Fekete Özvegy

2002.04.17. 11:20
Kellett egy új Honda, amely a XXI. század elején is divatos, kényelmes, és könnyen alakítható a vevő igénye szerint.
 
   
   

A Honda legsikeresebb choppere/cruisere a Shadow sorozat. Még jelenleg is gyártanak belőle 125-öst, 600-ast, 750-est és 1100-est a különböző igényű motorosoknak. Sikereit elsősorban jó műszaki megoldásainak köszönheti, és természetesen annak, hogy széria állapotban is könnyen el lehet vele vegyülni az épített motorok kötött. Egy-két jól megválasztott extra pedig - mint mindig - csodákra képes. A Shadow-kból persze ma is rengeteget láthatunk az utakon, hiszen az újonnan vásároltak mellet a Japánból konténerben behozott 400-as és 600-as Steedeket (a japók így nevezték el) viszonylag olcsón meg lehet szerezni.

 
   
 

A sikerek ellenére 2000-ben a gyár úgy döntött, hogy ideje lenne korszerűsíteni, hiszen a maga idejében még modernnek és divatosnak számító Shadow felett kezdett eljárni az idő. A kereskedőknél ma már csak azok keresik a 600-as Shadow-t, akiknek ez lesz első motorjuk, még meleg a kezükben a jogsi, illetve azok a hölgyek, akik épp nagyobb gépre ülnek át. Talán ez az oka annak is, hogy elterjedt, hogy a Shadow kifejezetten női motor.

Napi szinten hozzá sem kell nyúlni. A rendszeres szervizelést betartva nincs esély a meghibásodásra, csak a láncot kell 500 kilométerenként láncspray-vel befújni. Olyan extrém esetről is hallottam, hogy valaki egy egész szezonon keresztül járt Shadow-ján hűtővíz nélkül, és ugyanez a motor jelentős távot tett meg károsodás nélkül világító olajnyomás jelzővel. (Olaszországban rengeteget láthatunk belőle, itt készítik a legelvadultabb átépítéseket a 600-as Shadow-ból. A méreteikhez viszonyítva ez az a chopper, amelyet még biztonságosan el tudnak vezetni.)

 
   
   

Tehát nyitni kellett az igazi férfiak felé. Az sem árt, ha a fiúk nőként imádhatják kétkerekű kedvesüket, és ha netán egy nőnek megtetszik, az is tudjon azonosulni vele. Kellett a Honda palettájára egy modell, amely a kicsit cruiseresebb vonalat viszi tovább, alacsony építésű, de egy kis ügyességgel a mostanában divatos lowrider stílusúvá is átalakítható a hozzá kapható gyári extrákkal. Na ez lett a Black Widow, a Shadow utódja. A Fekete Özvegy, aki az együttlét után felfalja kedvesét... Minden férfi ilyen vad nőt szeretne, és minden nő ilyen szeretne lenni.

 
   
 

Testközelbe a tavalyi Interwheelen kerültem vele. Szimpatikus volt, hogy ez a motor stílusában emlékeztet az én akkori 600-as Shadowmra. Az alapvető dolgokat megtartották a jól bevált modell adottságaiból (pl. V2-es blokk, karburátor,lánchajtás), és néhány dolgot modernizáltak rajta. Külsőre másfél centivel alacsonyabb és négy centivel hosszabb lett az új gép, elölre szélesebb, hátra keskenyebb gumikat kapott. Akkor még el is gondolkodtam azon, hogy a Black Widow jó előrelépés lenne a Shadow után, hiszen a blokkja 150 ccm-mel nagyobb, teljesítményük mégis majdnem azonos. Megtetszett, hogy a gyári extrák között van kis, gömbölyű fejidom is, majdnem olyan, ami az én motoromon is volt, tehát azonnal hasonlóvá tehetném hozzá, mégis különlegessé.

 
   
   
 
  Egy történet
 
  Tavaly nyáron egy motorostalálkozón összefutottam Redzsivel, akinek akkor még egy százezer éves (1984-es) 750-es Shadowja volt. Folyton küzdött vele, mindig szépítgette, de a több tulajdonost megélt, koros motorból (még ha a blokk maga hibátlan is) már nem tudott tökéletes gépet faragni. Panaszkodott, hogy a fél szezont motorszereléssel tölti, ráadásul horror összegeket költ a 750-esre . Pár héttel később megint összefutottunk. Büszkén mesélte, hogy talált egy használt Black Widow-t, amihez most jó áron hozzájuthatna, igaz, hogy adósságokba kell vernie magát, de legalább nem kell többet szerelnie, és ha egyszer kilábal, már csak a benzinre kell költenie. Szorítottam, hogy összejöjjön.

Összejött. Igaz, hogy nem ment túl egyszerűen. A használtan 1.800.000 Ft-os motorra egymillió forint összegű személyi hitelt kellett felvennie. Amikor néhány hónapja sikerült eladnia a Shadowt, az adósság nagy részét visszafizette, mert nem szeret tartozni, de azért még beletelik egy kis időbe, mire azt mondhatja, hogy a motor teljesen az övé.
 



A Black Widow gyárilag is nagyon jó forma. Redzsi unta már az állandó szerelgetést, de az előző tulaj, már félig átalakította a motort, így az építést tovább folytatta, persze nem gyári kiegészítőkkel. Erre mondják, hogy "the biker's work is never done", vagyis egy motoros munkája soha nincs kész, tehát aki szereti a motorját, az mindig szépítgeti, alakítgatja.
A kipufogókat és a lábtartókat a német Louis cég katalógusából rendelte. A háttámla keretet, a markolatokat, és a nyerget egyéni elképzelés alapján Kirschner Jenci és Cseresznye győri motorépítők kivitelezték. A háttámlát Bencsics Aladár készítette Komáromban, a tükrök pedig Redzsi előző motorjáról kerültek át.

 
   
 

Amit hiányol a Black Widow-ról, az a kardánhajtás - ami valamivel kényelmesebb, és persze tisztább is a láncos megoldásnál -, a dupla tárcsafék elölről, valamint a 750-es Shadow-n megszokott nyomaték. Ami jó: Redzsinek tetszik a digitális kilométer számláló, és hogy a gép megbízható és jól fekszi az utat, lehet dönteni, már amennyire a choppereket lehet. A kanyarokban ugyan néha szikrákat szór a lábtartó, de szerencsére nem az a sportmotoros típus. Ennek ellenére mindenképpen szeretne egy előretolt lábtartórendszert, mert a gyári üléspozíció az ő magasságához nem túl kényelmes, és jó lenne még a kipufogókat áttenni két oldalra, csak hogy jobban nézzenek ki.

 
   
   

Komáromban minden ismerős örült az új szerzeménynek, mindenkinek nagyon tetszett a gép. Egyetlen kérdést tettek fel azonban azonnal, amint meglátták a motort: "Ha egyszer az a neve, hogy Fekete Özvegy, akkor miért ezüstszínű a fényezés?"

MŰSZAKI ADATOK:

Motor: Folyadékhűtéses, 4 ütemű, SOHC hengerenként háromszelepes, V-kettes 52 fokos hengerszöggel
Furat x löket: 79 x 76 mm
Lökettérfogat: 745 ccm
Kompresszió: 9 : 1
Karburátor: 2 db 34 mm torokátmérőjű
Maximális teljesítmény: 45 LE / 5.500 ford/perc
Maximális nyomaték: 63 Nm / 3.000 ford/perc
Gyújtás: CDI elektronikus vezérléssel
Váltó: 5 fokozatú nyomatékváltó
Meghajtás: O-gyűrűs lánc
Méretek (hossz x szélesség x magasság): 2310 x 800 x 1070 mm
Tengelytáv: 1.640 mm
Ülés magasság: 675 mm
Szabad magasság: 140 mm
Üzemanyag tartály: 13,4 liter (melyből 4,8 liter tartalék)
Kerekek, elöl: 19 x MT2.15 acél perem drótküllőkkel
Kerekek, hátul: 15 x MT3.50 acél perem drótküllőkkel
Abroncsok, elöl: 110/80 - 19 59S
Abroncsok, hátul: 160/80 - 15M/C 74S
Rugózás elöl: 41 mm belsőcső-átmérőjű teleszkópvilla, 108 mm rugóúttal
Rugózás hátul: Két hagyományos lengéscsillapító, 5 fokozatban állítható rugóelőfeszítéssel, 80 mm rugóúttal
Fékek elöl: 296 mm-es hidraulikus tárcsafék kétdugattyús úszóágyazású féknyereggel, szinter fékbetétekkel
Fékek hátul: 180 mm-es dobfék
Száraz tömeg: 221 kg
Végsebesség: 160 km/h
Gyorsulás (0-100km/h): 6,4 s
Fogyasztás: 4,9 l / 100 km
Ára: 2.138.000,-