változtatások miatt meg kellett toldani.
Az 530-as lánchoz egyedi kihajtás készült, és
Honda NS400R-ről való lánckerék közvetít a hátsókerék felé. Mivel a
blokk a megnövekedett erő miatt
ki akart csavarodni a helyéről, felfogatását is meg kellett
erősíteni. Szerencsére a TS-ekben gyárilag a főtengelycsapágyakat a
váltóolaj keni, így az átalakításokat a szerkezet nagyon jól
viselte.
Persze egy igazi megszállott itt nem hagyhatja
abba az átalakítást. Így történt, hogy
a motor külseje is sportos jelleget kapott. Az első sárvédő
egy hosszában 1,5 centiméterrel leszűkített GSX-R 750-ről való. Így
jobban passzol az új, 16"-os Cagiva Mito kerékre. Az első féktárcsa
320 mm-es, míg a hátsó 17"-os Gilera kereket Yamaha RD fék
lassítja, valamint szükség volt még sok gyárinak látszó, de
egyedileg reszelt közdarabra.
A kormánycsapágyak kúpgörgősre cserélődtek, és
a motor egy Aprilia AF1 kormányát kapta meg. A végeredmény egy
olyan stabil motor, amely ha kell, első keréken gurul, és a
megváltoztatott áttétel miatt az elejét is könnyedén emeli. Az
elektromos részek hibáinak kiküszöbölése végett
az egész motort átkábelezték, lerelézték, és jeladós
gyújtást kapott. A 6 V-os dinamó helyett 12 V-os generátort
építettek be, ami azért nem volt olyan egyszerű, mert
beszereléséhez kellet még egy közdarab.
A Pannónia P20-as tankjára egy Aprilia
tanksapka került. A tökéletes összképet a Honda MB80-as fejidom, és
a beleépített
1200-as Audi első lámpa adja. A kormánykapcsolókat, a fék és
a kuplungkart, valamint a lábtartókat egy Kawasaki ZZR600-ról
mentették meg, az ülést pedig egyedileg gyártották az elékészült
motorra.
A kész jármű már nem emlékeztet eredeti
önmagára, azonban a változtatásoknak köszönhetően sokkal
megbízhatóbb, és persze jóval erősebb lett. Mivel már nincs rajta
mit javítani, jöhet egy másik motor, amit immár teljesen saját
elképzelései szerint fog átformálni.