Erre futja 200 millióból

2011.04.01. 14:22 Módosítva: 2011.04.01. 21:36

Az Antro Csoport már évek óta fejleszti Solo-Duo hibridautóját, most pedig egy titkos projektről rántották le a leplet: a kétszázmillióból fejlesztett Moveo villanyrobogóról. Az autó gyártása egyelőre nem körvonalazódik, de a Közlekedési Múzeumban bemutatott, ultrakönnyű villanyrobogót már akár jövőre gyárthatnák.

Eleinte nem értettem, miért mutatják be ezt a járművet, és a Közlekedési Múzeumban tartott sajtótájékoztatón elég vontatottan csöpögő információktól is csak nagyon lassan oszlott a homály. Nyilván egy olyan helyen, ahol nem csupán a szakemberek beszélnek, hanem például államtitkárok is, ez így megy. Mindenesetre amikor V. Németh Zsolt, a Vidékfejlesztési Minisztérium Államtitkára kijelentette, hogy reméli, a Moveo is elfoglalja méltó helyét a magyar járműipari találmányok sorában, kicsit megrémültem. Szerencsétlenkedjenek itthon, vagy hasznosítsa valaki más külföldön, ahogy Galamb József, Barényi Béla és a többiek tudását? Netán tudomást se vegyen róla a világ, ahogy Csonka János is csupán Magyarországon számít a porlasztó feltalálójának?

Remélem, Antróék nem járnak így, de a Moveo harmadik prototípusát ekkora publikum előtt bemutatni érzésem szerint nagy merészség volt, hisz ez még egy ideiglenes megoldásoktól hemzsegő, nem túl flottul kinyitható példány. Bár tény, ha egyszer már összeállt, szépen ment.

Fokozza az értetlenséget, hogy találmánynak nevezték a Moveót, holott sem az elektromos robogót, sem az összecsukható robogót már nem kell feltalálni. Sőt, ma már léteznek összecsukható elektromos kerékpárok is, és első ránézésre ez sem tűnik többnek.

Aztán a sajttáj után a fejlesztőkkel beszélgetve összeáll a mozaik: ilyet, pláne ilyen könnyűt ma még senki sem gyárt. Bár a hordozhatóság köré kitalált elmegyek a buszmegállóig-összecsukom-felszállok kerettörténet szerintem sántít: aki próbált már tizenvalahány kilós babakocsival felszállni buszra, érti, miért. És ez huszonöt kiló. Illetve huszonöt lesz, mert most még harmincöt, a műanyag héj alatti fémváz miatt. Az már egy Magyarország-kompatibilisebb életkép, hogy az ember megfogja, felviszi az irodába, a lakására, így nem lopják el. Továbbá egy-két óra alatt fel is töltheti, amire szükség lehet 35 kilométeres hatósugárral. Külföldön egyébként lakóautósoknak is eladható lenne, hisz könnyű, kis helyet foglal és lehet vele szaladgálni a nyaralóhelyen.

Ha szigorúan vesszük, a Moveo összkerékhajtásos, hisz mindkét kerekében dolgozik egy-egy 400 wattos agymotor. Ezzel nem a terepezőket akarják kiszolgálni, ekkora teljesítménnyel a gép akár 45-tel is mehet, vagyis a hazai előírások szerint már segédmotoros kerékpárnak minősül, és a hajtásához szükség van bukósisakra is.

A bicikliszerű külső magyarázata, hogy nagyon filigránra akarták készíteni a kis menetellenállás miatt. Hegedűs Zsolt, akit feltalálóként mutattak be a közönségnek, elárulta, hogy a kerekeken látszólag kerékpárgumi van, ám a Schwalbe gumigyár speciális, megerősített vázszerkezetű gumikat készített. Ráadásul defektet sem kap – illetve, ha kap, akkor is tovább tud menni –, mert az abroncson belül karbonbetétek is vannak. Egyébként a vázon kívül minden részegységet, beleértve a motorokat, akkukat, elektronikát beszállítóktól szerzik majd be.

Kicsit furcsa a Moveón ülni. A szállításkor hátizsákként funkcionáló háttámlának tényleg neki kell dőlni, a lábakat pedig jól előrenyújtani. A szériaváltozatba pedálgenerátort is terveznek, ha már gyengülne az akku, bár Hegedűs szerint egy átlagosan edzett ember úgy száz wattot tud nyomni, ami nem sok. Egy Tour de France-versenyzőnek ötszáz wattos teljesítménnyel már jobbak az esélyei, de ez csak akkor működik, ha kellő hűtésről gondoskodunk, mert a bicajos izomzatát a menetszél hűti.

A tervezett karbonvázas héjszerkezet már tényleg könnyű lesz, és ha erre nem kérdezek rá, soha ki nem derül: kitalálták, hogyan lehet viszonylag gyorsan, nagy sorozatban gyártani majd a szénszálas elemeket. Igaz, jelentős élőmunkaigénnyel, de az Őrségben akad. Az előzetes kalkulációk alapján 2900 euró, azaz nyolcszázezer forint körül lenne, vagyis nem lesz a kínai villanyrobogók konkurense.

Évi tizenötezres sorozatnagyság mellett akár két év múlva megtérülhetne az a másfél milliárd forintos beruházás, amire szükség lenne – mondja dr. Slezák Tamás, aki befektetőként és résztulajdonosként volt jelen a sajtótájékoztatón. Azonban az ő anyagi lehetőségei csak a fejlesztésre elegendők, ehhez még fel kell kutatni a befektetőket. Ami talán bonyolultabb dolog, mint kinyitni a Moveót. Reméljük, sikerrel járnak.

A Közlekedési Múzeumban egyébként a Múzeumok Éjszakáján megtekinthető lesz a Moveo mindhárom prototípusa.