Fáradságmentes pedálozás ezer dollárért

2000.10.09. 11:13
2000 augusztusában mutatta be a Yamaha Motor Co. - egyelőre csak a japán piacra - új PAS Royal elektro-hibrid biciklijét, amely kényelmi szolgáltatások egész sorát vonultatja fel. Az új modell átvette az 1994 óta piacon lévő korábbi PAS Royal gépek minden jó tulajdonságát, és ötvözte azokat a miniatürizált felszerelések extra kényelmével. Mindezt a versenybiciklikhez képest is magas, megközelítőleg ezer dolláros áron.
 
   

Az első PAS tesztelése 1993 novemberében folyt. Hamarosan kiderült, a piac kész befogadni az újdonságot. A kétkerekűek népszerűsége a keleti féltekén egyébként is sokkal nagyobb mint nálunk, segítségükkel csökkenthetők a dugók, fenntartásuk és beszerzésük sokkal kevesebbe kerül, mint bármelyik autóé.

A motorbiciklik és hagyományos robogók környezetszennyezők, de az elektromos meghajtás minden szempontból ideális. Az eltelt 6 év alatt félmillió darabot adtak el a járműből. Japánban az elektromos rásegítéses biciklik gyártási üteme kezdi utolérni a konvencionális kerékpárokét. (Számuk egyelőre meg sem közelíti azokét.)

A Yamaha üdvöskéje jelenleg kilenc változatban vásárolható meg. A modellek között van többfunkciós, teljes felszereltségű és automata váltós is. A cég a múlt év őszétől intelligens akkumulátor technológiával gyártja elektromos meghajtású járműveit, ami jelentősen megkönnyíti az újratöltést, megakadályozza a túltöltést, így növeli a telepek átlagos élettartamát. Az 5 Ah kapacitású NiCd akkumulátor öndiagnózis funkciója részletes információt szolgáltat az akkumulátortelepek állapotáról, a maximális feltöltési kapacitásról, az újratöltések számáról, és természetesen a felmerülő hibákról is. (LED-kijelzôn követhetôk az adatok.)

Egy feltöltéssel kb. 30 km-t képes megtenni, de ha az utas a "gazdaságos mód"-ot választja, ez a szám 60-ra is kitolható. (56 kg súlyú pedálozóval, száraz úton, szélmentes időben, 2 fokos emelkedőre számítva.)

Az exkluzív új modell képes 30 centiméteren belül megállni, és annak ellenére, hogy a 29 kg-os járgány ránézésre alig különbözik egy hagyományos biciklitől, blokkolásgátlóval is kiegészíthető. Ha teljes rásegítést választ a túrázó (azaz nem pedálozik), maximum 15 km/óra sebességre képes, vegyes meghajtással 24 km/óra végsebességet is elérhet. A rásegítés számítógépes vezérlésű, a pedálra nehezedő hajtóerőből kalkulálja a szükséges besegítés mértékét.

A Yamaha egyelőre nem tervezi az új PAS európai bevezetését, így mi kénytelenek leszünk továbbra is izmaink teljesítőképességére támaszkodni.