Ne vegyél Suzuki Bandit 1200S-t, ha igazi sportmotort szeretnél. Ne vedd meg, ha kifejezetten túra motort szeretnél. Ne vedd meg a Banditot, ha egy olcsó motort szeretnél. Azonban, ha ezt egyszerre mind akarod, ne tétovázz!
Lehet, hogy nem te leszel a négyszáz méteres gyorsulási versenyek ünnepelt sztárja, de minden lámpánál te leszel az első, aki a körúton elstartol és mégsem kell a speed-esek guggolós pozíciójában kuporognod.
Lehet, hogy a nyaralást megelőzően gondosan
szortíroznod kell a barátnőd által összeállított csomagot. De ha
otthon is marad egy-két pulcsi vagy fürdőruha, esetleg a
hajszárító, a feltétlenül szükséges motyó felpókozása még két
személyes utazás esetén sem okoz gondot. Arról nem is szólva, hogy
az utasnak sem lesz panasza a hátsó ülésre. Kellemes
túratempóban (a sebességkorlátozás miatt nem írom ide, hogy az S
verzión még mi számít kellemesnek) akár napi 800-1000 km-t is
megtehet a Banditával a megszállott túramotoros anélkül, hogy
fenekén vagy egyéb izmaiban hosszan tartó károsodás érné.
Minden motornak a szíve a motorja. A nagy
Banditról elmondhatjuk, hogy csupaszív egy bringa. Felemeled a
lábad, vigyorogva húzod a gázt és eszed ágában sincs többet
gyalogolni. Legfeljebb a következő benzinkútnál a kasszáig. Igaz,
nem valami takarékos, ha városban indulgatsz, és lámpától
lámpáig alázod a motoroddal az autós kollégákat, akkor bizony
megeszegeti a 8 litert. Ugyanez a helyzet, ha az autópályán
hajszolod megpakolva, vagy ha speedes haverjaidat kergeted a
szerpentineken. Meglehetősen konzervatív vezetési móddal lehet
mérsékelni a fogyasztást, akár 6 és fél literre, de szerintem ez
sem nevezhető kevésnek.
A nyomatékgörbe alakulásáról annyit, hogy
már alul is állat, és bőven elég a középtartományban az erő,
de magas fordulatszámon már nem adja azt a keménységet, amit egy
GSX-R-nél megszokhattunk. Az alacsony fordulatszámon leadott
teljesítménynek köszönhetően imádnak a srácok vele egykerekezni,
szinte a nulla skálától húz, mint egy gőzmozdony. Aki pedig nem
átallja koptatni a méregdrága gumit, az bármelyik zebránál
"odafüstölhet" a bámészkodó járókelők orra alá. A váltó is a
Bandita pozitívumai közé sorolható. A váltó út rövid, ezért
meglehetősen gyorsan lehet váltani, ami persze megint hozzásegít
ahhoz, hogy ne maradj le a speedes cimborák mögött_
De nemcsak erős, hanem nagyon megbízható is a
motor, a 10000 km alatt, amit egy év alatt megtettem a sajátommal,
olajon, olajszűrőn kívül csak szelepet kellett állítani. Igaz az
olaj-levegő hűtésű motorok már nem számítanak a legmodernebb
technikai megoldások közé ( nem éppen high-tech), de sokkal
egyszerűbb megoldani a szervizt. Egy gyertya csere, vagy éppen egy
szelepállítás nem vesz igénybe több napos előkészületeket. Azt is
mondhatnánk, hogy
csináld magad gép, annyira egyszerű. A nem Suzukihoz szokott
vásárlókat elriaszthatja, hogy a motorzajok elég erősek amíg
bemelegedik, de ez tipikus a Suzuki olaj-levegő hűtéses motorjaira.
Persze nem olyan kezes, mint a legutolsó superbike-ok, de még így is meglepően jól irányítható. Az az igazság, hogy kezelhetőbb, mint a 600-as kistestvére a szélesebb gumik és a jobb rugók miatt. A nagyobb motor is hozzájárul ehhez, mivel az 1200-as súlyelosztása még jobb.
Mindenek előtti
legjobb tulajdonsága a Banditának a komfort. Igazából a
magasabb (170 cm feletti motorosok) számára kényelmes a
lábtartó-kormány-ülés háromszög. Az alacsonyabbaknak ugye egy
kicsit magas (addig nyújtózkodj, amíg a mototos csizmád a földig
ér), és a lábtartó is egy kissé alacsonyan helyezkedik el. Lehet
kapni extrát, amivel ez hátrébb és magasabbra hozható, ezáltal egy
kicsit sportosabb jelleget kap.
Az első fékek nagyszerűek, főleg, hogy
kicserélték a négydugós fékeket hatdugósra. Ezzel a tulajdonos
újabb mutatvány elsajátítására érez késztetést: Az első keréken
való megállás. A futómű ugyan megpróbálja nehezíteni ezt a
produkciót, megállásnál nem túl stabil a puha rugózás miatt.
Ugyanez érvényes szerpentineken az éles kanyarok előtti fékezésre,
aminek hatására a moci belebeg. Így hát
egy kis rugó erősítés nem lenne baj, de akkor meg elveszti a
Budapest finom utcáit jó úttá varázsló csillapítást. A 2001-es
modell egyébként valamivel sportosabb futóművet kapott, a
tengelytáv 5 mm-rel lerövidült, valamint az első villa szöge is
meredekebb lett.
A régihez képest az új Bandit szélvédelme is
javult, bár
a magasabb motorosok feje még mindig kilóg. Vagyis be kell
feküdni a plexi mögé. A régiekhez lehetet kapni utángyártott
magasított plexit. Az újhoz erre még várni kell. Sajnos a tükör a
gyári helyen szinte beállíthatatlan. A bőrdzseki még a keskeny
vállú motorosból is deltás birkózó alkatot varázsol, amitől a
mögöttünk zajló események követését gátolja. A hosszabb szárú tükör
vásárlásánál jobb megoldás szerintem az amúgy is keskeny kormány
lecserélése egy szélesebbre (alu superbike), amin a visszapillantók
is kintebb kerülnek. (Feltéve, ha nem idomos a gép.) A fényezés sem
sikerült túl jól a gyárban, nagyon gyorsan lekopik, a tanktáskák,
cipzáros dzsekik a rémei a verda dukkójának.
Aki Banditát vesz, szinte mindenki lecseréli a gyári kipufogót valamilyen utángyártott, elsősorban hangosabb kipufogóra. Hogy ez teljesítménynövekedéssel is járjon együtt, egy kicsit hosszadalmas, karburálással és légszűrő cserével is kell számolnunk.
Ha a végén figyelembe vesszük az
ár/teljesítmény viszonyt, nem csoda, hogy az 1200-as Bandit-nak
Magyarországon is ekkora sikere van. Akinek pedig nem számít a
pénz, az vegyen egy Performance Bike vagy egy Streetfighter
magazint, és már láthatja is, mit lehet egy Banditával művelni. Az
extra és tuning gyártó cégek kifogyhatatlanul ajánlják termékeiket
Banditák felöltöztetésére és átalakítására.
Tesztmotorunk műszaki adatai:
Motor: 1157 ccm-es, négyhengeres, négyütemű, duplavezérműtengelyes,
léghűtéses
Furat x löket: 79.0x59.0 mm
Váltó: öt sebességes
Váz: acél duplabölcső
Dőlés szög/utánfutás: 25.3 fok/104 mm
Első rugózás: spirál rugós,olaj csillapításos,állítható
előfeszítéses teleszkópok
Hátsó rugózás: spirál rugós,olaj csillapításos, hét-fokozatban
állítható előfeszítés és 4 fokozatban állítható csillapítás
Első fék: 6 dugós féknyergek, két 310 mm átmérőjű féktárcsa
Hátsó fék: 2 dugós féknyereg 240 mm-es féktárcsa
Első gumi: 120/70ZR17
Hátsó gumi: 180/55ZR17
Tank űrtartalom: 20.0 l
Hossz: 2070 mm
Szélesség: 765 mm
Magasság: 1220 mm
Tengelytávolság: 1430 mm
Földtől mér távolság: 130 mm
Ülésmagasság: 790 mm
Száraz tömeg:220 kg