A motorozás 50 éve

2005.02.17. 16:03

Számos érdekesség található osztrák szomszédainknál nemcsak a nyári motoros szezon alatt, hanem így télvíz idején is. Nem ismeretlen a főváros a hazai bikereknek sem, hiszen a motoros boltok és a kiegészítőket áruló egységek parkolóiban szép számmal állnak magyar rendszámú autók.

A hideg hónapok garázsolós időszaka alkalmas arra, hogy megvásárolják az átépítéshez, karbantartáshoz szükséges eszközöket, vagy azokat a ruhákat, amelyek a biztonságot, vagy épp a vagány kinézetet szavatolják majd az első tavaszi villantáskor.

Ezen túl is érdekes programokkal várja Bécs az odalátogatókat. Egyik stabil pont a mega kajapiac, a Naschmarkt, ahol az összes náció, és mind az öt világrész konyhája megtalálható, készétel és nyersanyag formájában. Haspók motorosok és a kulináris turizmusban érdekeltek számára nem tanácsos kihagyni, hiszen egy szériában bődületes méretű birkakebab után, csak jó érzéssel lehet elközlekedni a külső Mariahilferstrasse (Mariahilferstraße 212, 1140 Wien) végére (a Westbahnhofon túl, a Schönbrunn irányába), ahol a Technikai Múzeum várja az ipartörténetre fogékony látogatókat.

Számunkra is igazán érdekes apropó, hogy a számos állandó kiállítási téma mellett április elsejéig motortörténeti szekció is várja a hó miatt benzingőz elvonási tünetekkel küszködő egyéneket. Az 1945-től a 2005-ös évig terjedő időszakot felölelő válogatás nem nagy ugyan, de gondos kiválogatása, és ízléses elrendezése nem hagy kívánnivalót maga után. A klasszikus német és osztrák kétkerekűeken kívül jelen vannak a legszebb angol hagyományokat képviselő járművek ugyanúgy, mint a Harley-k, az olaszok vagy a japán gyártók termékei.

Meglepő és jó érzés látni, hogy a keleti blokkból is jutott ide motor, hiszen a Jawa gyár három, a nagyközönség számára teljesen ismeretlen modellje is felkerült az emelvényekre. 500 DOHC, 350 V4 kétütemű GP vagy a 350 Six Days Trial változat mind-mind technikai remek, amely mellett az ember nem tud szó nélkül elmenni.

A KTM gyár kihasználva a hazai pálya előnyeit, az egész múzeumban szétszórt néhány modellt, amin szabad üléspróbát lehet venni. Ezt az osztrák gyerekek ki is használják és mászókának átlényegítve veszik birtokba a motorokat.

Számomra nagy öröm volt látni, az ÖMV által támogatott szekció végre fényt derített az autópálya mellett, Schwechatnál elterülő csillagváros, az olajfinomító titkaira. Az éveken át történő találgatás, amellyel az egységek rendeltetését próbáltuk meghatározni megszűnt, hiszen a logikusan és aprólékosan felépített tárlatrész szinte mindenre választ adott. Végigkövetve a tárgyakat és maketteket világossá vált, hogy attól a pillanattól, hogy a kőolaj kibuggyan, hogyan változik át egészen addig, míg a töltőpisztoly végéről az utolsó cseppet óvatosan bele nem rázom a motor tankjába.

Mivel a magyar nagy múltú hajósnemzet, a tengerek megzabolázhatatlan hódítója, különösen érdekes számunkra az Osztrák-Magyar Monarchia hadiflottájának makett-rengetege, hiszen az apró modellektől, egészen a négyméteres családi kiszerelésű makettekig minden a látogatókat várja. Sokat ámultunk, és nemcsak az apró konstrukciók aprólékosságán, hanem az egész múzeumban fellehető fából, vasból és műanyagból készült méretarányos makettek kivitelezésén.

Aki teheti, vigye magával a jóllakott, kipisiltetett gyereket is, hiszen a legkisebbekre ugyanúgy gondoltak a szervezők, mint a legnagyobbakra. A fizika és az ipartörténet közös mezsgyéin lavírozva valóban játszva oktat, és elfoglalja a fiatalabb korosztályt.

Nyolc eurós belépődíjjal kell számolniuk azoknak, akik úgy döntenek, hogy meglátogatják az Európa szerte elismert múzeumot, és biztosak lehetnek benne, hogy öt-hat órányi program le van fixálva aznapra. A nyitva tartás 9-18 óra között alakul, hétvégenként 10-18 óráig. Fényképezni szabad, és kötelező, hiszen a sok remek jármű garantálja azt, hogy ne csak kattintgatás, hanem valódi tartalom rögzüljön a filmeken, vagy a digitális kamerák memóriájában.