Gazdaságos ingázósok egymás ellen

Suzuki Burgman 125 ABS vs. Yamaha Majesty S 125

2014.09.25. 06:43 Módosítva: 2014-09-25 08:02:18
Autót az ember általában praktikus érvek mentén választ. Motort inkább érzelmi szempontok alapján. És robogót? Itt kacsintgat egy kevésbé csinos, kicsit széles csípőjű, meg egy tüzes tekintetű, ki melyiket vinné haza?

Életkor kérdése is, de a robogóknál a használhatóság sokak számára fontosabb kritérium, mint a csodadizájn. Természetesen a fiataloknak készülő ötveneseknél nem az a fontos szempont, mennyire véd a széltől, esőtől, hová lehet pakolni – szörnyű világ az, ahol a kamaszokat inkább ez, és nem a dögös kinézet, az extravagáns részletek érdeklik. De a százhuszonötösök, különösen a nagyobb testű százhuszonötösök már nagyon más tészta: ezek sokszor autó-helyettesítőként funkcionálnak. És aki autó helyett akar egy ilyen robogóval közlekedni, az jó eséllyel többre értékeli a jó szél- és vízvédelmet a király kipufogóhangnál, meg a dögös dekornál. Azért persze ne legyen olyan randa a gép, mint a lóharapás, senki nem szereti égetni magát.

A Burgman 125 tudja a lóharapásnál szebbnek levést, de azért ez nem az a forma, amit meglátva azonnali birtoklási vágyunk kerekedne. Kicsit jellegtelen, de nem bántó a dizájn. A Majesty viszont nagyon modern, jó kiállású, sportos robogó. Az ember már ránézésre is gyorsabbnak, agilisabbnak gondolja, mint a használt-szappan formavilágú Burgman. Tessék nézni: peres gumik, sportos felnik, rövid, tömzsi alsó teleszkópszárak, egyetlen, fekvő rugóstag hátul, agresszív tekintet, ledes menetfény, satöbbi. Már ennyi elég lehetne, hogy bárkit, aki sportosan menő robogóra vágyik, megvegyen kilóra. Ráadásul a futóműve is feszesebb. Csak hát.

A baj az lehet, hogy a Majesty-t tesztelő fejlesztők nem próbálták a gépet máshol, csak tükörsima utakon, hibátlan útburkolatú szerpentineken. Mert ha csak egy métert is mentek volna bármelyik szabadon választott budapesti utcán, szóltak volna a marketingeseknek, hogy tudjuk, tényleg tök jól hangzik, hogy a mi robogónkon nincs a két lábdeszka közt púp, ezért fel- és leszállni is könnyebb, meg aztán pakkot is lehet a lábak közé tenni. De inkább tegyünk be valami merevítést, legyen ott egy púp, és a prospektusba írjuk be, mennyire jó a Majesty váza. De sajnos ez nem történt meg, ezért olyan a Majesty-vel motorozni, mint ha egy döngölőbékával (ez az a pattogó, talajtömörítő munkagép) próbálnánk az autók és kátyúk közt lavírozni. Nem túlzok, nem kell hozzá nagy úthiba, már a kicsit is hullámos (tehát átlagos budapesti) úton is érezhetően remeg a kormány, rezeg a villanyak.

Sajnos az, ami rendes útfelületen működik, az nálunk, a magyar aszfalton kínkeserv: az alacsonyabb profilú gumik és a sportosra hangolt futómű nagyon gyorsan kihozza a váz gyengeségét. A Majesty-hez képest a Burgman sziklaszilárd. Vázremegést nem érezni, a ballonosabb gumik és a lágyabb rugózás még úgy is kellemesebbé teszik a motorozást, hogy a hátsó futóműben csak hagyományos rugóstagokat találunk. Hasonlóan jók voltak a tapasztalataink a kétszázassal is, ami gyakorlatilag ugyanez a motor, csak hetvenöt köbcentivel nagyobb blokkal.

Teljesítményben nincs különbség, mindkét robogó tizenkét lóerős, de papíron a Majesty valamivel nyomatékosabb. Ugyanakkor lámpától gyorsulva (mindkét robogón egyforma súlyú vezetővel) a Burgman gyorsabban vette a lapot, hamarabb indult, majd folyamatosan, igaz nagyon kis mértékben növelte az előnyét. Ebben a méretosztályban nagyon számít a súly, ha már a korpulensnek semmiképp sem nevezhető Zách Dani ült a Majesty nyergében, behozhatatlanul jobban gyorsult. Harminc kiló, amivel Dani könnyebb nálam, a 125-ösöknél nagy különbség. Ezeknél a robogóknál nulla-százat mérni nem sok értelme van, hiszen a csúcssebesség sem sokkal több, 110-115 körül végük van. De nem is autópályázásra vannak kitalálva, viszont agglomerációban, városban épp elég ez a teljesítmény, ráadásul három literes fogyasztás alatt elgurul mindkettő.

A Burgman nagyobb valamivel, mint a Majesty, ez leginkább a lábtérnél érződik. Én 185 centi magas vagyok, az én térdeim már nekifeszülnek a Majesty idomának, ami azt is jelenti, hogy térdprotektor nélkül fájdalmasan odavághat a dizájnos taréj a térdkalácsnak. A két robogót teljesen más testhelyzetben kell vezetni, a Burgman inkább tespedős, a Majesty-n motorozás-szerűbb a testartás. ezzel együtt nem kevésbé agilis a Burgman, jól lehet vele kis helyen is manőverezni, szűken fordulni, de meg kell szokni a pozíciót.

Mindkét robogó gyári plexivel rendelkezik, a Suzukié magasabb és magasabbra is ér, a Yamaháé szélesebb, de alacsonyabb. Ennek köszönhetően valamivel jobb védelmet kapnak a markolatok, de már nyak alatt érezni a menetszelet. A motoros lábai mindkét robogón elég jó szél- és esővédelmet kapnak, bár, mint tudjuk, az igazi megoldás az utólag felszerelhető lábzsák, az alatt nem ázik, nem fázik az ember lába. A lábdeszka-lábtartó témát eltérően közelíti meg a két modell, a Burgmanen az utas is egy trepnire teheti a cipőjét, a Majesty-nek vagány, sportos, kihajtható lábtartói vannak.

A két robogó formája már az orr-részen is nagyon különböző, de a nyereg és környéke mutatja az igazi nagy eltérést. A Suzukinak elfektetett Barbapapa formájú a nyerge, az utas nem panaszkodhat, hogy az ő feneke alá nem jutott párna. A Yamaha farokidoma eleve úgy ágaskodik az égnek, mint egy igazi sportmotoré, a nyereg formája is ezekre hasonlít. Mindkét robogón a slusszkulcs elfordításával nyitható a csomagtartó, a nyergeket ügyes mechanizmus emeli fel. A két eltérő formavilág nagyon különböző méretű csomagtartót tesz lehetővé. A Burgman talán kevésbé vagány, de a Suzuki rendes barlangot képzett ki az ülés alatt, van világítás is, minimális logisztikával elvileg két zárt sisak is elfér – de egy biztosan. A Yamaha ezzel szemben egy érzésre feleakkora üreget csinált, ahová egy darab zárt sisak is csak jó esetben fér el, sajnos a tartósteszt sisakom pont nagyobb a kelleténél. Ebbe a rekeszbe nem jutott világítás.

Szerencsére egyik robogón sem kell csak az ülés alatti csomagtartókra hagyatkoznunk, a Majesty-n gyorsan, könnyen pakolható rekeszt találunk. Könnyen és gyorsan lehet pakolni, mert nincs fedele, ami rossz, ha benne is hagynánk valamit, de jó is, mert nem gond, ha valami kicsivel nagyobb, mint az üreg mélysége, nyugodtan kilóghat belőle. Meg aztán a városi rohangászásban tényleg jól jön néha, ha az ember a motyót csak hanyagul bedobhatja a helyére. Ugyanitt van még egy szatyor-akasztó kampó is, zacskót, táskát erre aggatva lehet legegyszerűbben szállítani. A Burgman kesztyűtartója fedeles, zárható, összességében talán nem nagyobb, mint a Yamaháé, de rejt egy hasznos 12 voltos csatlakozót, illetve van még egy fedeles rekesz a fejidom jobb oldalán – a baloldalon csak egy szervizajtó van.

Az eddig elhangzottakat összegezve, ha valaki a praktikum felől közelíti meg a robogóvásárlás-kérdést, annak bizony a tesztalanyok közül csak a Burgman ajánlható jó szívvel. Nem elég, hogy kényelmesebben el lehet rajta férni, több a rakodóhely, van rajta szivargyújtó-csatlakozó a töltőknek, de kicsivel lendületesebb is, és a váza nagyságrendekkel stabilabb, mint a Majesty-é. Mindezek felett a Burgman ABS-szel is rendelhető, ami minden szempontból hasznos extra, megéri azt a plusz százezret elkölteni. Viszont, aki szeret úgy visszanézni a parkolóban hagyott robogójára, hogy magában csettintsen egyet, annak egyértelműen a Majesty a motorja. Ha ráadásul jó minőségű utakon tud motorozni, biztos nem fogja zavarni a vázremegés, és ha ennyire az érzelmei vezérlik, a kevesebb pakolóhely, és az ABS hiánya sem fogja eltántorítani. Ezek után már csak azt a békát kell lenyelnie, hogy az ABS nélküli Majesty pontosan egy százassal drágább az ABS-es Burgmannél, azaz a blokkolásgátlós Burgonyánál két kilóval kerül többe a dögösebb forma, az újabb modell és a sok ledes fény.

   Yamaha Majesty S 125 Suzuki Burgman 125 ABS
Hengerűrtartalom: 125 cm3 125 cm3
Hengerszám: 1 1
Motor: egyhengeres, négyütemű egyhengeres, négyütemű
Furat: 52 mm 57 mm
Löket: 58,7 mm 48,8 mm
Kompresszióviszony: 11:01 11,6:1
Teljesítmény: 12 LE 12 LE
Fordulatsz. teljesítmény: 7500 rpm 9000 rpm
Nyomaték: 11,6 Nm 10.8 Nm
Fordulatsz. nyomaték: 7000 6500 rpm
Befecskendezés: van van
Hajtás: szíj szíj
        
Magasság: 130 cm 136 cm
Szélesség: 72 cm 74 cm
Hosszúság: 203 cm 206 cm
Súly: 148 161
Első felfüggesztés: teleszkóp teleszkóp
Váz: acél acél
Tengelytáv: 1405 1465 mm
Első kerék: 13" 13"
Hátsó kerék: 13" 12"
Első fék: tárcsa tárcsa
Hátsó fék: tárcsa tárcsa
Első gumiabroncs: 120/70-13 110/90-13
Hátsó gumiabroncs: 130/70-13 130/70-12
Üzemanyagtank: 7,4 l 10.5 l
Csomagtartó: n.a. 41 l
        
Fogy.ár (áfával, regadóval): 1 198 000 Ft 998 000 / 1 098 000 Ft (ABS)