A népszerű bűnöző

2001.07.16. 10:17

Ne vegyél Suzuki Bandit 1200S-t, ha igazi sportmotort szeretnél. Ne vedd meg, ha kifejezetten túra motort szeretnél. Ne vedd meg a Banditot, ha egy olcsó motort szeretnél. Azonban, ha ezt egyszerre mind akarod, ne tétovázz!

Lehet, hogy nem te leszel a négyszáz méteres gyorsulási versenyek ünnepelt sztárja, de minden lámpánál te leszel az első, aki a körúton elstartol és mégsem kell a speed-esek guggolós pozíciójában kuporognod.

 
   
   

Lehet, hogy a nyaralást megelőzően gondosan szortíroznod kell a barátnőd által összeállított csomagot. De ha otthon is marad egy-két pulcsi vagy fürdőruha, esetleg a hajszárító, a feltétlenül szükséges motyó felpókozása még két személyes utazás esetén sem okoz gondot. Arról nem is szólva, hogy az utasnak sem lesz panasza a hátsó ülésre. Kellemes túratempóban (a sebességkorlátozás miatt nem írom ide, hogy az S verzión még mi számít kellemesnek) akár napi 800-1000 km-t is megtehet a Banditával a megszállott túramotoros anélkül, hogy fenekén vagy egyéb izmaiban hosszan tartó károsodás érné.

 
   
 

Minden motornak a szíve a motorja. A nagy Banditról elmondhatjuk, hogy csupaszív egy bringa. Felemeled a lábad, vigyorogva húzod a gázt és eszed ágában sincs többet gyalogolni. Legfeljebb a következő benzinkútnál a kasszáig. Igaz, nem valami takarékos, ha városban indulgatsz, és lámpától lámpáig alázod a motoroddal az autós kollégákat, akkor bizony megeszegeti a 8 litert. Ugyanez a helyzet, ha az autópályán hajszolod megpakolva, vagy ha speedes haverjaidat kergeted a szerpentineken. Meglehetősen konzervatív vezetési móddal lehet mérsékelni a fogyasztást, akár 6 és fél literre, de szerintem ez sem nevezhető kevésnek.

 
   
   

A nyomatékgörbe alakulásáról annyit, hogy már alul is állat, és bőven elég a középtartományban az erő, de magas fordulatszámon már nem adja azt a keménységet, amit egy GSX-R-nél megszokhattunk. Az alacsony fordulatszámon leadott teljesítménynek köszönhetően imádnak a srácok vele egykerekezni, szinte a nulla skálától húz, mint egy gőzmozdony. Aki pedig nem átallja koptatni a méregdrága gumit, az bármelyik zebránál "odafüstölhet" a bámészkodó járókelők orra alá. A váltó is a Bandita pozitívumai közé sorolható. A váltó út rövid, ezért meglehetősen gyorsan lehet váltani, ami persze megint hozzásegít ahhoz, hogy ne maradj le a speedes cimborák mögött_

 
   
 

De nemcsak erős, hanem nagyon megbízható is a motor, a 10000 km alatt, amit egy év alatt megtettem a sajátommal, olajon, olajszűrőn kívül csak szelepet kellett állítani. Igaz az olaj-levegő hűtésű motorok már nem számítanak a legmodernebb technikai megoldások közé ( nem éppen high-tech), de sokkal egyszerűbb megoldani a szervizt. Egy gyertya csere, vagy éppen egy szelepállítás nem vesz igénybe több napos előkészületeket. Azt is mondhatnánk, hogy csináld magad gép, annyira egyszerű. A nem Suzukihoz szokott vásárlókat elriaszthatja, hogy a motorzajok elég erősek amíg bemelegedik, de ez tipikus a Suzuki olaj-levegő hűtéses motorjaira.

Persze nem olyan kezes, mint a legutolsó superbike-ok, de még így is meglepően jól irányítható. Az az igazság, hogy kezelhetőbb, mint a 600-as kistestvére a szélesebb gumik és a jobb rugók miatt. A nagyobb motor is hozzájárul ehhez, mivel az 1200-as súlyelosztása még jobb.

 
   
   

Mindenek előtti legjobb tulajdonsága a Banditának a komfort. Igazából a magasabb (170 cm feletti motorosok) számára kényelmes a lábtartó-kormány-ülés háromszög. Az alacsonyabbaknak ugye egy kicsit magas (addig nyújtózkodj, amíg a mototos csizmád a földig ér), és a lábtartó is egy kissé alacsonyan helyezkedik el. Lehet kapni extrát, amivel ez hátrébb és magasabbra hozható, ezáltal egy kicsit sportosabb jelleget kap.

 
   
 

Az első fékek nagyszerűek, főleg, hogy kicserélték a négydugós fékeket hatdugósra. Ezzel a tulajdonos újabb mutatvány elsajátítására érez késztetést: Az első keréken való megállás. A futómű ugyan megpróbálja nehezíteni ezt a produkciót, megállásnál nem túl stabil a puha rugózás miatt. Ugyanez érvényes szerpentineken az éles kanyarok előtti fékezésre, aminek hatására a moci belebeg. Így hát egy kis rugó erősítés nem lenne baj, de akkor meg elveszti a Budapest finom utcáit jó úttá varázsló csillapítást. A 2001-es modell egyébként valamivel sportosabb futóművet kapott, a tengelytáv 5 mm-rel lerövidült, valamint az első villa szöge is meredekebb lett.

 
   
   

A régihez képest az új Bandit szélvédelme is javult, bár a magasabb motorosok feje még mindig kilóg. Vagyis be kell feküdni a plexi mögé. A régiekhez lehetet kapni utángyártott magasított plexit. Az újhoz erre még várni kell. Sajnos a tükör a gyári helyen szinte beállíthatatlan. A bőrdzseki még a keskeny vállú motorosból is deltás birkózó alkatot varázsol, amitől a mögöttünk zajló események követését gátolja. A hosszabb szárú tükör vásárlásánál jobb megoldás szerintem az amúgy is keskeny kormány lecserélése egy szélesebbre (alu superbike), amin a visszapillantók is kintebb kerülnek. (Feltéve, ha nem idomos a gép.) A fényezés sem sikerült túl jól a gyárban, nagyon gyorsan lekopik, a tanktáskák, cipzáros dzsekik a rémei a verda dukkójának.

Aki Banditát vesz, szinte mindenki lecseréli a gyári kipufogót valamilyen utángyártott, elsősorban hangosabb kipufogóra. Hogy ez teljesítménynövekedéssel is járjon együtt, egy kicsit hosszadalmas, karburálással és légszűrő cserével is kell számolnunk.

 
   
 

Ha a végén figyelembe vesszük az ár/teljesítmény viszonyt, nem csoda, hogy az 1200-as Bandit-nak Magyarországon is ekkora sikere van. Akinek pedig nem számít a pénz, az vegyen egy Performance Bike vagy egy Streetfighter magazint, és már láthatja is, mit lehet egy Banditával művelni. Az extra és tuning gyártó cégek kifogyhatatlanul ajánlják termékeiket Banditák felöltöztetésére és átalakítására.

Tesztmotorunk műszaki adatai:

Motor: 1157 ccm-es, négyhengeres, négyütemű, duplavezérműtengelyes, léghűtéses
Furat x löket: 79.0x59.0 mm
Váltó: öt sebességes
Váz: acél duplabölcső
Dőlés szög/utánfutás: 25.3 fok/104 mm
Első rugózás: spirál rugós,olaj csillapításos,állítható előfeszítéses teleszkópok
Hátsó rugózás: spirál rugós,olaj csillapításos, hét-fokozatban állítható előfeszítés és 4 fokozatban állítható csillapítás
Első fék: 6 dugós féknyergek, két 310 mm átmérőjű féktárcsa
Hátsó fék: 2 dugós féknyereg 240 mm-es féktárcsa
Első gumi: 120/70ZR17
Hátsó gumi: 180/55ZR17
Tank űrtartalom: 20.0 l
Hossz: 2070 mm
Szélesség: 765 mm
Magasság: 1220 mm
Tengelytávolság: 1430 mm
Földtől mér távolság: 130 mm
Ülésmagasság: 790 mm
Száraz tömeg:220 kg