2014.04.03. 06:29 Módosítva: 2014.04.03. 08:44

Napok óta tökéletes motoros idő van: elkezdődött a szezon. És ha mi elkezdjük a szezont, akkor az el van kezdve, kérem. Rögtön az első héten ruhát, sisakot, cipőt, kesztyűt tesztelünk - hogy legyen miben motort tesztelni, tanfolyamra menni. Mert kell, ami megvédjen, ha esetleg taknyolnánk.

Elsőként régi partnerünk, a Shox áruház kínálatából böktünk rá pár darabra. De nem csak úgy vaktában. Praktikus és pojácai szempontok egyszerre vezettek.  A ruhadaraboknak az én személyes, talán furcsa, de egyáltalán nem egyedi felhasználói profilomnak kellett megfelelniük. Én leginkább a városban közlekedem motorral, túrázni olyan ritkán megyek, hogy szinte soha. De legalábbis nagyon ritkán.

Nekem arra kell a motor, hogy a budapesti forgalomban a napi ügyintéznivalóimat a lehető leggyorsabban, legköltséghatékonyabban tudjam elvégezni. De ez nem jelenti azt, hogy mindenáron motorozni akarok, ha esik, különösen, ha havazik, nem erőltetem a dolgot. Éppen ezért nem kell tetőtől-talpig bőroverall, térdkoptató, nem kell hiper thermo hacuka, tökéletesen szélzajmentes sisak és koptatókkal ékesített csizma sem.

Viszont kell egy felhajtható állvédőjű sisak, mert szemüveges vagyok. Egy ilyen sisak fel- és levételekor nem kell a szemüveggel bajlódni, ráadásul, ha nagyon meleg van, csak felhajtom az állvédőt, és máris szellőzik a fejem, éri a szél az arcomat. A lábamra olyan bakancsot szeretek húzni, ami védi a lábfejemet (fémbetétes) és rendesen tart (nem csak egy szimpla félcipő). Amiben egyébként akár egész nap lehetek, még olyankor is, amikor nem a motoron ülök. Kesztyűből olyat szoktam hordani, amin van az ökölnél kemény protektor, dzsekiből is olyat veszek fel, amiben van ütéselnyelő betét. De nadrágból eddig a „legmotorosabb” dolog a szimpla, farmerszabású bőrnadrág volt, az utóbbi években leginkább a farmeremre húzott kemény térd- és sípcsont protektorral fokozom a biztonságérzetemet.

A fenti szempontok alapján választottam ki egy viszonylag olcsó, felhajtható állvédős sisakot, egy teljesen bőr kesztyűt, meg egy sportos fazonú, városi használatra tervezett cipőt. A kabát és a nadrág kiválasztásába már egy kis pojácáskodást is belekevertem. Mivel egy BMW F800GS Adventure tesztmotorral voltam hivatalos a Driving Experience alap tanfolyamára (a motorról és a tanfolyamon szerzett élményekről is hamarosan írok), a roskadásig rakott polcokról olyan kabátot és nadrágot emeltem le, ami színében és formájában is passzolt a motorhoz. A sisak, a cipő és a kesztyű hosszú távú tesztelésre nálam maradnak, a kabátot és a nadrágot hamarosan egy másik modellre cseréljük, hogy ne csak homokszínű túraendurókhoz lehessen használni.

Kiskunlacházára oda-vissza, meg egy is túlzással reggeltől estig motoroztam a reptéren kijelölt pályán összesen vagy kétszáz kilométert, aztán még egyszer ennyit mentem a városban, elég sok benyomást sikerült szereznem minden cuccról. Reggel, illetve este, mikor tíz fok alá csökkent a hőmérséklet, a bélelt nadrág és kabát tökéletesen hőszigetelt, a szél sem fújt be sehol. Illetve a bokámnál éreztem, hogy egy magasabb szárú csizmában kellemesebb lenne, mert a félmagas szárú cipőhöz képest túlságosan is felcsúszott a nadrág szára, és a térdprotektor is feljebb csúszott, mikor a motoron ültem.

Talán egy számmal nagyobb nadrággal hosszban kevesebb lett volna a gond, csak az meg lötyögött volna rajtam - ilyenkor az állítható protektor elhelyezés sokat segít, de ennél a nadrágnál nem találtam a lehetőségét. A komfortérzetem közel tökéletes volt, de ahogy erősebben sütni kezdett a nap és jóval melegebb lett, éreztem, jó lenne kivenni a nadrágból a bélést, de a reptér közepén nem álltam neki vetközni-matatni. Így inkább csak kinyitottam a zipzárral nyitható-csukható szellőző nyílást, ha haladtunk, ez már elég volt. A kabátban kevésbé volt melegem (a felsőtestemet jobban érte a szél, és nem melegítette a motorblokk hője), ráadásul ezen elől és hátul, sőt a karokon is volt kizipzározható szellőző, meg ugye lehetett játszani azzal, meddig gombolkozom ki. Egy ilyen kimondottan motorozáshoz gyártott dzsekit, nadrágot részletesen átvizsgállva, számba véve a sok funkciót és extrát, mellé téve a harminchétezres, illetve nadrágnál a huszonnyolcezer forintos árat, elgondolkozik az ember, mi a fene kerül egy közepesen divatos kabátban vagy márkás farmerben ugyanennyibe, vagy adott esetben sokkal többe. 

A kesztyűknek kell még egy kis bejáratás, hogy a gombokat kényelmesen elérjem a kormánykapcsolón, de alapvetően kényelmesek, a tépőzárakkal pont elég szorosra lehet állítani a csuklónál. Azt viszont érezni lehetett, hogy a sok lassú és koncentrációt igénylő manőver után belemelegedett a kezem, szóval nyáron nem kell majd negyven fok, hogy beleizzadjon az ember keze - de ez nem is nyári kesztyű. A cipő teljesen jól vizsgázott az első napon, de aztán a városi rohangászás közben kiderült, hogy sokat járni, vagy egy helyben állni nem kényelmes még benne, igaz, ez napról napra javult. Elég széles a lábfejem, emiatt egy picit még szűk, sok egy helyben állás után eléggé bizsereg a talpam, de az oldalirányba nehezen deformálható talp és a bokavédő betét, illetve a bokát jól tartó tépőzáras szíj megnyugtat, mikor motoron ülök, a jól szellőző felsőrész miatt pedig az egész napos használat közben is komfortos a klíma. Így mondják szépen, hogy nem izzad bele a lábam, és nem is büdös az egész napos hordás után.

A Jet márkájú, de egyáltalán nem jet-sisakot addig-addig próbálgattam, míg egy L-es méretűnél megállapodtam. Nem lötyög, de nem is szorít, a mikro-metric csatot könnyű kezelni. A beépített napszemüveg nagy jóság, aki még nem próbált ilyen rendszerű sisakot, az tegye meg mielőbb. Különösen szemüvegeseknek nagy áldás, mert nem kell a dioptriás napszemüveggel bűvészkedni. Egyedül a sisak tetejére szerelt mozgató bütyköt kellett szoknom, a legtöbbször nekem jobban kézre állt volna egy bal fül alatti mozgató mechanizmus, igaz, így, a kobakom tetején könnyebben elérem jobb kézzel is. Hogy csöndes sisak lenne, az erős túlzás, de ez azért fejforma függő dolog is, talán másnak, más motoron jobb jobb a zajkomfortja. Éppen ezért érdemes a Shoxnál a teszt-lehetőséggel élni: mindenki kipróbálhatja a neki tetsző sisakokat a vásárlás előtt. Ez egy jó dolog, nagyon nem mindegy, hogy az adott ember fején és az adott motoron hogy viselkedik egy sisak.

A galériában található képek aláírásaiban még több információt találhatnak, és természetesen a nálam maradó darabokról folyamatosan referálok, a következő hónapokban kiderül, hogy bírják a nyüstülést, mi kopik, szakad, vagy bolyhosodik.