Drága az autózás? Itt egy Honda

2012. március 31., szombat 12:18
A robogóipar még mindig képes meglepni, pedig néhány pofára esés után úgy érzem, már ismerem néhány törvényszerűségét. Aki rosszul választ, egy életre megutálja a kategóriát, akinek viszont szerencséje van, garantáltan megnyomorítva érzi majd magát, ha kénytelen újra autóba ülni.

Hiába mondanak mást, az ötven köbcentis, négyüteműekk ereje csak a lakó- pihenő övezetben elég. Akinek viszont van A1-es jogosítványa, úgyis 125-öst választ, de nem kétüteműt, mert az annyit fogyaszt mint egy autó, és még büdös is. Egy ekkora négyütemű már mindenre használható, jár hozzá a közlekedési élmény és fillérekbe kerül a fenntartása.

Itt van például a Honda NSC110 Vision robogó. Nem csak motormérete de a célszerűsége miatt is közelebb áll a nyolcadliteresekhez. Mivel kistestű, nem kétlem, hogy elődeihez, a Lead 100-hoz és 110-hez hasonlóan ebből is rengeteget látunk majd a városban, rendszám nélkül. Mivel létezik belőle ötven köbcentis kivitel is, a nagyobbat arról lehet felismerni, hogy jó japán szokás szerint ennek is háromszög van a hátsó sárvédőjén, de nem fehér matrica mint régen, hanem a műanyagba öntött minta.

A Vision hidegen járó blokkjának vibrációi a teljes lámpaidomot és a műszerfalat berázzák. Az egyszerű acélcső váz a kormánytengely felé vezeti el a rezonanciát, és a furcsa remegés csak elindulás után szűnik meg.

Először arra gondoltam jaj, már megint egy gumivázas robogó. Meg sem tudom számolni hány hasonlóval mentem az elmúlt években. Úgy fest, a jelenség mára iparági sztenderdé vált, és nem csak kistestű típusok közt. Aztán túltettem magam a problémán, mert a koncepció amúgy teljesen jó.

A gyártók azért variálják egyfolytában a robogók kerekének méretét, mert sem a kicsi, 10-12 colos sémára, sem a nagyobb, 14-16-os kerekűekre nem mondhatjuk, hogy egyértelműen jobbak, mint a másik építési iskolába típusai. A Vision kerekei elől és hátul is 14-esek, így aki ráül, joggal reméli, hogy egyetlen belső szerve sem szakad le, ha mondjuk meghódítja a Hungária körutat. Cserébe csak egy bukósisaknak jut hely az ülés alatt, mert a másik helyét elveszi benzintank.

Az én sisakom annyira beleszorult a vödörbe, hogy mindkét kezemre szükségem volt a kivételéhez. Valószínű, hogy ennek a sokféle kapható sisakhéj-méret az oka, illetve az, hogy az enyém állrésze felnyitható, így eleve vaskosabb, mint egy közönséges zárt bukósisak. Mindegy, mert azt is megtudtam, hogy a napi bevásárlás csomagjai tökéletesen elférnek a rekeszben.

A Visionnel annak ellenére nagyon jó robogózni, hogy álló helyzetben kismértékű ellenállást okoznak a kormányban az idomok alatt tekergő csövek, bovdenek és elektromos vezetékek. Ilyenkor jól hallható, hogy a thaiföldi gyárában nem adtak megfelelő utasításokat az összeszereléshez. Ez természetesen nem érezhető menet közben, de azért furcsa egy Hondán, pláne úgy, hogy kiváló SH125-ön nem érezni ilyesmit.

A Vision tervezőit nem a meleg víz feltalálásával bízták meg, így rutinos robogógyártóként csak azt pakolták bele ebbe a gépbe, amivel egy kicsit minden konkurens modell elé kerülhet ez a tömegmodell. A motor befecskendezős, miközben még bőven vannak egyszerű, karburátoros típusok is a piacon, de ennél is sokkal fontosabb, hogy szemben az ötvenes alapváltozattal, a Vision 110 fékei integrált rendszerűek, vagyis ha az első féket húzzuk, kicsit fog a hátsó is, és fordítva.

Remek érzés lassítani a Hondával, nem is gondoltam volna, hogy a kis első tárcsa-, és a hátsó dobfék együttes használatával ennyire rövid úton meg lehet állni. Más sem gondol ilyesmire, és a Honda pont ezért fejleszti a kombinált fékrendszert olyan régóta. Ha jól emlékszem, először egy rettentő nehéz sport-túramotoron, a CBR1000F-en jelent meg, valamikor 1991 táján. Volt aki egyből kiiktatta, mások viszont annak köszönhetik az életüket, hogy a rövidebb féktáv miatt nem futottak rá a kamionra, amikor az váratlanul bevágott a belső sávba.

A Vision 110 legfőbb erénye, hogy teljesen kiszámíthatóan működik. A gyorsulás egyszemélyes használatkor, hetvenes tempóig egy középkategóriás autó szintjén mozog. Néhány nap azonban mindig teljes gázzal gyorsítunk, míg ez az autókra általában nem jellemző, így végül a Visionön ülve a csúcsforgalom hercegének érezzük magunkat. A kocsisorok előtt közlekedni nagyszerű érzés, eléjük kerülni pedig nem csak a buszsávon lehet. A Vision olyan keskeny, hogy még az utas lábtartója is külön kihajtható, nem az idomot szélesítették ki a megfelelő helyen. Más kérdés, hogy amikor ketten ültünk a robogón, alaposan vissza kellett vennünk az arcunkból, mert a korábbi 75-ös utazótempóból eltűnt egy tízes és a gyorsulás is romlott valamelyest.

Egy hét alatt mindenféle helyzetben kipróbáltam kis Hondát és a végén már a váz a futómű nem éppen végtelen határai sem zavartak. Jót robogóztam, fogyasztási rekord nem született, de hirtelen ötlettől vezérelve elmentem Budapestről Visegrádra és a várakozásaimmal ellentétben, a kőkemény ülés ellenére nagyon jól esett ez a laza robogós kirándulás. Végigzötyögtem a közeli hegyi szerpentinen, ahol néha a térérzet megváltozása miatt túl gyorsan mentem. Ilyenkor már alig bírta követni a futómű az út egyenetlenségeit. 100 teljesen vegyes kilométer után tankoltam 2,75 litert, visszajöttem a városba és másnapra kieszeltem az utolsó erőpróbát, hogy kiderüljön, visszagurul-e Budapest egyik legmeredekebb utcáján a Vision 110.

Az kísérletről Papp Tibi készített videót és elhatároztuk, hogy mostantól minden B125-ös motort és robogót elhozunk majd a Kiscelli utcába, hogy legyen némi összehasonlítási alapunk.

Míg a közelemben egy futár lábbal segítette felfelé kivénhedt Suzuki Sephiáját, addig a 110 köbcentis Honda óra szerint ötvenig gyorsult fel, mielőtt elértem vele a kanyart. A próbát a biztonság kedvéért többször is megismételtük, de mindig hasonló eredményt kaptunk. Lám, a rendszámköteles kategória alján is van élet, 9 lóerő és 8,7 newtonméter elég egy élhető és élvezetes robogós élethez.

Hogy megtudjam a Honda Vision fenntartási költségeit, felhívtam egy budapesti márkakereskedést. Az már kiderült, hogy száz kilométer benzinköltsége nagyjából 1200 forint. Ennyi pénzből a jó öreg referencia-Swifttel érintőgázos használat mellet sem tudok megtenni 40 kilométernél többet, miközben rengeteget állok a dugóban, vezetési élményről pedig jobb, ha nem is beszélünk.

A Vision, és néhány kisebb motorral szerelt robogó szervizintervalluma meglehetősen rövid, mindössze 4000 kilométer. Ennek magyarázat egyrészt a csekély motorolaj-mennyiség, másrészt a cserélhető olajszűrő hiánya lehet, valamint az, hogy ezeknek az ingázásra is alkalmas gépeknek sokszor az éves futásteljesítménye nem több ennél, és évente egy karbantartás amúgy is erősen ajánlott. A szervizteendők elsősorban tehát az olajcserére, a levegőszűrő ellenőrzésére, és ha kell cseréjére, illetve az általános ellenőrzésekre korlátozódnak. A munkaidő körülbelül másfél óra lehet, a szervizdíj pedig összesen 16 ezer forint, az egyik budapesti hondásnál.

Évi 3768, vagyis negyedévente 942 forint, szenvedélybetegek kedvéért másfél doboz cigaretta, önsorsrontók kedvéért három vonaljegy áráért tudnék budai ficsúrként biztosítást kötni a Vision 110-re. Ja, múltkor ennyiért parkoltam egy rövidet a Nádor utcában.

A Honda legolcsóbb rendszámos robogója meglepő módon tényleg nem drága. Ára, a pofátlanul magas, 95 ezer forintos regisztrációs adóval együtt 583 ezer forint. Jóllehet a Hondának a kategóriában még ritka befecskendezős motorja és kombinált féke miatt nincs közvetlen versenytársa, azért az beszédes, hogy egy hasonló méretű, de kisebb teljesítményű és kiskerekű Piaggio Fly 100 595 ezer forintba kerül, a műszaki szempontból hagyományos, de nagyobb és erősebb Kymco Agility City 125-ért, regadóval 562 ezer forintot kérnek, míg a Keeway Outlook 125-öt 500 ezerért hirdetik.

A felsoroltakon kívül további fél tucat hasonló, ingázásra és kétszemélyes városi használatra tökéletesen alkalmas típust találunk a kínálatban. Többségük megfelelő lehet a B125-ös, vagyis gyorsított A1-es jogosítványhoz, esetleg a bank által visszavett, hiteles autó helyett, vagy ha valaki már elegendő élményanyagot gyűjtött a városi tömegközlekedésről. Ígérjük, rengeteg pénzt spórolunk majd, és hetente az orruk alá dörgöljük, hogy városban autózni többnyire irdatlan baromság, a száztizes motor vezetéséhez nem kell berepülőpilótának lenni, és, hogy az okos közlekedés lehetősége itt van az orruk előtt, csak érte kell nyúlni.

Ha többet szeretne tudni a B125 világáról, nézzen át Totalbike.hu/B125 oldalunkra, ahol mindent megtalál, amire szüksége van, és azt is, amire nincs.

Címkék:

Motorválasztó

mi ez?

Ha már tudja, hogy 125-öst szeretne, de még nincs meg a kiszemelt kedvenc, használja motorválasztónkat. Ár, felépítés vagy praktikus szempontok alapján böngészhet a motorkák között, de az egyes márkák kínálatát is egyetlen kattintással lekérdezheti. Anélkül, hogy nyüstölnie kéne az egér gombját, fotókat is nézegethet a kínálatról, ha a lista bal szélén látható ikonon felejti a nyilacskát. Ha megtetszik egy motor, rákattintva részletes adatlapot húzhat ki kartotékunkból.
Nem csak az ár és a felépítés lehet fontos a választásnál, legalább ennyire számít, hogy milyen messzire lehet eljutni egy tank benzinnel, mennyire van jó erőben a motor, illetve mekkora súllyal kell birkózni vezetése közben. A hatótáv esetében három literes fogyasztást vettünk alapul, ebből számítva a megtehető kilométereket, a gyors és könnyű gombokkal pedig teljesítmény, illetve súly alapján rangsorolhatja a motorokat, robogókat.
Ha bizonytalan, milyen 125-ösre van szüksége, ne tétovázzon, olvassa el Motordoktorunk alapművét, amelyben mindent megtudhat a választási szempontokról.

Praktikus gépet szeretne, de kicsivel nagyobbat, mint egy 125-ös? Használja az A2 jogosítványhoz hangolt motorválasztónkat! Az új, Magyarországon is érvényes európai jogosítványkategória maximum 35 kW-os, vagyis 47 lóerős motorokat enged meg – ebben a nagy halmazban szinte minden megtalálható: robogó, meztelen gép, enduro, custom vagy túramotor. Ár, felépítés vagy használati szempontok alapján böngészhet, de az egyes márkák kínálatát is egy mozdulattal lehívhatja. Képeket nézhet, szerelembe eshet a szemére hagyatkozva: elég, ha a lista bal szélén látható ikonon tartja az egér által vezérelt nyilacskát. Ha megtetszik egy motor, rákattintva részletes adatlapot nyithat meg az adatbázisunkból. Nem csak az ár és a felépítés lehet fontos a választásnál, ugyanennyit számít az üzemanyagtartály mérete – ebben a kategóriában átlagban 3-4,5 literes fogyasztással számolhatunk. Tanulmányozza át a teljesítményadatokat, a lóerőt és az elérhető nyomatékot. Nőknek az ülésmagasság is számít, az örömet keresőknek meg az alacsony tömeg. Ne legyen bizonytalan, a motorválasztó segítségével válassza ki melyik motor a legalkalmasabb önnek.

Hirdetés