Egy ezres a pokolban is ezres

Teszt: Suzuki GSX-S950 – 2022.

2022.07.17. 10:25

Nem az autóskártyák jokere a 95 lóerejével, de mégis a GSX-R1000 leszármazottja, akkor is, ha éppen kilencötvenesnek hívjuk. Ahogy ráadod a tüzet és katapultálsz, a 92 Newtonméternek hála nem is érdekel, milyen számok szerepelnek a forgalmiban, tudod: ez így is több, mint elég.

A GSX-S950 a Suzuki új modellje 2022-re, de nagyítóval kell keresni a különbségeket a GSX-S1000-hez képest. Ez azért van, mert a két motor szinte ugyanaz, mégsem mondanám, hogy olvasd vissza Zombi korábbi tesztjét az ezresről, és tudsz mindent. Ugyanis a 950-esnek sikerült egy olyan karaktert varázsolni, ami sokkal közelebb áll a kivezetett GSX-S750-hez.

IMG 4234

Egyesek kiröhöghetik a 95 lóerős teljesítmény miatt, ami tényleg vicces egy ezer köbcentis sornégyestől 2022-ben, de ez direkt lett pont ennyi - így még vissza lehet fojtani úgy, hogy tudja az A2-es jogsi határait. Hogy kinek van szüksége egy 214 kilós, végletekig visszafojtott ezresre A2-es jogsihoz, gyakorlatilag kezdőmotornak, azt még nem sikerült megfejtenem, de valószínűleg van rá piaci igény, hiszen eljutott gyártásig. De amúgy aki kevesli a 95 lóerőt, az üljön rá és menjen vele. Meg fog változni a véleménye. Ahova kevés, oda kevés lesz a szélvédelem is. Hátizsákkal a hátamon is csak közúton illegális sebességtartományban volt zavaró a menetszél, hátizsák nélkül pedig csak 190 felett lett szenvedős. A gyorsulásért meg úgyis a 92 newtonméter a felelős, ami már 6500-nál megvan, de bármilyen fordulatról veszettül megindul.

Érzésre és külsőre is egy kigyúrt disznó benyomását kelti. Szépnek semmiképp sem mondanám, inkább brutálisnak. Az első fényszórót szokni kell az idomokkal együtt, de igazából kiadja a forma. Olyan, mint a sárga-fekete színkombó az állatvilágban: ha meglátod, menekülj! Oldalnézetből rövidnek tűnik, de a hátsó kerék és a sárvédő jócskán túlnyúlik a hátsó lámpán, így tisztességes 1460 miliméteres tengelytáv adódik, aminek hála elég stabil a motor nagy sebességnél is. A műszercsoport jól látható: fényes és elég nagy, de ezen az árszinten ez 10 éve volt korrekt ajánlat, ma már kimondottan olcsónak hat.

Az oldalán lévő kopott graffitire emlékeztető GSX-S felirat és a karbon-kamuflázs borítású idomok úgy néznek ki, mintha gyárilag benne lenne már egy elcsúszás. Ezzel streetfighter hangulatot áraszt, mintha azt mondaná: a Deák téri lámpánál stopizva állj meg, és mindenképpen egykeréken indulj el, különben nem leszel soha igazi harcos! 

A fék-futómű-gumi hármasról csak szuperlatívuszokban tudok nyilatkozni. A rugózás és csillapítás nagyon sportos és kemény (utcai motor szintjén), de ennek ellenére valahogy eltünteti az úthibákat. Ugyan az első KYB villa nem ugyanaz, mint ami az ezresben megtalálható, hiszen kevesebb rajta az állítási lehetőség, de így is egy remekül működő fordított teló. A Dunlop Sportmax Roadsport 2 abroncsok tapadása szintén dicséretre méltó. Nedves úton is volt alkalmam kipróbálni és nem akartak csúszkálni.

Elöl az ezres Brembo nyergei helyett Tokicók felelnek a lassításért, de mind adagolhatóságban, mind fékerőben elég jók, bár Zombi érezte a különbséget a Brembo javára. Természetesen az elektronikai extrák között az ABS is megtalálható, aminek hála koppig lehet húzni/taposni a féket, nem csúszik meg a kerék esőben sem. Ezen felül a három fokozatú kipörgésgátló segít kordában tartani a teljesítményt, amit ki is kapcsolhat, aki igazán tökösnek érzi magát. Én csak kíváncsiságból próbáltam végig a fokozatokat és a kikapcsolt állapotot - eléggé oda kellett figyelni minden gyorsításnál, a vaskos nyomatékgörbe száraz, jól tapadó aszfalton is simán eltekeri az üzemmeleg gumit. Amúgy az alapbeállítást használtam, azaz a hülyegyerek-biztos hármas fokozatot. Így bármikor húzhattam telit.

A csúszókuplungot sem spórolta ki a Suzuki, ami nem csak azért jó, mert visszaváltásra kellemesen reagál, hanem mert ennek hála vajpuha a kuplungkar. A gyorsváltó viszont maradt a nagytesó privilégiuma. Valahol meg kell húzni a költségeket, hogy olcsóbban tudják adni a 950-est. Apró érdekesség, hogy az indexek sem ugyanolyanok.

180 centis magasságommal kényelmes volt ülni rajta. Egyenes háttal, széles kormánnyal, puha üléssel teljesen jó. Viszont az utasülés csak jelzés értékű: viccnek nem rossz, de ez a motor nem kétszemélyes használatra van kitalálva. Amúgyis hamar leesne az utas egy kövér gáztól.

Konkurenciának leginkább a már többször említett GSX-S1000 tekinthető házon belülről, ami viszont jelenleg 4,6 millió forint, szemben a 950-es 3,8 milliós árával. A kettő közül simán venném a kisebbet, hiszen az is több, mint elég erős, a különbözetet meg félretenném benzinre. A Kawasaki is kínál ilyen tulajdonságokkal bíró gépet Z900 néven, szinte ugyanilyen teljesítménnyel, elektronikával, viszont kép alapján arról a formáról sokkal hamarabb elhiszem, hogy mindjárt átváltozik űrdongóvá a transformersből, így ez elég erős érv mellette, illetve százezerrel olcsóbb is.

A Hondánál ez a kategória még nincs lefedve, ellenben a Yamahával, ahol az MT-09 már 2013 óta a kínálat része, igaz, eggyel kevesebb hengerrel. Viszont ehhez jár a hattengelyes IMU 3,6 millióért, szóval megfontolandó minimum megfontolandó.