Teszt: Yamaha YP400 Majesty 2009

Csak ne kezdj ki az Audi S5-össel, és jó!

2009.08.29. 07:35 Módosítva: 2009-08-30 09:29:58
Rohadt nehéz eldönteni, hogy a Majestyben mi az, amit a robogósága miatt szeretek, és mi az, amit a Yamaha saját egyénisége ad hozzá a 2,3 méter kényelemhez. Bár szerintem kicsit nagy és nehéz arra, hogy kizárólag városban használják.

Hogy miért mondom ezt? Hát azért, mert 220 kiló, ami ugyan jó mélyen – és hátul – összpontosul, de azért vicces, hogy Winkler XJR 1300-asa csak 25 kilóval nehezebb. Ez mégis csak egy robogó, ami arról szól, hogy a nyakkendős srácok megvették két millióért, és ezzel mennek könyvvizsgálni, brókerni, ügyvédni, alvóvárosi házikójukból. A dugókat elkerülik, de amikor egy picit lejtősebb placcon kell letámasztani, vagy tologatni, nem kizárt, hogy a vasalt ing hátán kiütköznek az izzadságcseppek. Tessék elhinni, nem véletlenül van rögzítőféke. A középállvány taposóját jól méretezték, nem nehéz rá felhúzni. Na de lelökni róla, azt már igen!

Az erőlködést pedig csak akkor éri meg, ha az ember tényleg kihasználja, hogy az autópályán nem csak rövid ideig képes röhögve tartani a 130-at. Sőt, még többet is. Amúgy városban egy 250-es is elég, az könnyebb vagy 60-70 kilóval, és emiatt gyorsulásban alig kerül hátrányba. Egy darabig.

Aztán vége lesz a falunak, és ott jönnek elő a négyszázas Majesty előnyei: a hosszú tengelytáv, az aluváz miatt iszonyatosan stabil, és ezek a kerekek sem annyira aprócskák, hogy ne működnének egy picit giroszkópként is. Igaz, kicsinek tűnnek, de igazából a Majesty nagy. Iszonyat hosszú, úgy 2,3 méteres, mint minden hasonló gép.

Ami a külső méreteket illeti, meglepő, de a Yamaha nem szélesebb, mint bármelyik 250-es robogó, még ha ránézésre úgy is tűnik. A test csak akkor okoz problémát, ha közben fordulni is kell, mert szélesebb folyosó kell hozzá. A nagy tengelytávnak van még egy hátránya: a robogó hasa könnyen leér. Egyszer egy akadálymentesített járdaszegélyre másztam fel, és még azt is súrolta az alján valami. Utána megnéztem, mennyi a szabad magassága: 12 centi. Az nem sok, ha megnézzük például a nagy kerekű X-Cityét, amelynek 16,5 centi.

Viszont a kis kerekűnek van csomagtartója, nem is kicsi. Integrálsisakból kettő is befér, bár először nem jöttem rá a módjára, és káromkodtam, hogy a katalógusok fotózásához honnan szereznek olyan pici sisakokat. Tény, hogy hiába nagy az üreg, nem lehet csak úgy behajigálni. A vezető helye alatt az ég felé nézve fér be a bukó, az utas alatti alagútba pedig úgy kell bedugni, hogy hátrafelé nézzen. És az ülés alatti raktér megvilágított, ahogy kell, nyitni pedig a gyújtáskapcsoló visszaforgatásával lehet, yamahás szokás szerint.

A kormányoszlop két oldalán van még két rekesz, az egyik nagyobb és zárható, a másik pici és nem zárható. Persze ezek a lehetőségek pontosan ugyanazok, mint korábban voltak, az, hogy a Majesty orrát és fenekét kicsit átszabták, semmit sem változtatott a dolgokon. Az átlépőnyílás műanyagjai, főleg a tank körül, lehetnének igényesebbek.

Az ülés fotelszerű, ahogy egy nagyrobogótól elvárhatjuk, és már csak azért is jó, hogy lépcsőzetes, mert gyorsításkor megakasztja a vezetőt, nem tud teljesen hátracsúszni. A hátsó ülés sokkoló méretű, akár ogrelányokat is hurcolhatunk hosszú túrákra, olyan széles. Kár, hogy nincs rendes kihajtható lábtartó hozzá. Én átlagos magasságú vagyok (173 centi és 5 mm), a térdem előtt még egy szűk arasznyi távolság volt, a lábam kényelmesen leért, és a szél a fejem fölött elfújt. Csikós is kipróbálta (187 centis), ő már kapott egy kis sisakcibáló turbulenciát.

A négyszáz köbcenti nagyjából az a határ, ahol már elgondolkodnak a mérnökök, hogy egy- vagy kéthengeres legyen, a Honda a kettő mellett döntött, a Yamahának elég volt egy. Ezért alapjáraton van vibráció, az SW-T400-é szinte villanymotor ehhez képest. De legalább lelkesen pörög fel, és az autókhoz viszonyítva rettenetesen megy. Igaz, érzetre jobban gyorsul, azért a százhoz kell cirka tíz másodperc. Viszont azok az autók, amelyek ugyanennyit gyorsulnak papíron, mindig lemaradnak mellőle, amikor vált a vezető, hacsak nem egy gyári tesztpilótával akadunk össze. A CVT-váltó nem hibázik, csak húzni kell a gázt, így némi kezdősebességgel meg kis szerencsével egészen meghökkentően erős kocsikat lehet legyorsulgatni. Persze, amikor összeakadtam egy Audi S5-össel, kaptam az arcomra, de hát a remény hal meg utoljára.

Normál városi menetben fel sem tűnik, mennyire jó a fék, teljesen átlagosnak tűnik, de nagyobb tempónál az ember egyszer csak azt mondja: hűha, ez nagyon fog. Oké, a fenekében lengő motorjával sosem fog az első kerekeire állni, de a Majesty fékjeinek hatékonysága tényleg elismerést érdemel, meg az is, hogy a fékkar állítható. Lassításkor rendesen van motorfék is, amikor pedig már egészen lelassult a robogó, a kuplung old, és a motor kellemes durrogással átáll alapjáratra. Talán kétmillióba bele kellene férnie már az ABS-nek is, és akkor azt mondanám, tökéletes. Hiszen ennyiért már egy autóba (na jó, Daciába) is berakják.

A futómű értelemszerűen robogó jellegű, hátul tobzódik a rugózatlan tömegekben, a rugóútjai sem túl nagyok, de alapvetően elboldogul. Igaz, a durvább bukkanókat nem kirugózza, hanem átbukdácsol rajtuk, mint egy hajó, de ez a kisebb kerekű robogónál így van. Azt sem szereti, ha hosszanti bordás aszfalton kell kanyarodni, ezt azonban el tudtam fogadni műfaji sajátosságként, sima úton amúgy kezes, jól dönthető, ahogy kell, és kiváló az egyenesfutása.

A Majestyt tényleg nehéz nem szeretni. Beéri tízezrenként egy szervizzel, nem fogyaszt sokat, 4-5 liter között odafigyelés nélkül el lehet vele járni. Ráadásul előzékeny is, mert már akkor vadul villog a tankszint, amikor még csak 10 liter fér a 14 literes tartályba, igaz, jobb korán tankolni, mint tolni.

Műszaki adatok

Motor: egyhengeres, vízhűtéses, négyütemű, négyszelepes
Lökettérfogat: 395 cm3
Furat x löket: 83 x 73 mm
Kompresszió: 10,6:1
Max. teljesítmény: 34 LE 7000 1/min-nél
Max. nyomaték: 36 Nm 6000 1/min-nél
Keverékképzés: elektronikus üzemanyag-befecskendező
Váltó: fokozatmentes automata (CVT), röpsúlyos kuplung
Futómű: elöl teleszkópvilla, rugóút: 120 mm; hátul motorral egybeépített lengőkar, rugóút: 104 mm
Első fék: két darab 267 mm-es tárcsa
Hátsó fékek: 267 mm-es tárcsa
Gumik: elöl 120/80-14, hátul 150/70-13
Méretek: (H. x SZ. x M.): 2230 x 780 x 1380 mm
Tengelytáv: 1565 mm
Szabad magasság: 120 mm
Ülésmagasság: 760 mm
Száraz tömeg: 220 kg
Üzemanyagtank térfogata: 14 liter