Hétvégi vadak
Adatlap Honda Vt 750 C 2001 (749)
- Hengerűrtartalom: 749 cm3
Adatlap Kawasaki Vn 800 1995 (0)
Adatlap Yamaha Xvs (649 cm3)
- Hengerűrtartalom: 649 cm3
Adatlap Yamaha X (535 cm3)
- Hengerűrtartalom: 535 cm3
A tesztcsoport legmarkánsabb tagja a Honda VT750C Shadow. 2002-es modell, még a lánchajtásos korszakból. A világos-sötét színkombináció örökké elegáns marad, mindenféle cicoma nélkül is büszkén állhat mellé a gazda. Esetünkben ezt sajnos nem érezték elégnek, a praktikus, ám kicsike rojtos-csatos táska mellé olyan gyöngyszem került, mint az oldaldeknire szerelt rozsdamentes lángnyelv.
A Shadow a piac egyik kedvence. Motorjának viselkedése hozza a cruiseres életérzést: ezzel tényleg cirkálhatunk. 45 lóereje ugyan nem sok, de már egészen alacsony fordulatnál ott a kraft, már alapjárat fölött bugyborékoló hanggal gurulhatunk. Érdemes a bőséges kínálatból választani rá egy nyitottabb kipufogót, a jobb szellőzésnek hála, markáns, robajló hang kísérné a motort.
Üléspozíciója eltalált, és nem ritka a 4,5 literes átlagfogyasztás sem – ez, és a jó csomagtartó-kínálat motiváció egy kiránduláshoz. Formailag és viselkedésre is ez a brigád legfelnőttebb darabja, 63 Nm-es nyomatékával, alacsony súlypontjával és masszív építésével a teszt legjobb motorja.
Elnézést, lelőttem a poént, hisz ott parkolt árván egy Yamaha Virago XV 535 is. Ez ám a régi iskola, kiálthatnánk fel, hisz 1983 óta kapható. A többi mellett igazi kis vacaknak tűnik, pedig szerte a világon számtalan rajongója van. Húsz évig gyártották szinte változtatás nélkül, és annak ellenére, hogy rengeteg eleme egyáltalán nem chopperes, mégis sokan ezzel kezdték „vad korszakukat”. Mérete miatt sok apró ember vagy hölgy használja a mai napig.
Váza elöl nyitott, a kéthengeres motor függesztve került beépítésre. A hátsó kereket, akárcsak az utódmodell DragStarnál, kardán hajtja. Minden filigrán, sajnos ezt menet közben érezni is. Furcsa szögben álló, keskeny kormányát markolva még a Shadow is óriásnak tűnik. Csak 180 kg, a 46 lóerő lelkesen viszi előre a kis testet, igaz, ezt magas, 7500-as fordulatnál adja le.
Alaposan ki lehet forgatni a motort, de 90 felett én inkább veszélyesnek, mintsem szórakoztatónak éreztem. Kénytelen voltam csak az első fékre hagyatkozni, mert a hátsó dobot semmilyen működésre sem bírta rá a pedál benyomása. Vásárlás előtt ezeket a hibákat a kereskedő javítja, érdemes olyan helyen vásárolni, ahol ez benne van az árban.
Sem a futómű, sem a váz nem ér nyomába a mai utódoknak. Annak ellenére, hogy ez a tesztcsoport legfiatalabb modellje, ezt érezni leginkább avíttnak: nem csoda, az életciklus alatti apró módosítások nem érintették a konstrukciót. Leginkább ára és méretei miatt lehet jó választás. Van belőle itthon és külföldön is, könnyű keveset futott példányt találni. Ez érvényes a másik három motorra is – megkímélt, alig használt gépekkel van teli az ország, kedvező finanszírozást pedig már a kereskedésben is kínálnak.
Ha már tükör előtt saccolgatja, hogyan állna a fekete bőrgatya és a fejkendő, ha irigykedve néz a morcos arccal eldurrogó szomszéd után, ne habozzon: jó dolog a motorozás, nem kell okvetlen törvényen kívül helyeznie magát annak, aki chopperre vagy cruiserre ül. Ebben a kategóriában úgyis az attitűd számít: nappal munkatárs, este családapa, hétvégén meg jöhet az ízirájder.
Értékelés:
Honda VT750C - A tesztcsoport legkomolyabb motorja, hangján, rezgésein és viselkedésén is érezni a Honda igyekezetét, hogy egy jó cruisert építsenek: sikerült.
Yamaha XV 535 Virago - Hálás motor, bár öregecske konstrukció, eljárt felette az idő. Ha valaki nem akar drága pénzen mázsákat terelgetni, fontolja meg vásárlását.
Kawasaki VN 800 - Igazi kópiája a Harley Softailnek, adottságai és formája ellenére mégsem lett igazán sikeres a motor. Átépítve csak magasabb embernek felel meg.
Yamaha DragStar XVS 650A - Alacsony üléspozíciójával, gömbölyded formáival méltó klónja a harmincas évek amerikai motorjainak. Szép színkombinációk közül választhatunk.
A tesztmotorokat a törökbálinti Red Baron Group bocsátotta rendelkezésünkre.
Műszaki adatok
Honda VT750C 2002
Motor: vízhűtéses, négyütemű, kéthengeres, 745 köbcenti
Szelepvezérlés: OHC, 3 szelep
Teljesítmény (LE/min): 45/5500
Nyomaték (Nm/min): 63/3000
Üzemanyag-ellátás: karburátor
Váltó: 5 sebességes
Váz: acél bölcsőváz
Első fék: egytárcsás, kétdugattyús, 296 mm-es
Hátsó fék: dob, 180 mm-es
Tömeg (kg): 229
Ár (Ft): 1498000
Yamaha XV 535 Virago 2003
Motor: léghűtéses, négyütemű, kéthengeres, 535 köbcenti
Szelepvezérlés: OHC, 2 szelep
Teljesítmény (LE/min): 46/7500
Nyomaték (Nm/min): 47/6000
Üzemanyag-ellátás: karburátor
Váltó: 5 sebességes
Váz: acél gerincváz
Első fék: egytárcsás, kétdugattyús, 298 mm-es
Hátsó fék: dob, 180 mm-es
Tömeg (kg): 192
Ár (Ft): 1198000
Kawasaki VN 800 1997
Motor: vízhűtéses, négyütemű, kéthengeres, 805 köbcenti
Szelepvezérlés: OHC, 4 szelep
Teljesítmény (LE/min): 55/7000
Nyomaték (Nm/min): 64/3300
Üzemanyag-ellátás: karburátor
Váltó: 5 sebességes
Váz: acél bölcsőváz
Első fék: egytárcsás, kétdugattyús, 298 mm-es
Hátsó fék#egytárcsás, egydugattyús, 240 mm-es
Tömeg (kg): 225
Ár (Ft): 1220000
Yamaha DragStar XVS 650A
Motor: léghűtéses, négyütemű, kéthengeres, 649 köbcenti
Szelepvezérlés: OHC, 2 szelep
Teljesítmény (LE/min): 40/6500
Nyomaték (Nm/min): 50/3000
Üzemanyag-ellátás: karburátor
Váltó: 5 sebességes
Váz: acél bölcsőváz
Első fék: egytárcsás, kétdugattyús, 298 mm-es
Hátsó fék: dob, 200 mm-es
Tömeg (kg): 229
Ár (Ft): 1420000